STOP ødelæggelse af Disken i Øresund


Gæst

/ #7

2014-01-13 21:02

Sendt til TV2 Lorry + Ekstra bladet
Hej

Jeg skriver på vegne af mange og ikke mindst for det maritime liv i Øresund, som netop i disse timer/dage er i hård modvind pga. grundstofudvinding på et af de mest betydnings rige områder i Øresund.

LIGE NU, er kæmpe sandsuger i gang med at pumpe gigantiske mængder op fra et område i Øresund kaldet DISKEN, blot for at bringe det til kbh, hvor materialet skal bruges til byggeri.

Det er slet ikke til at fatte, at man kan give lov til et sådanne terror indgreb på den Danske maritime natur.

Hvis man i debatterne vedr. trawlfisker i Kattegat tror at deres redskaber ødelægger havbunden........så skal i bare sende en dykker ned på bunde på disken....og i vil se en GOL ørken uden liv og fyldt af stank af sur havbund, hvor alt liv, formentlig er sat årtier tilbage.

Det virker helt sort, at man lukker områder og delvis freder områder, for så at lave et sådanne katastrofalt indgreb på det mest produktive område i hele Danmark (indre farvande)

DISKEN: er måske et af de mest unikke hav områder i hele Danmark, man finder sjældent et havområde hvor så mange forskellige arter lever - fødes og opvokser + mange nye arter kommer til pga. den fauna / rigdom der er på bunden.

Området bidrager i stor stil "økonomisk" til div. turbåde, Lystfisker og den lille bådudlejning i trykkerdammen, hvis gæster nyder godt af de mange fladfisk - torsk - knurhaner mm. OG en ødelæggelse at dette område vil nok kunne give de sidste turbåde et kraftigt tilbage slag, hvis DISKEN ødelægges, fordi mange turister rejser hertil kun pga. dette unikke område og den arts rigdom.

Også DYKKER klubber har deres mange årlige ture til Disken/Trykkerdammen hvor de på deres hjemmeside viser de mest fantastiske foto fra under overfladen.

Erhvervsfiskerne

De sidste som er tilbage frygter også for fremtiden, da disken også er/var et af deres store hoved områder året igennem, der hersker ingen tvivl om at indgrebet allerede nu vil få langtrækkende konsekvenser for bestandene.

Bla. er Fiskeskipperen på kutteren JAMIK fra Vedbæk, som er en stor fortaler for bæredygtigt fiskeri, med i en aftale hvor myndighederne via flere kamaraer på båden i stand til hele døgnet og kunne følge den mindste detalje, en ordning som andre fisker også er med i.

MEN nu kigger de med bange anelser over på den gigantiske sandpumper som bogstaveligt er i færd med at suge en fremtidig levevej væk fra dem og der bliver intet tilbage til deres efterkommer hvis galskaben ikke stopper, men måske er det allerede for sent, frygter man.

Desuden har de også udsigt til at "Naturstyrelsen" igen har givet NCC en langt større tilladelse til grundstofudvinding i området ud for Vedbæk.

(TAL med skipperen på JAMIK)

SVENSKERNE

der raser en løbeild i Sverige lige nu blandt lystfisker, som helt oppe nord for Göteborg og helt oppe fra Stockholm, valfarter til Øresund for at fisker efter alle de arter som der lever på disken.

Svenske TURBÅDEN: VANDIA er kendt i hele norden for sit unikke ARTS fiskeri på netop disken, hvor man i stor stil dyrker genudsætning for at opretholde et bæredygtigt fiskeri i fremtiden. OGSÅ deres skæbne står nu uvis.

DEN BLÅ PLANET & ØRESUNDS AKVARIET

Jeg har ikke endnu hørt hvad div. biologer har at sige.

Har kun talt med min gode ven som studere til biolog og har flere gange været med akvariet ude......han er uforstående, det kan man da ikke, er de ikke klar over hvor únik Øresund er ??

HVORDAN forholder dette sig til EU - miljøstyrelse....HVAD siger ministeren, der forhåbentlig kender til et sådanne indgreb på DANSK Natur / Havmiljø

PERSONLIG:

Jeg er i dag 43 og har levet hele mit liv ved og på Havet/Sundet, mit hjerte banker for et bæredygtigt fiskeri, så vi har noget at give videre til vore børn.

Jeg har både været erhvervsfisker & har et helt liv som Lystfisker, jeg har i mange år fisket på Disken og frygter nu også det værste.

......................

LØSNING:

Hvorfor sandpumper og grundstof udvinder man ikke på steder hvor det maritime liv i forvejen ikke er tilstede eller feks.sandpumper ved de havne som efter strmen bodil nu er sandet til eks. Hornbæk havn.

HVORFOR har der ikke være en hørring, som vel at mærke er blevet sendt ud til alle parter, herunder Erhvervsfiskerne / Kystfiskerne & andre som har deres daglige virke på Øresund / Disken

.....................

Mvh

Jesper Larsen

3230 Græsted