SIG NEJ TIL HURTIGERE UD-REFORMEN ("Fremdriftsreformen")

Anders

/ #122 Re: Re: Re: ER DET SÅ SLEMT?

2013-11-17 16:37

#121: - Re: Re: ER DET SÅ SLEMT?

Jeg brugte tal fra denne side http://pub.uvm.dk/2000/videre/7.htm og fremskrev så prisen for jura, teologi, økonomi mm. med inflationstaksten gennem 13 år, hvilket giver lidt under 100.000 kr. pr. år. Naturvidenskabelige uddannelser er rigtig nok dyrere, men jeg har svært ved at nå de 200.000 pr. år - kan du henvise til nogle mere aktuelle tal? :)

I Danmark er både skattesystemet og arbejdsmarkedet indrettet meget forskelligt. "Prøv at fortælle en Englænder, at man i Danmark har fuldt skatteyderfinansierede uddannelser, som man ikke behøver at færddigøre på den normerede tid. De tror du er på syre."

Så kunne man meget belejligt prøve at fortælle englænderen, hvad de universitetsuddannede betaler i skat, når de er færdige? Tingene hænger jo sammen :)

I England er erfaringen uden for studierne bygget op omkring internships, hvilket er meget dårligt udbredt i Danmark. Her er i stedet 15-20 timers deltidsjob, som man tager sideløbende med sine semestre, og dette er altså bare ikke muligt med de nye regler.

 

Sammenligning med andre lande er på disse niveauer ofte utroligt meningsløse. I USA er man på ingen måde sikret hvad angår sygdom ift. i Danmark - betyder det, at vi danskere - efter at have betalt markant mere i skat - er forkælede for at kræve vores sygdomme behandlet gratis?

Ift. dit link anvendes disponibel indkomst. Hvis to livsindkomster er ens, men den ene tjent på kortere tid, vil denne pga. Danmarks progressive skattesystem betyde, at den person, der har tjent den på kortest tid, vil have betalt størst skat. Desuden viser dit link med al tydelighed en endog meget kraftig korrelation mellem længde på uddannelse og livsindkomst.

 

Jeg går selv ind for at begrænse SU til normeret tid (hvis ikke endnu kortere), men ikke at give mulighed for selv at vælge (ved selv at betale omkostninger ved udskydelse) er enormt inefficient og direkte dumt.