Ja-tak til svin

Jens

/ #519 Re: Re: Re: Hvor er det nemt at hade .....

2013-07-17 19:31

#472: - Re: Re: Hvor er det nemt at hade .....

Ja en debat om dette er vigtig. Vi må bare også bare erkende at vores madkultur ændre sig hele tiden, netop på grund af det frie valg - og valg mulighederne er mange i dag. Det er ikke kun et spørgsmål om muslimer, men i lige så høj grad et foranderligt syn på god og sund mad.
Jeg har arbejdet på institutions i 25 år. Der bliver i højere grad taget alle mulige hensyn, så maden nærmest bliver et udvalg som et tagselv bord. det er ikke kun muslimske krav om minus svinekød. Der er op til 20 % allergikker af forskellige art. Synet på sund mad spiller også en stor rolle. Leverpostejen, spejepølsen o.lign falder ofte på den baggrund.

Når jeg ser på den institutions erfaring jeg har, så er der mad der forsvinder på grund af muslimske krav, tvæt imod bliver maden suppleret med flere muligheder.

Det rigtig at der fra politisk side, tage beslutninger der har betydning for den mad man kan tilbyde børnene. Dette skal selvfølgelig følges med kritiske øjne
Det er dog i ganske få kommuner at svinekød er blevet anbefalet fjernet fra menukortet - så det næsten er forbudt.

Den holdning ligger dog også i tråd med alm holdning til sund mad. Tykke børn skaber en kost politik der nedsætter fedt og sikker.

Jeg mener at denne underskrift indsamling skyder over målet af hvordan det ren faktisk ser ud - en storm i et glas vand.
Svinkødet er ikke væk fra institutionerne ....... leverpostejen er stadig i top 3 af mest brugte pålæg på institutioner i hele danmark.

Andre undersøgelser viser at den danske familie har reduceret brug af svinekøb med mellem 40-60 % alt efter hvor i landet man bor.
Institutioner afspejler hvilken forventningerforældrene har, derfor ligger det faldende svinkød i tråd med børnefamiliernes forventning. 

Men jeg er med på at der er tensendeser, der skal holdes øje med og debatteres. Det frie valg skal bevares.
Og det bliver ikke denne underskrift indsamling der får mig på barikaderne.