Bevar Sprogpsykologi
Kontakt forfatteren af dette andragende
Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bevar Sprogpsykologi.
Gæst |
#12014-02-24 10:13Sprogpsykologi er et unikt fag på universitetsniveau der som det eneste fag studerer netop faktiske menneskers forståelser og dermed sproglighedens psykologi. Forståelsesforskning er et nicheområde inden for sprogvidenskaben. Sprogpsykologiske perspektiver på forståelse tilfredsstiller en moderne efterspørgsel på løsning af praktiske kommunikationsproblemer, hvorfor sprogpsykologer ud over at bidrage til forskning også i høj grad får job som praktikere inden for alle kommunikation- og undervisningsområder der beskæftiger sig med personer der skriver, læser og taler sammen. |
Gæst |
#2 Bevar sprogpsykologi2014-02-25 07:30I mit job som underviser har jeg på flere områder kunnet trække på de kompetencer som jeg har opnået gennem studiet til sprogpsykolog. Jeg har opnået større forståelse for hvordan mennesker forstår hinanden, jeg har fået kompetencer inden for pædagogik, jeg har på mange områder haft glæde af viden om formidling og endeligt har mit speciale indenfor mentalisering været en del af et projekt, hvor den undervisningsinstitution hvorpå jeg arbejder, har fokuseret på hvordan man kan øge undervisernes evner indenfor kommunikation og formidling. Dt særlige ved sprogpsykologi er netop at der er mulighed for at sammensætte en portefølje af viden som er konkret og praksisnær ifht. det emnefelt som man enten beskæftiger sig med eller som man ønsker at komme til at arbejde med. |
FOldin |
#3 Sprogpsykologiens samfundsrelevans2014-02-25 09:16I en tid hvor Humaniora igen er under beskydning for manglende relevans og værdiskabelse for det omgivende samfund, er det beklageligt, at man overvejer at lukke et fag som Sprogpsykologi.Ud over fagets traditionelle emnefelter er Sprogpsykologien nemlig også eminent udstyret til at undersøge skæringsfeltet mellem mennesker og klimaforandringer - og bæredygtighed i det hele taget. Vi har idag et presserende behov for at forstå, hvorfor menneskeheden reagerer på disse truende forhold, som den gør. For uden bedre forståelse kan vi ikke oplyse og mobilisere på en måde, der leder til omstilling til mere bæredygtig levevis. Sprogpsykologer udstyres under deres uddannelse med netop de redskaber, man har brug for, for at forstå hvad der sker, når mennesker skal skabe mening af den kommunikation om problemer med klima, miljø etc, de møder - og dermed også forståelsen af deres egen rolle og ansvar i forhold til dem. M.a.o: Hvorfor oplysningsindsatsen ikke leder til handling, og hvordan man kunne forbedre den. Dette er én meget vægtig grund til at bevare faget Sprogpsykologi; Sprogpsykologiens værdi for samfundet er uomgængelig. Sprogpsykologien kan hjælpe os med at belyse og adressere udfordringer, som truer samfundet i knæ. Sprogpsykologien kan profilere humaniora som noget af det mest relevante overhovedet. Med venlig hilsen Frederikke Oldin Cand.mag. i Sprogpsykologi Sustainability Science Centre, KU |
Gæst |
#62014-02-25 14:27Jeg underviser til dagligt som efterskolelærer, hvor mine sprogpsykologiske indsigter og kompetencer er guld værd. Både i undervisningen og i i de pædagogiske arbejde. Den indgangsvinkel sprogpsykologien har til kommunikation, er den eneste jeg har mødt, som hænger sammen med min oplevede virkelighed og det ville væres synd og skam ikke at videreføre faget. |
|
Lad mig blive en del af Danmarks fremtid
Transformér landbruget - udfas intensiv husdyrproduktion
Nej Tak til forlystelsespark på Rørvig halvøen!
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
STOP nyt kæmpecenter af boks-butikker i Svendborg
Vi vil fred og velfærd - ikke krig og bomber
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
BEVAR Centerhallen i Lillerød
3000 Oprettet: 2024-10-28
Naturnationalparker uden demokrati – dyr uden beskyttelse
1794 Oprettet: 2025-05-30
NEJ til grusgrav i Skjoldungernes Hjerte
496 Oprettet: 2025-06-19
NEJ TAK til Biogas på Præstbrovej
321 Oprettet: 2025-07-03
Kitaani nuna allannguttaaliukkamik pilersitsinissamut akerliuneq
320 Oprettet: 2025-06-13
Nej til vindmøller på Vosnæs Pynt
318 Oprettet: 2025-06-15
Bevar Landsbyordning i Kerteminde Kommune
313 Oprettet: 2025-06-20
STOP nyt kæmpecenter af boks-butikker i Svendborg
592 Oprettet: 2025-05-21
Danske Sygeplejersker: Opråb til DSR - vi er klar til at tage imod patienter fra Gaza
228 Oprettet: 2025-07-07
✍️ Navneindsamling: Bevar BodyAttack hos SATS! 💥
190 Oprettet: 2025-06-23
NEJ TAK til Energiø i Ryådalen og Store Vildmose
168 Oprettet: 2025-06-23
STOP Forskelsbehandlingen af Danske Udlandspensionister udfra geografisk bosted.
150 Oprettet: 2025-07-04
Luftledninger Nej Tak
469 Oprettet: 2025-05-20
Bevar 2 biblioteker på Østerbro – Forlænget frist
2911 Oprettet: 2025-05-02
Børnene i Sydhavnskvartererne mangler en varig klubløsning – tid til handling!
146 Oprettet: 2025-06-16
Bevar Borgerservice på Øbro Jagtvej 227- forlænget frist
742 Oprettet: 2025-05-02
Udvidelse af tunellen fra Bramming Banegård til Ribevej/Hellesvej
184 Oprettet: 2025-06-03
NEJ TAK TIL NATURNATIONALPARK I LILD OG VESTER THORUP KLITPLANTAGE
96 Oprettet: 2025-07-07
✍️ Bevar Dåstrup Skole – Stop Nedrivningen!
94 Oprettet: 2025-06-22
Opfordring fra danske læger: Danmark skal modtage medicinsk evakuerede patienter fra Gaza
776 Oprettet: 2025-01-16