Bevar Sprogpsykologi

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bevar Sprogpsykologi.


Gæst

#1

2014-02-24 10:13

Sprogpsykologi er et unikt fag på universitetsniveau der som det eneste fag studerer netop faktiske menneskers forståelser og dermed sproglighedens psykologi. Forståelsesforskning er et nicheområde inden for sprogvidenskaben. Sprogpsykologiske perspektiver på forståelse tilfredsstiller en moderne efterspørgsel på løsning af praktiske kommunikationsproblemer, hvorfor sprogpsykologer ud over at bidrage til forskning også i høj grad får job som praktikere inden for alle kommunikation- og undervisningsområder der beskæftiger sig med personer der skriver, læser og taler sammen.

Gæst

#2 Bevar sprogpsykologi

2014-02-25 07:30

#1: -

I mit job som underviser har jeg på flere områder kunnet trække på de kompetencer som jeg har opnået gennem studiet til sprogpsykolog. Jeg har opnået større forståelse for hvordan mennesker forstår hinanden, jeg har fået kompetencer inden for pædagogik, jeg har på mange områder haft glæde af viden om formidling og endeligt har mit speciale indenfor mentalisering været en del af et projekt, hvor den undervisningsinstitution hvorpå jeg arbejder, har fokuseret på hvordan man kan øge undervisernes evner indenfor kommunikation og formidling. Dt særlige ved sprogpsykologi er netop at der er mulighed for at sammensætte en portefølje af viden som er konkret og praksisnær ifht. det emnefelt som man enten beskæftiger sig med eller som man ønsker at komme til at arbejde med.

FOldin

#3 Sprogpsykologiens samfundsrelevans

2014-02-25 09:16

I en tid hvor Humaniora igen er under beskydning for manglende relevans og værdiskabelse for det omgivende samfund, er det beklageligt, at man overvejer at lukke et fag som Sprogpsykologi.Ud over fagets traditionelle emnefelter er Sprogpsykologien nemlig også eminent udstyret til at undersøge skæringsfeltet mellem mennesker og klimaforandringer - og bæredygtighed i det hele taget.
Vi har idag et presserende behov for at forstå, hvorfor menneskeheden reagerer på disse truende forhold, som den gør. For uden bedre forståelse kan vi ikke oplyse og mobilisere på en måde, der leder til omstilling til mere bæredygtig levevis.
Sprogpsykologer udstyres under deres uddannelse med netop de redskaber, man har brug for, for at forstå hvad der sker, når mennesker skal skabe mening af den kommunikation om problemer med klima, miljø etc, de møder - og dermed også forståelsen af deres egen rolle og ansvar i forhold til dem. M.a.o: Hvorfor oplysningsindsatsen ikke leder til handling, og hvordan man kunne forbedre den.
Dette er én meget vægtig grund til at bevare faget Sprogpsykologi; Sprogpsykologiens værdi for samfundet er uomgængelig. Sprogpsykologien kan hjælpe os med at belyse og adressere udfordringer, som truer samfundet i knæ. Sprogpsykologien kan profilere humaniora som noget af det mest relevante overhovedet.
Med venlig hilsen
Frederikke Oldin
Cand.mag. i Sprogpsykologi
Sustainability Science Centre, KU

Gæst

#4

2014-02-25 09:26

Sally yassine

Gæst

#5

2014-02-25 09:53

Luk ikke uddannelsen

Gæst

#6

2014-02-25 14:27

Jeg underviser til dagligt som efterskolelærer, hvor mine sprogpsykologiske indsigter og kompetencer er guld værd. Både i undervisningen og i i de pædagogiske arbejde. Den indgangsvinkel sprogpsykologien har til kommunikation, er den eneste jeg har mødt, som hænger sammen med min oplevede virkelighed og det ville væres synd og skam ikke at videreføre faget.