Bevar Sprogpsykologi

Kandidatuddannelsen i Sprogpsykologi står til afslag om at opnå akkreditering.

Der er høringsfrist på svaret til afslaget af akkreditering d. 28/2.

Hvis ikke det lykkes at omstøde dette afslag, betyder det at uddannelsen på sigt må lukke.

Som færdiguddannede sprogpsykologer fraråder vi lukning af faget. Vi har, i vores møde med jobmarkedet (formidlings- og kommunikationsrelaterede stilinger), oplevet at være godt klædt på til at varetage de opgaver, vi er blevet stillet overfor - i private virksomheder såvel som i offentlige institutioner.

Fagets tværfaglighed er en enorm styrke, og vi oplever at komme fra et fag med mange muligheder. Kandidaten i Sprogpsykologi har, foruden at ruste os kandidater med et omfattende kendskab til de klassiske kommunikationsteorier- og metoder, givet os en indsigt i de processer, der går forud for vellykket forståelse - og dermed god kommunikation. Faget har udfordret og dyrket vores refleksive evner, og vi har opnået kompetencer til at inddrage intrapersonelle, interpersonelle og sociologiske perspektiver ved kommunikation. Vi behersker dermed et detaljeret og samtidig omfattende kontekstbegreb, der gør os i stand til at varetage forskelligartede kommunikationsopgaver - på det interaktionelle såvel som det organisatoriske niveau.

Uanset om opgaven er at udvikle en virksomheds kommunikationsstrategi, øge trivsel på en arbejdsplads, skrive en pressemeddelelse eller rådgive en politiker, har vi på studiet erhvervet os en række redskaber, der gør os i stand til at løse den specifikke kommunikationsopgave vi står over for. Vi repræsenterer således ansatte inden for kommunikation, social media, marketing, rådgivning, forskning, private virksomheder, offentlige institutioner, undervisning mm.

Sprogpsykolgi er en unik uddannelse, som i høj grad ruster de studerende til at træde ind på et mangfoldigt arbejdsmarked.

Som færdiguddannede kandidater i Sprogpsykologi markerer vi hermed vores modstand mod lukningen af faget.

Maja Sofie Voss-Knude    Kontakt forfatteren af dette andragende