NEJ tak til den nye offentlighedslov
Kontakt forfatteren af dette andragende
Re: Re: En meget vigtig pointe
#751: Bjørn Thrane - Re: En meget vigtig pointe
Så det er ikke kun politikerne, vi skal have omvendt - embedsværket trænger tilsyneladende til at blive omskolet.
Helt enig !
Re:
Re: Mødet kan ses her
M.v.h.
Erik Jakobsen
Læs interessante artikler:
Der er skrevet flere interessante artikler i Politiken om den nye offentlighedslov, Læs f.eks. kroniken af Jesper Tynell fra den 25 februar.
Eller artiklen fra 1 marts side 7 "Landet burde være i oprør" den er skrevet af Lars Rugaard og Erik Valeur.
Det er uhyrligt at tænke på, at vi i Danmark taler varmt for, at lande rundt omkring i verden skal indføre demokrati. Med den nye offentlighedslov i sin helhed vil landet blive en skamstøtte og ikke en rollemodel.
Røgslør
Tænk på at politikere flere gange er blevet taget i at komme med urigtige oplysninger måske endda for egen vindings skyld. Det er tankevækkende, at den nye offentlighedslov vil hindre, at det bliver opdaget.
om høringen
Hvis der sidder nogen derude, der ligesom jeg ikke har mulighed for selv at deltage i høringen, så ville jeg bare gøre opmærksom på, at der i nogle tvpakker i hvert fald hos yousee findes en folketingskanal. 'Tinget' hedder den. Og i morgen onsdag viser de høringen om L 144 Forslag til lov om offentlighed i forvaltningen. Den vises forskudt fra 17.00 til 19.15
Derudover vises den igen torsdag d. 18. april fra 14.30 til 17.00 samt søndag d. 21. april fra 15.30 til 18.00.
Med venlig hilsen
Dorthe Jensen
Spild af energi
De gør kun, hvad der passer dem.
Nu føler jeg, at jeg har gjort noget!!!!
This comment has been removed by the person who wrote it.
Offentlighedsloven.
This comment has been removed by the person who wrote it.
| This discussion has been closed. |
Re: En meget vigtig pointe
#563: Jette Nielsen - En meget vigtig pointe - Karen Høj Madsen har en meget vigtig pointe, når hun som offentlig ansat fremhæver, at offentlighedsloven påvirker tænkningen hos både embedsmænd og politikere. Som tidligere offentlig ansat har jeg været vidne til, at embedsmandsværket blev en stat i staten - at man ikke kunne skelne sin opgave som "tjener" for hele samfundet fra det ejerskab, der opstod mellem et politisk initiativ og de embedsmænd, som måske i flere år arbejdede for at realisere det. Det betød bl.a. at høringer blev skueprocesser, og at nogle embedsmænd så det som deres fornemste opgave, at fremme de projekter, de var involveret i - også selv om det indebar en tilsidesættelse af forvaltningsretlige spilleregler etc. Der var masser af skuffenotater og en næsten euforisk stemning, når det endnu en gang var lykkedes at producere ikke-svar til politiske modstandere (oppositionen) eller kommercielle interessenter.
Danmark har ikke brug for mindre offentlighed på embedsværket endsige politikerne.
Så det er ikke kun politikerne, vi skal have omvendt - embedsværket trænger tilsyneladende til at blive omskolet.