red_dagplejen_i_Esbjerg

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen red_dagplejen_i_Esbjerg.

gæst

#26 Re: Mangler nuancer

2012-06-05 12:25

#18: Mortil3 - Mangler nuancer

Jeg synes, du har ret i rigtig meget, af det du skriver.

En stor del af miseren er, at nedkæringerne bliver præsenteret på den måde, de gør.

Forældre og dagplejere får deres viden gennem medierne. Forældrene i dagplejen er ikke blevet spurgt om, hvad de vil, når nu dagplejerne fyres. Jeg efterlyser f.eks. en overgangsordning, så ikke børn og forældre kastes ud i det uvisse.

Der skal helst være tale om at forældre har et REELT valg.


Gæst

#27 uddannelse

2012-06-05 12:36

Det er nok muligt, at dagplejerne ikke har en uddannelse på papiret. Vi er dog på kurser, så snart økomomien i dagplejen tillader det.
Vi arbejder, som det er lovbestemt, ud fra læreplaner, vi er pålagt at udføre dokumentation for læring osv.
Vi kan til hver en tid komme i kontakt med den pædagog, som er tilkyttet området. Vi har mulighed for at tilkalde assistance fra talepædagoger, fysioterapeuter osv.
Ved det vi arbejder sammen i legestuegrupper er der rig mulighed for at udveksle erfaringer.
Et lille ps, uden det er mudderkast: ofte passes børnene i vuggestuer af pædagogmedhjælpere. De er heller ikke uddannede.

Gæst

#28

2012-06-05 15:26

Vil klart foretrække privat dagpleje fremfor vuggestue til de små under tre år

Gæst

#29

2012-06-05 23:23

Bevar dagplejen i Esbjerg

Gæst

#30

2012-06-05 23:34

Bevar dagplejen esbjerg
Karina Hallundbæk Jepsen

#31 Re: Tak for opbakningen

2012-06-05 23:56

#4: Malene - Tak for opbakningen

Har du set at jeg har fået stablet en demotration på benene ?? 
Vi mødes på fredag foran rådhusets indgang.
Formanden for forældrebestyrelsen vil gerne sige nogen ord.

det foregår i tidsrummet kl.11-13
Jeg skaffer kontakt til tv2 og dr. Så medierne kan være med ind over det.

Mvh Karina


Gæst

#32 Re: Re: Tak for opbakningen

2012-06-06 10:41

#31: Karina Hallundbæk Jepsen - Re: Tak for opbakningen

Hej Karina

Ja, du kan tro, at jeg har set det. Det er virkelig godt. Jeg kommer selvfølgelig også. Jeg synes, at det er så kanon med den opbakning der er omkring det her. Godt gået. Mange hilsner Malene

Mortil2

#33

2012-06-07 12:37

Jeg ville faktisk rigtig gerne skrive under på, at man skal bevare dagplejen. Men jeg vil ikke skrive under på, at personalet i vuggestuerne ikke varetager børnenes tarv, for sådan tror jeg ikke på, at det generelt forholder sig.
Synes debatten er blevet meget unuanceret. Enten synes man dagpleje er en hit og vuggestue noget skidt eller omvendt!
Vi har haft begge vores drenge i dagpleje. Det var et valg vi traf ud fra, at vi mente det var det bedste for vores familie og vores drenge. Men kan da bestemt også se fordele ved at sende børnene i vuggestue.
Det kan da godt være, at det ikke er den samme voksne der følger barnet hele dagen igennem, men til gengæld slipper du for omplacering i forbindelse med sygdom, ferie osv, hvor barnet ryger ud til en anden dagplejer, som barnet ikke nødvendigvis kender i forvejen.
Vi har med vores to drenge oplevet at måtte skifte dagplejer 3 gange. 2 gange på grund af at dagplejeren skulle flytte og en gang fordi hun skulle på barsel.
Lad os da kæmpe for at have et reeelt valg imellem dagpleje og vuggestue! Så må man fyre dagplejere der, hvor der ikke er brug for dem og have flere vuggestuepladser, hvis det er det der mangler og omvendt!
Hilsen Louise

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2012-06-07 22:46


David

#35 Re:

2012-06-07 22:55

#33: Mortil2 -

Diskussionen om dagpleje vs. vuggestue, blev katalyseret af en pædagogstuderende som absolut ikke mente at dagplejerne var kvalificerede til at passe børn fordi flere ikke har en uddannelse.
Det er klart at et sådan udgangspunkt antænder en gnist i de forældre som er meget glade for den pleje deres børn får i deres dagpleje.
Du har helt ret i at diskussionen kørte af sporet.

Denne debat handler IKKE om at vuggestuer er bedre end dagplejere eller omvendt, den handler om det grundlæggende princip om at forældre har lov og ret til at træffe et realistisk valg om hvem de ønsker skal passe deres børn. Ikke mere og ikke mindre!
Når jeg skriver realistisk valg, så bunder det ud i det originale forslag som var lagt på bordet hvor man ville opsige 70 dagplejere. Det ville resultere I at børnene skulle sendes i vuggestue, da der ikke ville være kapacitet i dagplejen. Dermed fratager man forældrene deres ret til at vælge.
Fremadrettet ville det betyde at forældre der gerne vil have deres børn i dagpleje ville ende på en alen lang venteliste. Dermed har du en selvforstærkende effekt, hvor vi potentielt ville se enden på dagpleje muligheden som vi kender den idag.

Hvis du kan stå inde for at forældre skal have et valg, hvad enten det er dagpleje eller vuggestue, så bør du skrive under og vise din støtte, for det er dét som denne underskriftsindsamling handler om.

MVH

David, Far til et dagplejebarn.


Gæst

#36 Til David.

2012-06-08 10:46

Lav en underskrift indsamling, hvor man skriver under på det som du skriver og jeg skal gladeligt skrive under. Og også gerne gøre mit for at andre skriver under.
Men jeg hverken kan eller vil skrive under på noget, hvor der faktisk står, at vuggestuerne ikke varetager børnenes tarv!
Men ja, det er da smadder provokerende, hvis der er nogen der i ramme alvor mener, at dagplejerne ikke er kvalificerede til at passe vores børn. Det er de generelt, på samme måde, som vuggestuerne generelt er det!

Hilsen Louise (mor til to tidligere dagplejebørn)

Gæst

#37 Re: Er det rent faktisk også det, som man kan i Esbjerg - vælge mellem vuggestue eller dagpleje.

2012-06-08 22:29

Malene

#38 Tak for opbakningen - det gør en forskel

2012-06-09 17:54

I går blev det formidlet ud, at der skal fyres max 20 dagplejere i Esbjerg Kommune, i 1. runde. Det første tal var på 55 dagplejere. Hvordan dagplejerne kan få oplyst helt detaljeret til stormøde, hvor mange der skal fyres i de forskellige distrikter, og hvordan politikerne kan fortælle dagene efter, at der endnu ikke er sat endelig tal på fyringerne - hænger ganske enkelt ikke sammen. Lad os dog glædes over, at antallet er reduceret.

Jeg håber, at der kan findes kræfter og ressourcer til at "sælge" dagplejen i fremtiden. Dagplejen har brug for den positive omtale, som de fortjener. Jeg har flere gange nævnt til journalister, at vi skal kæmpe for det bedste i vuggestuen og i dagplejen (jeg er desværre ikke blevet citeret for det). Vi som forældre har forskellige behov og ønsker, hvorfor jeg håber, at vi kan begynde at fokusere på de gode værdier i henholdsvis vuggestuen og dagplejen, og optimere hvor det halter.

Sluttelig vil jeg nævne, at vuggestuer er meget oppe i medierne for tiden, hvor de beskyldes for ikke at varetage børnenes tarv. Det er ikke min personlige holdning og er en helt anden diskussion. Der er mange nuancer og følelser involveret, som lige gyldig hvordan vi vender og drejer tingene først og fremmest bør handle om børnenes og forældrenes behov og ønsker. Derfor - vi bør have retten til at vælge hvilken pasningsform vi som forældre synes varetager vores barn og familie bedst muligt.
Eva Kydzierzykowski

#39 Vi må stå sammen

2012-09-26 23:22

Jeg er mor i Sønderborg kommune og vi bliver presset lige så hårdt. Og som hos jer er det IKKE okay. Vi som forældre må stå sammen lige meget hvor i landet vi kommer fra. Jeg håber på at vi kan støtte hinanden. Kan også se at flere forældre i andre byer råber op om at de har brug for hjælp. Håber at vi alle kan få noget fornuft ind i kommune folks hoveder!