red_dagplejen_i_Esbjerg

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen red_dagplejen_i_Esbjerg.


Gæst

#1

2012-05-25 19:28

Vi har haft begge vore i dagpleje, og der har altid været en utrolig god opmærksomhed på det enkelte barn.

Gæst

#2

2012-05-25 21:55

Der er forskellige børn, derved også forskellige behov...

Gæst

#3

2012-05-25 22:48

Bor ganske vist ikke i esbjerg men vil gerne støtte min søster, der en af de fantastiske dagplejemødre derude og fordi forslaget lyder helt hen i hegnet.
Malene

#4 Tak for opbakningen

2012-05-29 21:25

Hvor er det dejligt at se de mange underskrifter, der strømmer ind på siden. Der er nu sendt besked til Esbjerg Kommunes Borgmester, TV Syd og JV om underskriftindsamlingen. Så bliv endelig ved med at gøre så mange som muligt opmærksom på problemstillingen. Mange hilsner Malene

Gæst

#5

2012-05-29 21:51

Syntes ikke det er ok at der er nogen folk der sidder og bestemmer hvor vores børn skal blive passet der er jo en grund til at vi har valgt at vores barn/børn skal i dagpleje det syntes jeg bestemt de skal tænke over syntes ikke det er ok med frivillig tvang
Gæst

#6

2012-05-31 13:59

Jeg har været så glad for dagpleje. Og i en tid hvor man taler om at flere børn udvikler ADHD så tror jeg uden at have nogen videnskablig baggrund for det ikke at det er sundt for de helt små at opholde sig i vuggestuer. Der er rigelig stress for de små poder i forvejen....

Gæst

#7

2012-05-31 15:31

Det er ikke fair at dagplejer i speciel, små byer, skal afskaffes på den her måde, som i for eksempel, Vester Nebel, hvor der bliver fyret 3 ud af 4 dagplejer, bare for at få børnene anbragt i en vuggestue. Det er ikke alle børn der trives i den slags institutioner!

Gæst

#8

2012-05-31 18:16

der skal være muglighed at vælge mellem dagpleje og vuggestuge.
Nu er det nok

#9 Vuggestuer

2012-05-31 18:27

Om hvor lidt tid der er til børnene i vuggestuen:
http://www.information.dk/248297
http://www.bupl.dk/internet/boernogunge.nsf/0/D2607E1B895508CFC12577C10034F970?opendocument
http://blogs.bt.dk/leder/2012/05/08/pas-pa-de-sma-i-panikken/

Niels Egelund fra DPU overraskes over kvaliteten i dagplejen:
http://www.ugeavisen.dk/roedding/topkarakter-til-dagplejen

Hvor stressende det er for et barn at blive flyttet:
http://www.b.dk/danmark/boern-faar-stress-af-begynde-i-vuggestue

Rasmus Sømods kritik (K):
http://www.konservative.dk/Partiet/Lokalt/Storkredse/Sydjyllands-Storkreds/Esbjerg/Nyhedsarkiv/2012/05/Dagplejen-giver-tid-til-bornene

Chef for dagpasning Esbjerg Kommune:
Direktør for Børn & Kultur, Jørn Henriksen
johe@esbjergkommune.dk
Skriv og giv din mening til kende

Hvad med at sende noget til aviserne?


Gæst

#10

2012-05-31 20:11

Jeg blev selv opsagt som dagplejer sidste år pga faldende børnetal i mit område og har gået ledig siden - kan ikke få job. Synes virkelig dagplejerne gør et stort og godt arbejde og ville såfremt det skulle blive aktuelt vælge dagpleje fremfor vuggestue. Så skriver gerne under på at dagplejen skal reddes! Men er bange for det på sigt ender med dagplejens død og integrerede institutioner.

Gæst

#11

2012-05-31 21:10

Godt nok har jeg børn udenfor dagpleje alderen, men giver alligevel min underskrift, da jeg ved hvor meget vores dagplejer betød for vores datter, og det skal andre børn også opleve.
Linette Stig Mackenhauer

#12 Kommunen skal spare, og det går ud over dagplejerne

2012-05-31 22:34

Jeg er meget frustreret over at retten til at vælge den pasningsmulighed vi synes der er bedst for vores børn, er taget fra os.

Det kommunen har gang i, er under AL kritik, og mange dagplejere kommer til at stå uden arbejde.

Men hvor er børnenes tarv og rettigheder henne i denne sag.


Gæst

#13

2012-05-31 22:35

hvad sker der for esbjerg kommune. hvorfor tag noget der er så godt fra vores små guldklumper.. se da lige og komme ind i kampen igen så der ikke er så mange af de små som vil blive tabt. de har et behov som kun dagplejen kan giv dem.. en fast daglig dag med trygge remmer..

Gæst

#14

2012-05-31 22:37

ud med trollehulen og ind med de gode gammel dagpleje

Gæst

#15

2012-05-31 23:17

Ventelisten til vuggestuer er lang nok i forvejen.

Gæst

#16

2012-05-31 23:25

Jeg skal bruge en dagpleje i V.Nebel december eller januar
Karina Hallundbæk Jepsen

#17 Demostration STØT DAGPLEJEN

2012-06-01 00:50

Jeg har oprettet denne begivenhed :

http://www.facebook.com/events/398442510194544/

Tilmeld dig/jer - og kom og støt dem.. og ikke mindst for vores børn skyld.. !!
Mortil3

#18 Mangler nuancer

2012-06-01 09:27

Jeg synes nu der er for lidt nuance i det her. Fx hvordan hænger børnetallet og efterspørgsel for dagplejer sammen med nedskæringerne? Når der ikke står noget i oplægget, ved man ikke nok om situationen til at tage stilling til beslutningen. Og samtidigt har jeg læst, at der investeres i kvaliteten i børneinsititutionerne samtidigt.

Man kan ikke antage, at en vuggestue giver mindre tid til det enkelte barn. Når der er flere voksne omkring børnene, er der større mulighed for, at man kan deles om opgaverne. Vi har både brugt vuggestue og dagpleje, og der er også klare fordele i vuggestuer (som der er med dagpleje). Fx gode udfordrende legepladser, uddannede personale, køkkendamer som laver mad mens pædagogerne tager sig af børnene, og tryghed ved sygdom og ferie.

Derudover skal man passe på med at sammenligne pris. Skal man selv have bleer og madpakke med? Hvad er der af fleksibilitet ift. åbnings og lukketider?

Til sidst vil jeg bare minde alle om, at uanset hvad kommunen beslutter, har man som forælder ALTID retten til at beslutte sig for at gøre brug af andre løsninger end dem, kommunen stiller til rådighed. Fx private dagplejeløsninger el. Au pair/ ung i huset. Man kan heller ikke fraskrive sig ansvaret for sit barns ve og vel bare fordi politikkerne har besluttet sig for at satse på en anden løsning. Politikkere tvinger ikke nogen til noget. Det er stadig dit ansvar.

Gæst

#19 Re: Mangler nuancer

2012-06-01 09:46

#18: Mortil3 - Mangler nuancer

Du spørger hvordan børnetallet hænger sammen med efterspørgslen. vi har fået oplyst at der i sønderris området skal fyres 7 dagplejer og der er pt ingen ledige pladser i sønderris hverken ved dagplejer eller vuggestuer. Derfor syntes jeg det er under al kritik at man vælger at fyre 7 gode dagplejer og der så skal flyttes børn til helt andre områder.

Linette Stig Mackenhauer

#20 Til Mortil3

2012-06-01 11:19

For det første er jeg ligeglad med om dagplejeren er uddannet, bare hun har hjertet det rette sted, og det mener jeg de fleste dagplejemødre har. Da de fleste af dem, har børn selv. Det er der mange i vuggestuer/børnehaver der ikke har endnu. Vi er jo ligesom heller ikke selv blevet uddannet som forældre, end vi fik børn. Og det klare vi sku udemærket...
Det kan godt være at personalet deler opgaverne imellem dem, men forstår ikke helt hvordan 3 voksne kan holde styr på 17 børn. (De kan både blive glemt på ture, samt kravle over hegnet i børnehaven uden nogen ligger mærke til det)
Og det med prisen, det er jo dagplejerne der er dyrest. Man betaler vel for kvalitet ;)
C. Lind

#21 :-)

2012-06-01 22:38

Har skrevet under for at støtte mine to fastre, samt venner og veninder som har deres børn i dagpleje!
Mor til 2xA

#22 Re: Re: Mangler nuancer

2012-06-01 23:08

#19: - Re: Mangler nuancer

Vedr. de 7 dagplejer der skal fyres i Sønderris hvor der pt. ikke er ledige pladser hverken i dagplejen eller vuggestuer, kan der også lige nævnes at kommunen samtidig er ved at sætte 25 nye grunde til salg i området (Uranusvænget) samt at nybyggeriet i Jomfruens kvt. + Vægtens kvt. stadig er så nyt at der må formodes at komme småbørn der de næste mange år frem... hvor skal disse børn passes...

Hvis min dagplejemor bliver ramt må jeg jo finde på en anden pasningsmulighed til min datter, - men vuggestue bliver det med sikkerhed ikke!!

Øh Hvad ...?

#23

2012-06-04 18:07

Åbenbart er det sådan i Esbjerg Kommune, at man har lidt forskellige opfattelser af hvad der foregår. Ved stormødet i sidste uge blev der præcist fortalt hvor mange der skal afskediges i de forskellige distrikter,nemlig 70 dagplejere, de afskedigede får allesammen telefonisk besked mandag den 11 juni 2012. Læser man JydskeVestkysten den 2 juni 2012, udtaler Direktør for Børn og Kultur Jørn Henriksen,at der skal afskediges 25-30 dagplejere de kommende uger. Disse to udtalelser, passer da slet ikke sammen. Hvad mon der er op og ned i denne sag ? Dagplejerne ved det på mandag. Det er korrekt at der endnu ikke er sat ansigter og navne på afskedigelserne endnu, men prøv lige at sætte sig i Dagplejernes situation lige nu, ikke rart, det er da helt sikkert.

Gæst

#24

2012-06-04 20:06

Jeg ved fandme ikke hvad Kommunen tænker på, det er helt grotesk.
Øh Hvad......?

#25

2012-06-05 10:47

Jeg synes at Esbjerg Kommune har handlet ufattelig dårligt i denne sag. Lad mig ridse et par ting op. Antallet af Dagplejere, der skal fyres, ligger ifølge Stormødet i Darum på 70, Bjarne Fugleberg konstanterede at han ikke kunne ringe til alle 70 fyrede Mandag den 11 juni, derfor ville opringningerne blive delt ud blandt lederne i Dagplejen. Så tallet måtte jo være entydig den aften. Hvorfor og hvordan har forudsætningerne så ændret sig 48 timer senere ? Hvorfor bliver Dagplejerne ikke orienteret ? Indkaldelsen til stormødet, der var to (2) , den første med begrundelsen i fyringerne, var at forældrene ønskede vuggestuen fremfor dagplejen, den næste indkaldelse der afløste den første, indeholdt begrundelsen faldende børnetal. Øhh ? Ifølge Hans Erik Møller (Artikel i JV) vælger man fra politisk side vuggestuen på grund af åbningstiderne, Vuggestuen har 56 timer, daplejen "37 timer". Man burde forvente at en ansvarlig politiker ved ,at en Dagplejer har en åbningstid = arbejdstid på 48 timer ugentlig. Man nævner heller ikke i debatten at der på Finansloven 2013, er afsat midler til 1500 nye pædagogstillinger over hele landet. Ifølge Hans Erik Møller (Artikel i JV) kan det udløse 17-20 pædagogstillinger i Esbjerg Kommune, men det har måske ikke noget med den aktuelle sag at gøre - eller.? At man så nu, åbenbart reducerer antallet af fyringstruede Dagplejere til 25-30 Dagplejere ( i første omgang), er da ganske fint, men hele forløbet tyder da på, at man ikke helt har tænkt tingene igennem - eller også har det overrasket politikerne, at forældrene og dagplejerne, begynder at kæmpe for deres sag og holdninger, på børnepasningsområdet. Man har nok tænkt, at alle disse små enheder er spredt over hele kommunen og aldrig ville kunne slutte sig sammen. Men det er da virkelig fantastisk at der findes så mange entusiastiske ildsjæle, der stritter imod. Men jeg synes at politikerne skulle begynde at behandle de implicerede - Børnene, Forældrene og Dagplejerne ordentlig og sagligt - få dog hold på kendsgerningerne inden I begynder på Jeres roderi !