Katte er nyttedyr, det skal være lovligt at de må færdes frit


Gæst

#26

2016-11-13 00:26

Fordi man bør respektere både dyr og mennesker

Gæst

#27

2016-11-13 00:54

Jeg har skrevet under fordi jeg er selv katte ejer, og min kat er inde og ude som ham næsten lyster. Min kat er både kastereret, vaccineret, chippet, passet og plejet.
Også har vi ALDRIG MUS OG ROTTER på vores matrikkel.

Vores kat er kun ude foran vores hus han kan godt gå lidt ture men ikke længere væk end han kan se hjem.
Og kan kalde ham til mig åbenhed har lyst, ham lystre rigtig godt efter det er en kat.


Gæst

#28

2016-11-13 01:51

Fordi jeg syntes at katte SKAL kunne færdes frit og fordi jeg er forbløffet over at der kan være sådan en lov om dyr så man med vilje gør dyrene syge mentalt når dyrene også er sat på denne jord som os andre, hvad ville der mon ske hvis mennesket blev holdt som fange i Deres eget hjem.

Gæst

#29

2016-11-13 08:12

Fordi jeg har katte, der sætter pris på frihed

Gæst

#30

2016-11-13 08:23

Der er en forbløffende mangel på forståelse for kattes adfærd, instinkter og behov for tiden, hvor kvantitet og kvalitet er blevet blandet fuldstændigt forkert sammen. En kat vil til enhver tid foretrække et kort men rigt udendørsliv fremfor et langt liv i indespærring. Jeg er klar over, at visse katteracer ikke kan klare at være ude, uden at få alvorlige mén af det, så derfor undgår jeg personligt disse racer.
Lad kattene få lov til at leve et rigtigt katteliv!
GUF

#31 Re:

2016-11-13 08:36

#30: -  

 Hvad bygger du den påstand på?



Gæst

#32

2016-11-13 10:13

Fordi katte skal kunne færdes frit, som de nyttedyr de er. Dette er kattens sande væsen.
Lena

#33

2016-11-13 10:53

Verdens mest latterlige underskriftindsamling baseret på nul faktabaseret viden om katte.

 

har selv haft fritløbende katte og det viste sig ikke at være nogen succes.

 

slip alle andre dyr løs også - kaniner inkl. Så er der lidt mere for kattene at nedlægge


Gæst

#34

2016-11-13 11:06

Hvorfor skulle den dog ikke have lov at rende rundt? Jeg mener selvfølgelig ikke at herreløse katte skal have lov men jeg mener at den kat som er min og som jeg fodre, skal kunne rende ude i naturen som den vil, og så kommer den jo hjem hver gang den er sulten.

Gæst

#35 Re:

2016-11-13 11:09

Godt sagt#30: -  

 

Lena

#36

2016-11-13 12:11

Lidt fakta:

En kat har en mental udvikling der svarer til et barn på 2-3 år. Ville man som forældre lade et barn opholde sig frit udenfor og lade det rende hvor det passer det uden opsyn?

 

ca 70.000 katte mister hvert år livet på de danske veje. 

 

Bestanden af herreløse katte er på ca 600.000 i DK. pt. de er en blandning af katte som ikke har kunnet finde hjem, er sat ud af familien og ej neutraliseret.

 

Katte orienterer sig via duftspor. Den kan skræmmes så den kommer udenfor "sit" område og dermed ikke kommer hjem. En del af disse ender på internaterne.  Andre ender som vildkatte til et kummerligt liv. Tjek lige alle efterlysningsopslagene der dagligt popper op. Katten kommer bestemt ikke altid hjem!

 

Antallet af mishandlingssager er stødt stigende. Mange bryder sig ikke om katte kommer på besøg hos dem. Under tiden kommer det så vidt at folk tyer til vold mod katten.

 

Katte kan have et område op til 5 km radius - nogle lidt mindre og andre lidt mere. Kender man alle indenfor sådan et stort område og ved at alle bryder sig om at have ens kat rendende?

 

Katte besidder ikke en evne til at udregne mulige konsekvenser. Det gør mennesker. En årsag til at vorers børn ikke får lov til hvad som helst. Noget kan være farligt.

 

Katten gør kun det den er blevet vænnet til. Katte der ikke kommer ud til fritløb - savner det ikke.

 

Er det muligt at hegne haven ind så katten ikke kan komme ud af den? og kan de leve et godt liv kun på ejers grund?

http://www.katteindhegning.dk

JEPS det kan sagtens lade sig gøre hvis ejer vil det og sætter sig ind i det. Det handler kun om vilje og viden.

Husk på at der bruges hegnstråd. Mus og andre små dyr kan godt komme igennem maskerne, så jagt ER muligt. IKKE nødvendigt at lukke til med hegnstråd i toppen. 50 cm indhug på 45 grader er nok. Katten kan ikke klatre med ryggen nedad

Kan de klatre i en indhegning:  Ja, det kræver bare en pæl, sisalreb og et par søm.

Kan de komme højt op og sidde? Ja, det kræver kun at man sætter hylder op til dem. Hylderne kan være af en træstamme

 

Man kan gøre det samme indenfor med hylder på vægge mv.

 

det hele kan gøres ganske stilfuldt. Glem alt om rockerborge, indespærringer, fangehuller og hvad man ellers kan finde på af grimme ting at kalde det.

Prisen på at hegne haven ind og indrette den til katte kan gøres for 1500-10000 kr alt efter hvor stor haven er og hvad man vil lave i den. 

 

Inden man gisper sig livløs over prisen, så tænk på at dyrlægeregningerne bliver reduceret. katten kommer ikke hjem med orm, lopper, sår, bylder, brækkede legmer osv.


Gæst

#37

2016-11-13 14:09

Elsker katte

Gæst

#38

2016-11-13 14:35

Jeg synes det er søgleligt at katten status stadig ikke er højere end som så, 70.000 dør hvert år til bilister, tænk om nogen af de bilister undveg og kom til at køre en nybagt mor med barnevogn ned......tænk om din nabo var hyper allergisk og DIN kat hoppede ind når vedkommende lufter ud....det er efter min mening manglende respekt for både loven og andre mennesker at have udekatte.


Gæst

#39 Re:

2016-11-13 14:47

#30: -  

 hvis jeg lukkede min ene kat ud og lukkede døren ville han gå fuldstændig i panik, han kan lokkes lige i døråbningen om sommeren, jeg har lukket have så han kan ikke komme ud, men et udeliv ville jeg ikke byde ham, det ville være dyrplageri, han har aldrig været ude, så han savner det bestemt ikke selv om du mener det er SYND for ham

 

Hanne

#40

2016-11-13 15:35

Ingen underskrift herfra. Jeg har mistet en hund fordi en kat besørgede i min have og min hund åd det. Min hunds lever satte ud i løbet af et par dage og kunne ikke reddes. Jeg stod med regningen fordi jeg ikke vidste hvis katten var og oveni en KÆMPE sorg. Desuden kan jeg ikke fodre fugle i min egen have fordi kattes tilstedeværelse holder fuglene væk. Jeg vil bestemme over min egen have og jeg vil kunne lukke mine hunde ud i egen have uden fare for kattesygdomme, der koster mig mange penge og tabet af en elsket hund. Med andre ord: jeg vil ikke have katte på min grund


Gæst

#41

2016-11-13 18:41

Katte skal have lov til at være i naturen. Det kan ikke genere nogen, tværtimod. De er nyttedyr for alle.

Gæst

#42

2016-11-13 20:47

Skal vi så også have løver og aber til at gå frit rundt. Hvad med alle heste, skal ejeren lade deres hest gå frit i din have? 

Benny

#43

2016-11-14 01:18

Fordi det strider mod en kats natur at gå i snor, vi har i de mange tusidne år mennesker og katte har levet sammen ikke haft katte i snor, bur eller aflåst kattegård. Det her med at lade sin kat færdes frit omkring har ikke været et problem før nu.

Folk der ikke kan klare at dyr færdes i deres have burde stikke piben ind, lære lidt tollerance og finde noget andet at gå op i. Gennem flere tusinde år har man værtsat katten fordi den holder mus og rotter væk.


Gæst

#44 Re:

2016-11-14 01:29

#42: -  

Falsk allagori, hold kæft hvor er du dum at høre på, måske du ikke selv burde gå frit omkring. Bemærk desuden, der findes lande hvor Løver og aber faktisk går fridt omkring, der hvor de kommer fra din åndsamøbe.
Hvad er det for en logik du køre efter?
Laver Katte noget ravage der kunne sammenlignes med det løver, aber og heste ville lave hvis de gik frit rund i Danmark?

Hvis idioten bag #42 går frit omkring skal vi så også have voldtægtsforbrydere, seriemordere og brændstiftere til at gå frit omkring?

Lena

#45 Re:

2016-11-14 16:17

#43: Benny -  

 Lad os slippe kaniner, marsvin, hunde, heste, køer mv fri også

Lena

#46

2016-11-14 17:21

Tror lige vi skal have baggrundshistorien for denne indsamling ud i det åbne.

Underskriftindsamleren bor i et område hvor der skulle befinde sig en kattehader. Hun har ifølge det hun selv har oplyst i et par FB grupper mistet 3 katte til denne person.

 

IKKE 1 kat. Nej, 3 katte!!!!

Hendes nuværende katte lader hun orende frit omkring VELVIDENDE om at de kan rende ind til denne person. Dumstædighed har ind til videre kostet 3 af hendes katte livet!!

Hun har udstyret de to katte hun har tilbage med halsbånd og GPS, og render ifølge hende selv i røven på de katte pga. ham.

Istedet for at gribe i egen .... har hun valgt at lave denne underskriftindsamling så hun kan håndhæve sig over denne mand og slipppe for at skulle overvåge hendes katte ude på deres daglige ture. 

Underskriftindsamlingen er lavet på en viden om katte der kan ligge på et sandkorn. 

Hun forventer ifølge hende selv,  at en lovændring vil ændre folks syn på fritløbende katte. Kommer det til at ske??  NEJ. Folk vil ikke ændre deres syn på dem. Kattene vil stadig irritere de samme personer ved at pisse i deres havemøbler, skide i blomsterbede, starte allergisk anfald (flere og flere får katteallergi), ridse biler osv.

Kan en lovændring stoppe denne mand i at skade kattene? NEJ. Forklarringen er at når man er så forskruet i sit hoved at man mener mishandling er helt iorden, så ændrer man ikke adfærd overhovedet. 

 

Personligt har jeg haft fritløbedne katte selv. Men pga. meget trafik hvor jeg bor, en nabo med små børn og sandkasser mv, en anden nabo der HADER katte OG skader dem (han er uddannet jæger og har angiveligt skudt mange katte inkl min brors) og generel respekt for nabolaget, har jeg valgt at holde dem hjemme.

Istedet har de nu en indhegnet have som er specielt indrettet til dem. Det går fint. Ingen af dem søger døre og prøver at slippe ud. De er ikke stressede og ej heller deprimerede.

Dumstædighed kan aldrig betale sig, idet vi ikke kan styre hvad alle andre gør når vi ikke ser det. Dumstædighed i dette tilfælde er med til at gøre kattens status i vort samfund endnu lavere end den i forvejen er samt gøre kattene til taberne i et spil mellem kattehadere og dumstædige ejere.

 

Benny
Gæst

#47 Re: Re:

2016-11-14 20:02

#45: Lena - Re:  

 Du har ikke læst mit svar og kommentere netop med den logik som jeg demontere.

Lena

#48 Re:

2016-11-15 09:11

#42: -  

 Jo, jeg har læst dit svar og fandt det ikke sagligt overhovedet. 

 

Derimod er du meget personlig, istedet for at forholde dig SAGLIGT til det her

Lena

#49 Re: Re: Re:

2016-11-15 14:55

#47: Benny - Re: Re:  

 Undskyld Benny,

 

jeg tog vidst fejl af dig og en anden person - præsenteret som gæst her. Så trækker mit svar ovenover tilbage. 

 

Problemet er i det store og hele menneskeskabt. MEN vi kan ikke styre hvad alle andre gør - specielt ikke når vi ikke selv er tilstede. Ejer er sjældent til stede når misser render ind til andre og kan ikke vide hvad der sker. 

 

Bla Derfor synes jeg IKKE katten er bedst tjent med fritløb. Det gælder også alle andre dyr for den sags skyld. ALLE dyr ville blive himmelhenrykte hvis vi slap dem løs som vi gør med kattene i vid udstrækning. 

 

I netop underskriftindsamlerens tilfælde er der dog tale om - IKKE 1 - men hele 3 katte, som har mistet livet hos en nabo der bestemt ikke synes om kattene. De katte er taberne i kampen mellem den nabo (hvis det er ham) og deres stædige ejer. 

 

Kattebe ved jo ingenting, da de ikke er istand til at udregne mulige konsekvenser af noget - nøjagtig ligesom andre dyr.

 

vi er nødt til at beskytte dem. Det gøres bedst ved at lade dem færdes udenfor i en kattesikret have eller tage dem ud i snor. Det andet er simpelthen synd for dem

 

 


Gæst

#50

2016-11-16 20:30

Jeg forrstår ikke denne underskriftindsamling. Vi ser SÅ mange tilfælde af groft mishandlede katte, endda områder hvor de skydes. Alligevel kæmper underskriverne for retten til

at de må gå frit. Rigtig mange vil ikke have jeres katte rendende - og nogle af dem er psykopater. Vil I udsætte jeres katte for det?