Sidestil igen spansk med tysk og fransk i gymnasiet

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Sidestil igen spansk med tysk og fransk i gymnasiet.


Gæst

#26

2016-06-13 09:05

Drop nu bare fransk til fordel for spansk!

Gæst

#27

2016-06-13 10:36

Jeg skrev under, fordi jeg har ønsket om at blive gymnasielærer i spansk, når jeg er færdig med min universitets uddannelse


Gæst

#28

2016-06-13 11:16

Fordi jeg hylder det frie valg. Al indlæring er nemmere når interessen er tilstede.

Gæst

#29

2016-06-13 11:36

Fordi det er åbenløs diskrimination af et sprog, som tilmed er et verdenssprog og nødvendigt for at kunne fremme dansk eksport i latinamerikanske lande. Der foreligger efter min vurdering ikke nogle gode argumenter for, hvorfor spansk ikke skal sidestilles med andre fremmesprog, som fx tysk, fransk eller kinesisk.

Gæst

#30

2016-06-13 12:39

Fordi der opstår en urimelig ulighed mellem spansk, fransk og tysk

Gæst

#31

2016-06-13 13:20

Ja tak! Jeg ville så gerne have haft spansk i gymnasiet, men det kunne jeg ikke på den linje, jeg havde valgt, og da jeg ikke havde haft fransk før, blev jeg tvunget til at vælge tysk.

Gæst

#32

2016-06-13 14:25

Fordi det er vanvittigt, at regeringen vil svække spansk, når det er et af de største sprog i verden.

Gæst

#33

2016-06-14 06:01

Spansk er et meget vigtigt fag, meget mere end fransk. Tænk på alle de spansktalende samarbejds partnere vi har og kan få rundt i verden. Sprog er næsten noget af det vigtigste vi kan lære i vores liv, da der ikke er mere end godt 6 millioner der taler dansk. Hvordan vil man kommunikere med verden hvis man ikke kan noget andet. Nej, start allerede i folkeskolen med spansk, så vores unge mennesker bliver dygtigere end andre unge mennesker rundt i verden.

Gæst

#34

2016-06-14 11:08

Det vil gerne er fordi jeg kommer fra Sydamerika og har en søn at de skal til gymnasie i 5 år

Gæst

#35

2016-06-15 07:06

Jeg underskriver denne supernødvendige underskriftsindsamling, fordi det for mig er helt ubegribeligt, at spansk reelt får ringere vilkår med den nye gymnasiereform, eftersom spansk er det mest eftertragtede 2 fremmedsprog og der er et enormt globalt behov for at kunne spansk. Som spansklærer støtter jeg selvfølgelig det helt nødvendige tiltag til at spansk implementeres i folkeskolen, men det skal indføres bredt og skal være et reelt alternativ til tysk og fransk, så sidestillingen bliver reel lige fra starten. Spansk skal have samme vilkår i gymnasiet og ikke blot være et redskabsfag eller støttefag til fransk eller tysk eller et tredje fag i en supersproglig.

Gæst

#36

2016-06-16 14:16

Fordi det er helt hul i hovedet at give verdens næststørste sprog så ringe vilkår i et så lille, globalt afhængigt land som Danmark!!!

Gæst

#37

2016-06-17 05:33

Spansk er hovedsprog i så mange lande. Det er vigtigt at prioritere dette i forhold til handel globalt

Gæst

#38

2016-06-21 11:14

Spansk er et verdenssprog. det er tysk og fransk ikke

Gæst

#39

2016-06-21 18:03

Det er meget vigtigt at være synligt og alsidigt i vores nation. Vi kan begå os meget bedre, hvis vi har flere kompetencer.

Gæst

#40

2016-06-22 10:41

Fordi det er vanvittigt at slagte spansk som begyndersprog i gymnasiet. Mange folkeskoler vil ikke kunne oprette faget, hvorfor det i praksis ikke vil kunne få nogen større udbredelse som fortsættersprog heller. Det er verdens næstmest talte modersmål, og et lille land som Danmark har brug for at holde mulighederne åbne for handel og samarbejde med fx Latinamerika, hvor engelsk altså stadig er en by i Rusland

Gæst

#41

2016-06-27 15:42

Fordi spansk er det mest talte sprog i verden - når man ser bort fra kinesisk. Og hvis man taler spansk og engelsk, kan man klare sig i det meste af verden. Derudover er der et stort potentiale i at eksportere danske varer til spansktalende lande (Syd- og Mellemamerika, og også USA), men kun hvis der er spansktalende i eksportfirmaerne.

Gæst

#42

2016-06-27 16:28

Sprog skal opprioriteres, da det er vigtig i mange brancher at man kan tale flere sprog. Spansk er især vigtig, da det er et globalt sprog.
Så hellere mindre af de tomme fag som kunst og idræt, det kan man beskæftige sig i fritiden uden at skulle læse op på det.

Gæst

#43

2016-06-27 18:50

vigtigt med mangfoldighed -

Gæst

#44

2016-07-02 11:42

Spansk tales i hele verden. Det er USA's andet modersmål, det tales af 500.000.000 mennesker på tværs af kontinenter, religioner og etniciteter. Det er uansvarligt at fratage danske elever muligheden for nemt at kunne tilvælge muligheden for at indgå i denne sproglige gruppe.