Sidestil igen spansk med tysk og fransk i gymnasiet
Kontakt forfatteren af dette andragende
Spanskundervisningen var mit fristed i gymnasiet - nu er sproget og kulturen min uddannelse og fremtid.
Gymnasieelever har brug for muligheden til at opdage den fantastiske kultur og historie bag sproget - og ikke mindst: selve sproget.
Det er absolut nødvendigt, at de får lov til at vælge af lyst, da motivation er et af de vigtigste parametre for succesfuld sprogindlæring.
This comment has been removed by the person who wrote it.
Fremmedsproglige kompetencer med dertilhørende samfundsmæssig, kulturel indsigt er meget vigtige i den globale verden, hvor der kommunikeres og handles mere end nogensinde. Over 500 millioner taler spansk som modersmål og set i lyset af at den spansktalende verden, ikke mindst Latinamerika, er i stor økonomisk vækst, vil det være meget uhensigtsmæssigt at nedprioritere spansk i forhold til de øvrige fremmedsprog. I USA er det fx. et must for de unge mennesker at lære spansk, da det øger deres karrieremuligheder. Det bør inspirere os; lad os se fremad, ikke bagud.
Re: Logisk skridt (tysk > spansk)
#7: TheRealDeal - Logisk skridt (tysk > spansk)
Spansk ER i forvejen MEGET større end tysk! Og det må det da gerne være! Langt flere elever vælger tysk frem for spansk allerede i dag. Ps. Ungdomsarbejdsløshed på 80%? (hvor har du det tal fra? Det er ikke korrekt! ) Og ps. De taler ikke engelsk i Latinamerika. Jeg har boet og lavet forretninger der! Spansk er en nødvendighed. Du kommer ikke langt med engelsk..
Hvis politikerne mener, at de vil prioritere forsættersprog, giver det ingen mening at man stadig kan vælge fransk og tysk begynder som studieretningsfag, men ikke spansk.
At se på tysk som et vigtigt sprog er logisk. Dog er der allerede rigtig mange elever, der vælger tysk. Eleverne skal ikke have fagene i gymnasiet af nogen form for tvang, men af lyst, og jeg tvivler på, at det får et godt udfald, hvis I sætter denne spændetrøje over gymnasiet, hvor elevene påtvinges at vælge tysk. Det bliver de ikke bedre af. Det er en form for manipulation af eleverne.
I en lille nation som Danmark har vi brug for stærke sprogkompetencer, som når længere ud over Europas grænser. I USA og latinamerika har man brug for at kunne kommunikere på spansk.
Det i kommentar 7 er noget være sludder, at kulturkendskab er godt. Kulturkendskab er nødvendigt.
NøgtRe: Logisk skridt (tysk > spansk)
#7: TheRealDeal - Logisk skridt (tysk > spansk)
Dit indlæg er fyldt med fejl. Nøgtern og neutral? Det synes jeg nu ikke, du er!
Der er brug for spansk-kompetencer, hvis man vil handle med Latinamerika. Dette er et faktum. Du kommer ikke særlig langt med engelsk i disse lande?
Hvor har du det tal fra mht. arbejdsløshed i Spanien???
Hvor mange taler egentlig tysk i verden?
Tænk fremad og (forud)se hvor mulighederne er!
Jeg har børnebørn, der skal tale spansk når jeg selv kommer fra Sydamerika
| This discussion has been closed. |