Sidestil igen spansk med tysk og fransk i gymnasiet

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Sidestil igen spansk med tysk og fransk i gymnasiet.


Gæst

#1

2016-06-12 11:50

hvis man følger lidt med i, hvad der sker i verden, kan det undre, at de danske gymnasieelever ikke fremover skal have muligheden for at lære spansk, såvel som andre fremmedsprog.

Gæst

#2

2016-06-12 12:00

Fordi jeg ønsker at sikre grundlaget for en bredere vifte af meriterende andet fremmedsprog i både grundskole og gymnasium.

Gæst

#3

2016-06-12 12:12

Spanskundervisningen var mit fristed i gymnasiet - nu er sproget og kulturen min uddannelse og fremtid. 

Gymnasieelever har brug for muligheden til at opdage den fantastiske kultur og historie bag sproget - og ikke mindst: selve sproget.


Gæst

#4

2016-06-12 12:59

Fordi jeg mener unge mennesker i Danmark selv skal have lov til at bestemme hvilket sprog de ønsker at lære.
Det er absolut nødvendigt, at de får lov til at vælge af lyst, da motivation er et af de vigtigste parametre for succesfuld sprogindlæring.

Gæst

#5

2016-06-12 13:13

Fordi vi lever i en globaliseret verden, hvor spansk er uomgængeligt.

Gæst

#6

2016-06-12 14:16

Fordi i en globaliseret verden som denne er det i høj grad et skridt tilbage at begrænse sprog-undervisning! Tvært imod skal man i stedet normalisere og tilbyde fx kinesisk, japansk, russisk og mellemøstlig sprogfag!

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2016-06-12 14:48


Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2016-06-12 15:23



Gæst

#9

2016-06-12 15:31

Fremmedsproglige kompetencer med dertilhørende samfundsmæssig, kulturel indsigt er meget vigtige i den globale verden, hvor der kommunikeres og handles mere end nogensinde. Over 500 millioner taler spansk som modersmål og set i lyset af at den spansktalende verden, ikke mindst Latinamerika, er i stor økonomisk vækst, vil det være meget uhensigtsmæssigt at nedprioritere spansk i forhold til de øvrige fremmedsprog. I USA er det fx. et must for de unge mennesker at lære spansk, da det øger deres karrieremuligheder. Det bør inspirere os; lad os se fremad, ikke bagud.


Gæst

#10 Re: Logisk skridt (tysk > spansk)

2016-06-12 15:34

#7: TheRealDeal - Logisk skridt (tysk > spansk) 

Spansk ER i forvejen MEGET større end tysk! Og det må det da gerne være! Langt flere elever vælger tysk frem for spansk allerede i dag. Ps. Ungdomsarbejdsløshed på 80%? (hvor har du det tal fra? Det er ikke korrekt! ) Og ps. De taler ikke engelsk i Latinamerika. Jeg har boet og lavet forretninger der! Spansk er en nødvendighed. Du kommer ikke langt med engelsk.. 

CB

#11

2016-06-12 15:38

Hvis politikerne mener, at de vil prioritere forsættersprog, giver det ingen mening at man stadig kan vælge fransk og tysk begynder som studieretningsfag, men ikke spansk. 

At se på tysk som et vigtigt sprog er logisk. Dog er der allerede rigtig mange elever, der vælger tysk. Eleverne skal ikke have fagene i gymnasiet af nogen form for tvang, men af lyst, og jeg tvivler på, at det får et godt udfald, hvis I sætter denne spændetrøje over gymnasiet, hvor elevene påtvinges at vælge tysk. Det bliver de ikke bedre af. Det er en form for manipulation af eleverne.

I en lille nation som Danmark har vi brug for stærke sprogkompetencer, som når længere ud over Europas grænser. I USA og latinamerika har man brug for at kunne kommunikere på spansk. 

Det i kommentar 7 er noget være sludder, at kulturkendskab er godt. Kulturkendskab er nødvendigt.

rs

#12 NøgtRe: Logisk skridt (tysk > spansk)

2016-06-12 15:41

#7: TheRealDeal - Logisk skridt (tysk > spansk) 

 Dit indlæg er fyldt med fejl. Nøgtern og neutral? Det synes jeg nu ikke, du er!

Der er brug for spansk-kompetencer, hvis man vil handle med Latinamerika. Dette er et faktum. Du kommer ikke særlig langt med engelsk i disse lande?

Hvor har du det tal fra mht. arbejdsløshed i Spanien???

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2016-06-12 15:42



Gæst

#14

2016-06-12 17:33

Der er blevet talt så meget om dannelse i forbindelse med reformen. Som sprog- og kulturfag åbner spansk verden for eleverne. Faget klæder derudover også eleverne på til selv at komme ud og opleve verden efter gymnasiet i forbindelse med et eventuelt refleksionsår/sabbatår. Gennem kommunikation med menneskene omkring os samt ude i verden bliver vi dannet. Derfor synes jeg spansk er vigtigt.

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2016-06-12 17:45



Gæst

#16

2016-06-12 18:14

Fordi vi endnu ikke har fået noget svar på, hvorfor tysk og fransk ikke skal sidestilles med spansk og andre sprog og i håbet om, at det kommer til at ske.

Gæst

#17

2016-06-12 19:00

Jeg underviser selv i spansk og frygter for mit fags fremtid :(

Gæst

#18

2016-06-12 19:57

Fordi spansk er et vigtigt sprog på verdensplan og derfor også for Danmark. Både kulturelt, økonomisk og sprogligt er det vigtige kompetencer.

Gæst

#19

2016-06-12 21:35

Spansk er det sprog, der er mest udbredt og som flest mennesker taler i hele verden! Desuden er der rigtig mange, som har været nødt til at sadle om, har fået vejledning om at de kan tage en uddannelse og blive lærer i spansk . De er jo meget afhængige af fagets beståen , idet de har målrettet deres nye karriere med henblik på fremtidig at skulle blive lærer i spansk i gymnasiet eller HF i kombination med et andet fag. Hviis spansk falder bort , er al den videreuddannelse spildt,. For en familie forsørger kan det blive fatalt.

Gæst

#20

2016-06-12 21:57

Vi skal da selvfølgelig kunne vælge spansk fordi der er så mange mennesker i verden, der er spansktalende. en hel verdensdel- næsten. Og der er så meget litteratur der skal udforskes og de spansktalende lande er et potentielt maked for os.
Hvor mange taler egentlig tysk i verden?

Gæst

#21

2016-06-12 22:19

Et sprog med så bredt et sigte bør ikke negligeres blot fordi man ønsker at forsimple de de gymnasielle uddannelser.
Tænk fremad og (forud)se hvor mulighederne er!

Gæst

#22

2016-06-13 05:03

Fordi det er helt forrykt at den danske regering ikke vil se i øjnene at spansk er væsentligt større og mere relevant end særligt tysk og fransk, men faktisk også større end engelsk. Erhvervslivet kommer i løbet af ganske få år til at efterspørger kvalificeret arbejdskraft, med gode spansk kundskaber - og så er Norge, Sverige og andre lande vi sammenligner os med langt foran - med mindre vi prioriterer spansk på de videregående - og helst også allerede som valg i folkeskolen

Gæst

#23

2016-06-13 07:10

Fordi det er så vigtig en sag!

Gæst

#24

2016-06-13 08:28

Hej.
Jeg har børnebørn, der skal tale spansk når jeg selv kommer fra Sydamerika

Gæst

#25

2016-06-13 08:52

Spansk er et vigtigt sprog globalt og faget bidrager til vores unges opfattelse af den verden vi lever i. Det er nemlig ikke kun sproget, men også de emner der undervises i af historisk, kulturel og kunstnerisk karakter, der bidrager til at vi i vores samfund får vel-almentdannende individer med horisonter der rækker ud over Danmarks og Europas grænser.