Underskriftindsamling - pengene følger barnet

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Underskriftindsamling - pengene følger barnet .


Gæst

#1

2015-09-23 12:38

Fordi jeg mener at børn skal have mulighed for at være sammen med deres forældre når der et helt små som mor ved man bedst Hvordan man kan passe sit barn en vuggestue kan prøve at tilpasse sig til de børn de har men det er aldrig det samme som hos en mor

Gæst

#2

2015-09-23 14:37

Fordi jeg selv har erfaring med, at mit barnebarn er blevet passet hjemme, og det har været vildt godt.

Gæst

#3

2015-09-23 14:39

Det går imod de fleste mødre naturlige initution, at efterlade deres børn i hænderne af fremmede mennesker i 9 mdr-? års alderen, hvorend kompetente de må være, fordi de er presset til at skulle ud på arbejdsmarkedet og yde til samfundet. Samtidig er der med de besparelser, der bliver ved med at indfinde sig, ikke mulighed for at sikre, at ens barn får den omsorg og stimuli det har brug for i løbet af en dag. I Københavns kommune er det f.eks. muligt, at passe sit eget barn derhjemme + et ekstra barn og derved blive pritvat dagplejemor og få et vederlag på næsten 15.000kr. Nedenstående er kopieret direkte fra Københavns Kommunes hjemmeside: 

Privat dagpleje

Privat dagpleje er en forælder der passer sit eget barn og et andet barn, eller sine egne to børn under tre år.

Hvem kan benytte Privat dagpleje? 
Du kan vælge at passe dit eget barn og et barn til i dit eget hjem. Du skal selv finde det andet barn du skal passe, og derefter skal I sammen udfylde ansøgningsskemaet og sende det til dit lokale dagplejekontor. Hvis du har to børn under tre år, kan du også blive Privat dagplejer for dem. 

Ansættelsesforhold og løn
Som Privat dagplejer indgår du en kontrakt med dagplejekontoret. Du får et månedligt vederlag på 14.642 kr. hvor 52 % af bruttolønnen er fradragsberettiget. Det koster 3.358 kr. om måneden at få passet sit barn i Privat dagpleje. Den private dagplejer betaler også for sit eget barn.

 

Lad os bruge Københavns eksempel på privat dagpleje og lad os få oprettet en masse legestuer, hvor børnene når de passes hjemme, kan møde andre børn. Det kræver ikke meget andet end, at åbne en bog og læse lidt om hvordan man stimulere sit barns udvikling i løbet af de første år :-)

 


Gæst

#4

2015-09-23 14:55

Jeg synes det er dybt urimeligt at man godt må ha andre til at passe ens barn i eget hjem, men forældrene ikke må. Børn fra 0-3 år har bedst af at være tæt på forældrene så det bør være en mulighed for alle forældre. I hele landet.

Gæst

#5

2015-09-23 14:57

Fordi jeg ville ønske at pengene fulgte barnet... Og at Københavns kommune igen gav tilskud til pasning af eget barn. Vi fik tilskuddet til vores første søn, og hele familien blomstrede og fik en ro vi ikke havde haft før. Er nu hjemme uden tilskud eller indtægt med min anden søn. Han skal have samme tid , muligheder, ro og nærvær med sin mor, som hans storebror fik. Men han er hjemme på lånt tid, for med een indtægt tager vi et par måneder af gangen. Det tilskud vi sidst fik, gjorde at det lige løb rundt.
Miriam

#6 Re:

2015-09-23 15:00

#5: -  

 Mener du Århus kommune?


Gæst

#7

2015-09-23 19:10

Fordi det giver meget mening og er til stor glæde for barnet

Gæst

#8

2015-09-23 21:39

Dels er det et af mine højeste ønsker at passe mit eget barn.
Dels tænker jeg det lyder fair at pengene følger barnet.

Gæst

#9

2015-09-24 11:32

Jeg ønsker hjemmepasning bliver muligt i alle landets kommuner

Gæst

#10

2015-09-24 13:35

Min barsel slutter når min datter er 13 måneder når hun er 14 måneder skal hun opereres for ganespalte.. Det vil dige at hun skal starte i vuggestue i 1 måned for så st holde pause i 4 uger det tager at komme dig ovenpådenne operation... Altså dobbelt indkøring.
Hvis hun kunne blive passet herhjemme indtil operationen ville hendes chancer for at blive syg inden operationen mindskes.. Hvis hun bliver det mindste forkølet 5 uger før bliver operationen udsat... Det ville koste samfundet ca 50000kr

Gæst

#11

2015-09-24 13:41

Fordi jeg ønsker selv at være hjemmegående mor.

Gæst

#12

2015-09-24 15:54

Det er og har længe været (i 37 år) en "hjertesag" for mig....

Gæst

#13

2015-09-24 18:55

Hvis man ikke bruger sygehuset, skal man så også have pengene udbetalt? 

 


Gæst

#14 Re:

2015-09-24 18:57

#11: -  

 Ja det ønsker de fleste, men der er ingen der kan leve af kun at passe et barn.


Gæst

#15

2015-09-24 19:26

Fordi det er den bedste løsning for mange. Om kommunen giver tilskud til privat eller vuggestue kan vel være ligegyldig.

Gæst

#16

2015-10-07 07:44

Vi skal kunne træffe forskellige valg!

Gæst

#17

2015-10-07 08:34

Fordi det er en vigtig sag! Det virker absurd at vi signalerer at forældre ikke selv kan være i stand til at passe sine små børn. Personligt vil jeg bare gerne have lov at gå hjemme til mit barn er 2 år, så det I mine øjne har fået et mere solidt fundament af selvværd (som fås igennem tryg tilknytning) inden det bliver institutionsbarn

Gæst

#18

2015-10-07 12:14

Jeg har også 3 børn og for mig det er rigtigt svært at nogen anden person skal passe mit barn - det er mit arbejde jeg er mor det går ondt at jeg kan ikke se første "skridt" kan ikke hører mit barns første ord !!!

Gæst

#19

2015-10-07 15:48

Jeg er 100% enig i at pengene bør følge barnet. Ingen anden person i hele verden kan passe sit barn bedre end barnets egen far, mor el. anden primær omsorgsperson.

Gæst

#20

2015-10-07 20:13

Synes helt klart man skal passe sin børn selv. Selvom jeg er pædagog har det været en stor ønske for mig at passe mit barn selv. Det har min mor gjort og vi har været glade for at hun kunne være der for os altid. Glemmer aldrig de små stunder. Mine forældre har hentede og afleveret mit barn imens jeg har været på Arbejde. Ville ønske jeg kunne går hjemme og være mor og passe mit barn selv uden at stresse...
Mads Bak Pedersen

#21 Re:

2015-10-10 06:20

#13: -  

 Hvilke penge? Når du bruger sygehuset, så får du jo ikke penge for dig selv. Det er et område, som ikke opfører sig på samme måde som med ens børn. 

Børneområdet: hvis du passer dit eget barn, får du ingen penge. Hvis du sender dit barn ud i det offentlige, så får du penge...

Sygehusområdet: Hvis du ikke bruger sygehuset, får du ingen. Hvis du bruger det, får du heller ikke nogen penge.


Gæst

#22

2015-10-11 14:40

Håber det bliver så udbredt at Silkeborg Kommune også indfører dette.

Gæst

#23

2015-10-11 18:51

Jeg håber den vil sprede sig til flere steder i landet, da jeg selv gerne ville have valget - det synes jeg alle forældre burde få!! :)

Gæst

#24

2015-10-11 19:22

Fordi vi flytter til Århus kommune om knap et år. Vi har en pige på 15 mdr og planlægger endnu en baby
Karen

#25 Re: Re:

2015-10-13 09:07

#21: Mads Bak Pedersen - Re:  

 Du får er 10000kr. tilskud til at lade en anden privatperson passe dit barn. Det kan være en ungarbejder eller bedstemor, så længe de er over 18 og har en ren straffeattest. 

Kommunen giver gennemsnitlig 13.000kr. Til driftsomkostninger i en Viggestue, heraf skal du selv betale max 25%, dvs 3000kr. Dette giver kommunen gladeligt ud, fordi de så har en forældre på arbejde.

Men de 10.000kr. som andre privatpersoner kan få for at passe dit barn er omsonst! De kan ligeså godt gå til forældrene, så barnet får styrket sit emotionelle bånd til dem.

Og så er din sammenligning med sygehusvæsnet fuldstændig absurd! Tænk dig om.... Institutionerne blev ikke lavet for børnenes skyld, men for de voksnes og lige pt. er de danske institutioner ikke egnede til børn.