Bevar Museum Ovartaci!

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bevar Museum Ovartaci!.


Gæst

#1

2015-05-04 10:35

Fordi jeg mener, at Museum Ovartci er en uvurdelig historisk skat, hvor der kan hentes megen inspiration til det daglige arbejde i psykiatrien. Jeg synes, museet repræsentere nogle humanistiske værdier der let kan blive fortrængt af bio-medicin og videnskab i en travl hverdag.

Gæst

#2

2015-05-04 10:39

Museum Ovartaci er et helt unikt sted, der formidler en både kunst- og socialhistorisk side af Danmark, der er ukendt for de fleste.

Gæst

#3

2015-05-04 11:21

Jeg er dybt chokeret over at kommunen ikke allerede har sørjet for at bevare dette fantastiske museum.
Nu er museets fremtid lagt i hænderne på profithungrende selskaber, hvilket komplicerer opgaven at sørje for at muséet bliver hvor det er. Muséet hænger jo uløseligt sammen med hospitalet og kommunen burde for længst have taget hånd om denne del af hospitalet samt den gamle festsal og kirke og gøre det til en turistmagnet og et kulturcentrum.

Gæst

#4

2015-05-04 12:26

Museum ovartaci er noget helt specielt, selvom det er mange år siden at jeg var der med min sosu skole snakker og husker jeg det stadig, det var en helt speciel dag

Gæst

#5

2015-05-04 14:47

Ovartaci er Danmarks vigtigste repræsentant for Outsider-kunsten. Han kan holde til at blive sammenlignet med internationalt kendte navne som Adolf Wölfli, Carl Fredrik Hill og Henry J. Darger. At lukke hans museum, er at sende et signal om at der ikke længere er plads til originalerne og de 'skæve' kunstnere i et samfund hvor alt bliver mere og mere strømlinet.


Gæst

#6

2015-05-04 15:18

Fordi det et fantastisk museum og for at fortælle at der skal arbejdes med alle menneskers stærke sider og overtaci havde jo rigtig meget at byde på ❤️

Gæst

#7

2015-05-04 16:27

Det er vigtigt at vi har en forskningsbaseret viden om fortidens psykiatriske behandling - så vi har et sammenligninggrundlag for nutidens behandling - men samtidig er vi istand til at dokumentere de patientforløb og menneskeskæbner der var udsat for fortidens behandlinger!

Gæst

#8

2015-05-04 16:56

det mega fine museum på sankt hans er også lukket det er bare så ærgeligt!

Gæst

#9

2015-05-04 17:06

Fordi det er en enestående udstilling, som for alt i Verden ikke må lukke. Det er et fint indblik i kunstens mangfoldige ansigter !!!

Gæst

#10

2015-05-04 17:08

Fordi den er både vigtig og meningsfuld

Gæst

#11

2015-05-04 17:09

Fordi jeg er meget enig i alle begrundelserne for at bevare museum Ovartaci.

Gæst

#12

2015-05-04 18:34

Spændende og helt unik samling af kunstværker fremstillet af mennesker med mentale sygdomme - vigtigt emne at have fokus på kunstens helbredende og bevidsthedsudviklende funktion.

Gæst

#13

2015-05-04 18:56

For oplysningen skyld

Gæst

#14

2015-05-04 19:00

Det er utroligt vigtigt at bevare denne slags museer for eftertiden!

Gæst

#15

2015-05-04 19:37

Det er et ganske fantastisk museum. Det er meget spændende kunst, som udtrykker meget mere end ord.En måde for psykisk syge at ytre sig på.

Gæst

#16

2015-05-04 22:06

Ovartaci gjorde dybt indtryk på mig i et studie om psykisk syge og kunst. Hans kunst viser den tætte forbindelse mellem at være gal og genial. Desuden er hans kunst et godt forbillede for kreativitetens terapeutiske effekt.

Gæst

#17

2015-05-04 22:27

De, der mener, de har ret til at nedlægge dette museum, ejer ikke empati overhovedet! De er kolde, kyniske og aldeles sorte indeni! Hvis ikke de selv forstår meningen med at bevare museet, er det omsonst at forsøge at forklare dem det!
Ovartaci var så markant en patient/person, at tanken om at nedlægge museet med hans fantastiske fantasifulde og smukke kunstværker skriger til Himlen af tåbelighed! Han er en inspiration stadigvæk for os "almindelige" mennesker og i høj grad for de patienter, som bruger kunsten som behandling for deres lidelser. Psykiatrisk Hospital er stoppet til bristepunktet med kunst, som patienterne har lavet som terapi i deres helingsprocesser. Det er udtamponeret med skøn, flot og inspirerende kunst, ganske unikt er det!
Den kunst der udvikler sig ude på Psykiatrisk Hospital, er så essentiel for de syges udvikling og mulige helbredelse, at jeg mangler ord til at beskrive vigtigheden af at beholde kunsten derude.
Luk den regionsledelse i stedet for, og lad både museum og Psykiatrisk hospital forblive ude i de smukke, energi- og stemningsfyldte bygninger. Put noget andet ud i de kolde Skejby afdelinger!

Gæst

#18

2015-05-05 03:42

Det er vigtigt at oplyse om psykiske sygdomme. Museet er ganske glimrende, har set udstillingen og den er værd at bevare.

Gæst

#19

2015-05-05 04:59

Det er et af de mest tankevækkende museer jeg har besøgt med de klareste billeder og historier på nethinden.

Gæst

#20

2015-05-05 05:07

Det er i den grad historie (psykiatriens) og en stor kulturarv, der skal værnes om.

Gæst

#21

2015-05-05 05:37

Fordi det er en historie der er så vigtig at bevare i vores samfund over guld vær at opleve. DEN må aldrig glemmes og burde faktisk være på Aros så alle kunne opleve den.

Gæst

#22 Re:

2015-05-05 07:27

#1: -  

 Nemlig! + Det er ægte Aarhus historie. Museet skulle tvært i mod frem i lyset. Tror der er mange der ikke ved det er der.

Jeg har læst et sted at han var anerkendt i kunstnerkredse og er blevet tilbudt at udstille sammen med dem i Paris. Han takkede nej fordi han ikke kunne undvære Aarhus.

Men det er måske ikke fint nok, fordi han var psykisk syg?

Det var Van Gogh også!


Gæst

#23

2015-05-05 08:11

Fordi museet er helt unikt - og historien er intakt så længe museet forbliver i bygningerne på Risskov

Gæst

#24

2015-05-05 08:35

Fordi det er et enestående og helt specielt museum

Gæst

#25

2015-05-05 10:29

Ovartaci er et helt unikt museum, der har sin fulde berettigelse både i forhold til det kunstneriske niveau og i forhold til at formidle kendskab og forståelse for psykiske sygdom. Vi skylder hinanden at passe på det!