Gør det lovligt igen at bytte plantefrø

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Gør det lovligt igen at bytte plantefrø.


Gæst

#76 Så er der lys forude :-)

2015-02-03 12:50

Nu er Christiansborg heldigvis vågnet op.
Se artiklen i Politikken HER


Gæst

#77

2015-02-03 12:56

Det værste er at det er skadeligt for biodiversiteten og miljøet.
Hvad sker der med "sjældne" arter som nu ikke må blive spredt?

Gæst

#78

2015-02-03 13:00

Super vigtig underskrift indsamling. Den skal spredes maksimalt og have så stor bevågenhed som muligt. Ansvarlige politikere skal konfronteres - og bekendtgørelsen skal anulleres.

Gæst

#79

2015-02-03 17:45

Plante såvel som resten af naturen er uden for loven. Det giver ingen mening at forbyde det naturlige. Det er ren og skær desperat magtsyge.

Gæst

#80

2015-02-03 18:37

Det er et EU-direktiv, så vidt jeg er orienteret.

Gæst

#81

2015-02-03 19:05

jeg vil også selv bage mit brød - ingen har ret til at bestemme over andre

Gæst

#82

2015-02-04 07:00

helt urimeligt at man ikke må dele sine frø med andre

Gæst

#83

2015-02-04 08:25

Det er da fuldstændig latterligt, at jeg ikke må udveksle frø med venner og andre haveinteresserede!

Gæst

#84 Re:

2015-02-04 10:21

#80: -  

 Ja - det er et EU-direktiv, men der er mulighed for at lægge undtagelser ind, og lige nu har Danmark den mest restriktive udgave i hele EU.

Det ser det ud til, at der bliver gjort noget ved nu - men det er slet ikke nok. De mindre frøfirmaer kan ikke leve med lovgivningen, som den er, da det koster en bondegård at få testet og godkendr sine frø

Så kampen for en fornuftig lovgivning er ikke slut, bare fordi Dan Jørgensen giver efter for et folkeligt pres...

 

 


Gæst

#85

2015-02-04 10:34

BREAK THE LAW

Gæst

#86

2015-02-04 11:09

Ønsker yderligere en lempelse eller undtagelse for små gårdbutikker

Gæst

#87

2015-02-05 12:33

Jeg og mange andre anede ikke, at det var forbudt at bytte egne frø.

Gæst

#88

2015-02-05 16:57

Selvfølgelig skal det være tilladt at bytte frø som det altid har været. Mange menneskers hobby skal ikke ødelægges.

Gæst

#89

2015-02-06 07:45

Loven blander sig helt unødvendigt i almindelig socialt fællesskab, og skader demokratiet.

Gæst

#90

2015-02-06 23:44

Sig ja til de sunde fødevarer, der kræver en naturlig bio-diversitet; at vores mad kommer fra en natulig cyklus og IKKE, som vi desværre er kommet helt på afveje med; en menneske-skabt, forstyrrende indblanding i naturen, der gør, at hvis vi KUN satser på de frø, som kan købes, så mister vi netop den vigtige forskellighed (diversitet), som kun naturen selv, kan skabe. Vi er ved, at gå ned på bier: Monsanto, mega-koncernen, der står bag GMO-(genmodificerde frø, der er medårsag til, at bierne er ved, at være være for få til, at klare vores flora-bestøvning; -Ingen bier=ingen blomster; ingen blomster=ingen planter; ingen planter=ingen mad til, såvel dyr, som mennesker;Ingen dyr=ingen mennesker;Round up:den mest grundvands-fourenende opfindelse, der burde være forbudt for længst),kunstig sukker(nutrasweet, aspartam m.m., som er medårsag til overfedme og diabetes 2, gentagne undersøgelser, der bekræfter livstruende sygdomme) og andre total natur-forstyrrende kemier(toxiner, til udryddelse af insekter, der er nødvendige i vores allesammens fødekæde), står bag: De kan ikke selv finde ud af, at stoppe op og indse de fatale følger, som de har været og er årsag til, så vi må hjælpe dem på vej.Vi må stoppe op og sige nej! Det gælder så desværre også for vores politikere, som hopper med på den vogn; at verdens afgrøder skal afhænge af, at vi indskrænker forskelligheden af frø og afgrøder. At vi så allesammen skal se stiltiende til, at man trækker en lov henover hovederne på befolkningen og vedtager, at vi skal underlægge os en lov, der strider imod vores allesammens ansvar for vores allesammens natur; At vi ikke skal kunne bruge og bytte frø, der ikke er købt og avlet af frø-koncerner!? -Det lyder som en aprilsnar! Forbyd naturen, at gro? Ja, den er go´! Kvæk-kvæk; kast frø-dikteringen væk! Den er ude af trit med sund fornuft. Nogen må have drukket af natpotten!!!Mvh. Marianne A.

Gæst

#91

2015-02-07 23:04

Det er da for meget at man ikke må dele sin egen avl. Det er jo en selv og privat at dette er avlet og siden det er privat ejendom må du vel gøre med det som du vil

Gæst

#92 Re:

2015-02-08 08:40

#91: -  

 Det er ikke længere ulovligt at bytte frø for private, som det rent faktisk har været det siden 1973, da vi trådte ind i EU. Lovgivningen bliver ændret d. 15.2., men allerede nu kan vi bare bytte løs.

Der bliver dog ikke ændret noget i forhold til de små frøfirmaer og frøforhandlere, der forhandler alle de sjove og specielle ting. De skal stadig betale en mindre formue for at få deres frø testet og godkendt, så de har lov til at sælge dem, så kampen om biodiversitet og mangfoldighed er slet ikke slut...

Mvh. Anja

Demian

#93 Re:

2015-02-10 02:03

#1: -  

 Det er jo helt ude i høet, det her. Mon vi snart kan forvente at blive afkriminaliserede ? - Ligesom de i eksempelvis England og Sverige er blevet det ?

LA


Gæst

#94

2015-02-12 17:18

Ale skøre lovforslag skal ændres !!!
Lad os starte med det mest naturlige : frø, der er grobund for alt andet!

Gæst

#95 Re:

2015-02-20 14:24

#1: -  

 Så er der indsendt kopieret hørindssvar om frø.

Mvh Dorthe wraa


Gæst

#96

2015-02-20 16:53

...anede slet ikke at det var ulovligt at bytte frø!? Hermed skrevet under - selvom jeg da vil gøre det uanset..

Gæst

#97

2015-02-20 19:27

Dette forslaget er galskap. Monsanto jobber verden over for å patentere frø, slik at bønder ikke lenger skal ha rettigheter til å bruke eget såkorn, men tvinges til å kjøpe det dyrt fra en produsent. Men jeg hadde virkelig ikke forventet dette fra regjeringen i Danmark. Å så frø er en menneskerett!
Jeg ville aldri godtatt en slik regel - oppfordrer til sivil ulydighet! :-)

Gæst

#98

2015-02-20 19:40

Frihed til at lade naturen være!

Gæst

#99

2015-02-21 09:50

At kunne bytte frø er på linje med at kunne trække vejret frit. Frø og planter er vores alle sammens. Jordens grundstoffer. Det er på ingen måder acceptabelt at der lovgives som om frø og planter skal styres af private virksomheder og offentlige myndigheder.

Gæst

#100

2015-02-21 11:25

Kan ikke se fidusen i at så ens marker til med kornsorter, der giver et stort udbytte, men som samtidig besidder enormt dårlige egenskaber i forhold til sygdomsresistens. Så for at landmanden overhovedet kan få sit store udbytte i hus, er han nød til at bruge massere af insekticider/herbicider, som er til stor skade for bier, grundvand, os selv osv.. Kan kun tilslutte mig at denne lov fjernes så hurtigt som muligt, den er et sygt resultat af grådighed og patent på det som burde være alles ret...