Gør det lovligt igen at bytte plantefrø

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Gør det lovligt igen at bytte plantefrø.


Gæst

#101

2015-02-22 08:36

Viktig sak! Jeg har familie i Sør Afrika som jobber med lignende problematikk. Der er problemet mye tydeligere i samfunnsdebatten en i Skandinavia. Takk for at dere tar det opp!

Gæst

#102

2015-02-23 09:09

Naturligvis skal vi da gøre alt for at bevare vore sorter, og naturligvis skal samfundet da ikke blande sig i om man hjælper sin nabo med et par frø over hækken!

Gæst

#103

2015-02-25 10:32

Utrolig viktig å støtte dette med tanke på biodiversiteten og ikke minst EU's planer om å stoppe frøbytte. Skjer det, havner maten vår i hendene på et fåtall frøkompanier. Man behøver ikke ha fantasi for å forstå hva dette vil føre til!
Bent Holm Madsen

#104 Re:

2015-03-10 11:24

#1: -  

Jeg er havejer og glæder mig til endnu en dejlig sæson; men chokeres endnu en gang over priserne på frø.
Store firmaer som Weibulls og Nelson Garden har efterhånden monopol på salg af frø i Danmark, og når jeg ser priserne forstår jeg godt frøproducenterne har forsøgt at overbevise EU om at det burde være ulovligt for private at bruge og bytte frø af egen avl.
Jeg prøvede for sjov skyld at regne kiloprisen ud på en pose som indeholder 5,2 gram frø og koster 28,95. Det bliver i alt 5567 kr. kiloet. Derfor har jeg foreslået Forbrugerrådet at kikke nærmere på prisdannelsen i denne branche.
mvh Bent Holm Madsen


Gæst

#105

2015-03-19 05:47

Fordi jeg ønsker så bredt et udvalg som muligt af grønsager og frugter. Og fordi jeg ikke syntes det er rimeligt, at de store virksomheder skal have monopoler
Frank

#106 Re: Re:

2015-06-19 02:44

#104: Bent Holm Madsen - Re:  

Firmaer, der sælger frø, betaler moms og skat af det de tjener, ligesom alle andre erhvervsdrivende i Danmark.

Hvad betaler I i skat og moms af jeres interne studehandler og bytterier? Temmelig sikkert intet. Og så kan I ikke forstå at det bliver stoppet? >.<

 

Kim Bolvig

#107 Tåbelige love

2015-06-19 07:15

Hvis man følger tåbelige love, kommer man selv til at opføre sig tåbeligt.


Gæst

#108

2015-08-14 14:38

Frihed, til at det ikke skal være 100 % politisk styret hvad folk skal kunne plante i deres haver, uden at skulle tvinget til at betale afkast til staten. Danmark er Danskernes land. Staten har rigeligt fingrene nede i kagekassen.

Gæst

#109

2015-08-14 17:05

Husker som barn, at alle insamfundet og familien udvekslede blomsterskud og frø. Ikke til gavn for økonomisk vinding, men giver hygge og samværd ....... Fælles interesser på sundt niveau.

Gæst

#110 Re: Re: Re:

2015-08-25 12:49

#106: Frank - Re: Re:  

 Det er da dig der er tåbelig, jeg burde squ da måtte give hvad jeg vil til hvem jeg vil, når det er min ejendom. Hvis min nogen strikker et par sokker til nogen gratis skulle det også være forket efter din logik, så skulle de sælges og betales skat af, hold da helt op... Man skal kun betale skat hvis man driver en forretning, og det er ikke nogen forretning at bytte frø, med familie, venner, naboer, eller for den sags skyld fremmede. Din holdning er helt hen i vejret og kan ikke forsvares. Det er ens personlige frihed at bytte eller give væk hvad man selv har investeret i til at begynde med. Det er nemt at forstå, ikke? Det er ens egen ejendom! Hvis jeg har betalt for noget må jeg selv vælge om jeg vil give det væk, eller sågar sælge det, da det er beskattet en gang i forvejen, ud fra din logik skulle det beskattes igen og igen. Vi snakker her om frø man selv ejer og vi snakker ikke om at drive forretning og sælge frø uden at betale skat.


Anonymous

#111

2015-08-28 13:42

I smell corporate money.

Gæst

#112

2016-02-05 09:48

Selvfølgelig skal vi kunne bytte og dele vore egne sunde økologiske frø!