Til FC Nordsjælland og DBU: Giv Aarhus Fremad mulighed for en reel hjemmekamp i DBU-Pokalens kvartfinale.

Da DBU ændrede kvartfinaleformatet i pokalturneringen fra en enkelt kamp til dobbeltopgør, havde de ikke haft de danske  2. Divisionsklubber i tankerne. De havde formentligt ikke forestillet sig et scenarie, hvor det kunne blive relevant at forholde sig til dem.

Men som man siger, så længe bolden er rund kan alt ske. For den nordaarhusianske klub Aarhus Fremad har overrasket alt og alle. Med sejre over AIA Tranbjerg, Varde, mastodonterne Brøndby IF og Fremad Amager har klubben nemlig sikret sig en plads i DBU-pokalens kvartfinale. Her skal de møde Superligaens nuværende førsteplads, Farum-holdet FC Nordsjælland. En sand fest for Aarhus Fremad skulle man tro - men ak og vé, desværre ikke helt.

I DBU-Pokalen forholder det sig sådan at lavest rangerede hold i DBU's liga-system er på hjemmebane i "knald-eller-fald"-kampene. En super sympatisk tilgang, der giver de mindre holds fans muligheden for at opleve store hold på egne hjemebaner - og samtidigt giver nogle andre sportslige og økonomiske forudsætninger for de mindre danske hold. I et dobbeltopgør forholder det sig naturligvis anerledes. Begge hold skal præsenteres på deres respektive hjemmebaner. Reglen er, at første hold der trækkes i lodtrækingen til kvartfinalen starter på hjemmebane. Aarhus Fremad blev trukket først.

Og her kommer problemet, de to kvartfinaleopgør er programsat således:

D. 28.02.2023: Aarhus Fremad   - FC Nordsjælland
D. 07.04.2023: FC Nordsjælland - Aarhus Fremad

Sagen er den, at Aarhus Fremads baner er ejet af Aarhus Kommune. Desværre må alle kommunalt ejede fodboldbaner i Aarhus ikke benyttes før april måned. Dette skyldes, naturligvis, at græsset og banerne ikke har de bedste vilkår efter et koldt vinterhalvår. Aarhus Fremad har derfor ikke mulighed for at spille sin hjemmekamp på Riisvangen Stadion. De må simpelthen ikke. Derfor er Aarhus Fremads eneste mulighed for at kampen kan afvikles i Aarhus, at benytte sig af Aarhus Stadion. Det er dog en meget dyr løsning for en lille klub som Aarhus Fremad, en klub drevet af frivillige og hvor spillerne får håndører for deres indsats. Det er slet ikke gratis at leje og eksekvere en fodboldkamp på andet stadion. Tværtimod kan Aarhus Fremad stå en situation, hvor de vil TABE penge på at afvikle kampen (!!!).  Dette foruden, at AGF selv skal bruge deres stadion to gange med få dages mellemrum fra Aarhus Fremads pokalkamp (.. så Aarhus Stadion er måske ikke engang en mulighed). Hvad der kunne have været en kamp for Aarhus Fremad, hvor både fansene kunne få oplevelsen af FC Nordsjælland på Riisvangen Stadion og klubben kunne få lidt til bundlinjen, er næsten blevet det modsatte. En hovedpine, hvor både sportslige, stemningsmæssige og økonomiske aspekter er blevet problemer. Blot fordi at Aarhus Fremad blev trukket først.

Kan kampene så ikke byttes, så FC Nordsjælland starter hjemme og Aarhus Fremad starter ude? Det skulle man tro og det er muligt HVIS begge hold kan enes om det. Desværre har FC Nordjælland sagt klar NEJ til denne forespørgsel. En klub hvor alle spillere er fuldtidsproffessionelle og som sælger spillere i millionklassen, vil simpelthen ikke give Aarhus Fremad muligheden for egen hjemmebane. Meget imod den danske pokalånd. Deres årsag er naturligvis sportslig. De forholder sig dog slet ikke til hvad Aarhus Fremad kan miste på denne kamp. Det er de naturligvis i deres gode ret til, men er fodbold og især pokalfodbold ikke til for at værne om hele det danske fodboldlandskab?

Problemet stammer naturligvis fra DBU der ikke har gennemtænkt deres struktur som tydeligvis rammer de små hold. Som nævnt, er det jo ikke hver dag at 2. Divisionsklubber, eller lavere rangerede hold for den sags skyld, kommer i kvartfinalen. Som sagen er lige nu, er det dog kun FC Nordsjælland der kan ændre hjemme- udebanefordelingen.

Så derfor har jeg lavet denne underskriftindsamling. Og ja, måske har den ringe (hvis nogen) effekt. Det ville dog være en skam ikke at forsøge. FC Nordsjælland bør vise fair-play, pokalånd og karakter. Lad os håbe, at FC Nordsjælland vil vise villighed til en ændring og give Aarhus Fremad muligheden for at spille hjemme.313865416_660709162310916_2472392537344212048_n.jpeg

Med andre ord vil en underskrift her betyde:

1. At man viser FC Nordsjælland, at de burde lade 2. Divisionsklubben Aarhus Fremad spille på sin egen hjemmebane i returopgøret. Dvs. at returopgøret d. 07.04.2023 skal spilles på Riisvangen Stadion.

2. At DBU skal retænke lodtræknings-formatet, så klubber fra lavere rangerede divisioner ikke kommer til at stå i en tilsvarende situation i fremtiden.

Alle underskrifter og kommentarer vil blive sendt  til FC Nordsjælland og DBU.

Jeg giver med min underskrift Gustav Damby tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Vi viser ikke din e-mailadresse offentligt online.