Nej tak til statens salg af Nets

Underskriftindsamlingen mod statens salg af Dong til Goldman Sachs har vist en massiv folkelig modstand, men har ikke fået de folkevalgte politikere til at reagere. Undermineringen af demokratiet og dets grundprincipper fortsætter på tværs af ideologi og farve. Politikerne bør ikke sætte deres egen dagsorden før vælgernes - ligesom staten ikke bør sætte internationale virksomheders profit over den almene velstand. Eftersom 68% af alle danskere er imod salget af Dong bør dette salg revurderes og tilbagekaldes.

Næste statslige tilbud kommer i form af virksomheden Nets. Nets er den virksomhed, som står bag dankortet og nemID. Danskerne bør stå sammen imod denne privatisering af vores fælles infrastruktur - det gælder både den danske energisektor, hvor Dong er væsentlig faktor, samt den danske it-infrastruktur, hvor Nets er en vigtig brik.

Privatiseringer af den fælles danske ejendom bør kun foregå med henblik på danskernes holdning og velbefindende. En folkeafstemning kunne tænkes at være på plads, når emnerne kan vise sig at blive mærkbare i dagligdagen. Men hvis ikke Helle Thorning ønsker at belemre befokningen med flere valgdage, er muligheden for at have en indvirkende kraft på udfaldet ganske smal. Derfor er denne underskriftindsamling blevet oprettet og den kan forhåbentlig blive en medvirkende faktor når emnet Nets først kommer frem i medierne.

Sebastian Flor Christensen    Kontakt forfatteren af dette andragende