Nej-tak-til-fuld-inklusion-af-specialklassebørn

NEJ TAK til udfasning af specialklasser i Syddjurs Kommune.

Syddjurs Kommune har endnu en gang sat undervisning af børn med særlige behov på dagsordenen til den store spare øvelse Budget 2016. Denne gang vil de i inklusionens tegn udfase alle specialklasser for at opnå inklusion af 96% af alle elever. Denne udfasning betyder reelt en nedlæggelse af specialklasse tilbuddene da de sidste 4 % som ikke kan inkluderes skal sendes til Specialskolen Pindstrupskolen.

For os der har børn i disse specialklasser er verden ikke kun sort eller hvid. Vores børn kan ikke rummes fuldt ud i folkeskolen, men de har brug for at møde almindelige børn i deres hverdag for at lære at begå sig i den virkelige verden. Vores børn har brug for dette specialtilbud, de har brug for at blive udfordret på deres kompetencer og at der kan skærmes om deres vanskeligheder.

Vores børn går i en specialklasse og har et specialpædagogisk fritidstilbud, fordi de har store indlærings/sociale vanskeligheder. De skal udover, at tage en folkeskoleuddannelse, lære sociale kompetencer, lære at blive selvhjulpne og lære at være selvstændige. Det kræver specialviden og erfaring. Denne viden mener kommunen at ALLE skoler besidder fra august 2016, når alle børn hjemsendes til deres eget skoledistrikt. Altså skal børnene tilbage til den lokale skole, til den samme klasse og i mange tilfælde de samme lærere hvor børnene netop har gået før og ikke har kunnet fungere.

Udfasningen af specialklasserne rammer ikke kun vores børn, men også ALLE andre skolebørn i Syddjurs Kommune, der nu skal rumme vores børn i deres klasseværelse.  Vi frygter, at vores børn bliver sat alvorligt tilbage i deres udvikling såvel fagligt som socialt og personligt.

Vores børn skal starte forfra med at lære rutiner og bruge en masse energi på det – energi som de kunne have brugt på at indlære viden og nye kompetencer. Vi frygter at ALLE skolebørn vil blive ramt, da fuld inklusion af børn, der ikke er inklusionsegnet, ikke kan undgå at påvirke det faglige niveau og koncentrationen i undervisningen.

Vi mener, at byrådet i Syddjurs Kommune glemmer alle de personlige og familiemæssige konsekvenser, der er i forbindelse med sådan en kæmpe ændring som udfasning af specialklasse tilbuddene er. At flytte et barn med for eksempel autisme eller ADHD, medfører en meget lang omstillingsperiode, og dermed en lang periode hvor indlæring og udvikling ikke finder sted.

Inklusion er allerede en virkelighed i Syddjurs Kommune, eksempelvis på Ådalsskolen hvor alle specialklasseelever har mulighed for dagligt at møde jævnaldrende børn fra normalskolen. Alle specialklasseelever bliver inkluderet i den udstrækning de kan, og Ådalsskolens specialklasserække har de seneste år hjulpet alle specialklasseelever frem til en helt eller delvis afgangseksamen. Vi frygter at ingen af disse elever, der er i specialklasserne nu vil opnå en afgangseksamen hvis deres læringsvilkår bliver fuld inklusion i den lokale folkeskole.

Vi håber på med denne underskriftsindsamling, at vi kan råbe politikerne op – for denne sag gælder ALLE skolebørns fremtid i Syddjurs kommune. Årene i folkeskolen er netop en periode, som er altafgørende for, om børn vil ende med at blive en byrde eller en ressource for samfundet.

Mie Egholm Lyngbak og Lars Egholm Nielsen    Kontakt forfatteren af dette andragende