GrønErhvervstrekant

Hjælp os med at bibeholde Hillerød som en grøn og hyggelig kommune.

Hillerød Kommune arbejder for at sikre etablering af en meget omfattende nedbrydningsvirksomhed i skovområdet bag Bauhaus v. Rønbjerg Allé.

På virksomhedens areal, som vil blive 88.000 kvm, skal der foregå nedbrydning af store mængder byggeaffald, herunder affald som indeholder PCB og dermed kategoriseres som farligt byggeaffald.

Endvidere skal der etableres beton- og asfaltknuseri som vil give både støj- og støvgener.

FAKTA OM PCB:

PCB er en forkortelse af Poly-Chlorede Biphenyler. Det er en af verdens 10 farligste miljøgifte, og langt mere skadeligt end fx. asbest. PCB blev forbudt i byggematerialer i 1977 og som isoleringsmateriale i kondensatorer i lysstofarmaturer i 1986.

PCB kan optages i kroppen gennem mad, ved indånding og hudkontakt. Det er svært nedbrydeligt og ophobes i fødekæden som tungmetaller. PCB har en halveringstid i kroppen på op til 10 år.

Fakta om kommunens planer:

- der vil blive tilført 605.000 tons bygningsaffald til området, heraf mindst 100.000 tons farligt affald.

- der vil være en trafik svarende til 250 lastvognstog med hænger pr. dag på hverdage og 60 i weekenderne, de fleste via Herredsvejen. Derudover regnes der med mindst 100 andre arbejdskøretøjer på alle ugens dage.

- på pladsen skal der hele ugen køre mindst 5 store entreprenørmaskiner 15 timer om dagen.

Området er IKKE godkendt til denne type virksomhed, klassificeret i milijøklasse 6-7. Milijøstyrelsen anbefaler denne type placeret mindst 500 m fra bebygget område. Denne anbefaling vælger Hillerød kommune at ignorere! Mange af husene i Ullerød området ligger tættere på pladsen end de 500 meter, deriblandt 2 børneinstitutioner.

Støt protesten mod planerne om ændring af området

Til miljøklasse 6 og 7

Giv os din underskrift!