Genforhandling af landbrugsaftale med bred politisk tilslutning

Kreativ bogføring og vildledelse af folket og folketinget, må være sidste krampetrækninger fra en i forvejen livsfarlig landbrugsaftale, for Danmarks natur i fremtiden.

Vi kræver at landbrugspakken genforhandles med bred politisk enighed og reelt forsøg på samarbejde med Danmarks eneste grønne partier Alternativet og Enhedslisten.

Vi kræver ægte demokrati og en erkendelse af, den store mistillid og utilfredshed der vokser både i folketinget og i befokningen, mod Eva Kjer Hansen, må betyde at hendes projekt for landbruget ikke kan gennemføres.

Vi kræver at Statsministeren ikke vender det døve øre til!

Vi kræver at eksperters viden og vurdering tages i betragning, når der skal træffes beslutninger som vil påvirke vores drikkevand, vores jord, vores børn og børnebørn.

Vi kræver at politikerne stopper op i krisen og handler gennemtænkt, med fornyet omtanke for os og vores land.

Vi kræver en ny landbrugsaftale! Lad os stå sammen i befolkningen og få det til at ske!

Facts: Om selve pakkens virkninger siger alle forskere entydigt, at der vil være en større udledning af både kvælstof og fosfor til vandmiljøet i perioden 2016-21 og en lang række organisationer opfordrer derfor regeringen til at udskyde, revurdere eller skrotte landbrugspakken.

Forsker Stig Markager fra Aarhus Universitet oplyser, at landbruget i dag udleder 57.000 tons kvælstof om året. Beregninger viser, at dette skal ned på 42.000 ton årligt, hvis en god økologisk tilstand skal skabes. Med SR-regeringens vandplaner ville man i perioden 2015-21 komme ned på ca 48.000 tons pr år og manglede således stadig 6.200 ton.

Den nuværende regeringens lempelser på udledning og fjernelse af randzonerne betyder en årlig udledning frem til 2021 på 63000 ton, altså en forøgelse på 6000 ton.