OPDATERET maj 2018: Forældres frihed til at kunne fravælge IT i daginstitutionerne

IT-Professionel ;-)

/ #24

2016-08-23 06:20

Der er mange gode velmenende argumenter for ikke at lade børn bruge iPads i instutionerne.
Jeg mener den væsentligste er at iPad er et produkt og ikke en teknologi.
Hvis man skal tale om at introducere en teknologi skulle det være tabletpc'er (iPads, Android, Windows etc)

Nederst vil jeg argumentere for hvofor vi skal droppe invisteringerne i IT teknologi til børnehaver og vuggestuer, først lige lidt historie.

Teknologiens udvikling over tid.
ca 1975 skabte MITS computeren Altair 8800 - den første Personlige computer.
ca 1980 introducerede IBM masseproduceret Personlig computer.
ca 1990'erne kom Internette i en version hvor man kunne tilgå det fra PC'en
ca 1990 kom Apple med deres første reelle bærbare pc
ca 1993 kom Apple med deres første tablet
ca 2010 kom ipads på markedet

Hele computer teknologien er altså ca 40 år gammel og har kun været hver mands eje i ca 20 år
Ipads er i dag ret udbredt hvilket er fint men det er et marked der er ganske får år gammelt.

Der kommer med al sandsynlighed nye smarter og mere integrerede løsninger til og om få år vil vi trække på smilebåndet over den store plade til vildt mange penge som alle gik så meget op i at have.
Lige som vi i dag tænker tilbage på VHS, Compact Disk og trådløse fastnet telefoner. alle ting der er opstået og forsvindet indenfor en generation.


Hvorfor skal vi ikke introducere IT Teknologi i instutionerne?
Det er ganske unødvendigt - de teknologier vi ser idag er totalt forandrede om 10 år.De ting vi skal lære i børnehaver og vuggestuer er grundlæggende færdigheder som at gå, tale, omgåes hinanden og andre, modtage og give kærligehed. udforske verden naturen og finde ud af at sand smager mærkeligt og at sne kun smager godt når det er hvidt etc etc.
Alt det skal vi lære vores små børn. Hvis de så også hjemme lærer lidt om hvad en telefon er og hvad en computer er så er det fint nok - men det er ikke et behov barnet har - det er et behov vi som voksne skaber.

Brug i stedet de store summer af penge fra IT til at øge de pædagogiske resourcer så børnene kan komme på tur, blive trøstet, hoppe og danse med en voksen der faktisk gider dem og har tid og overskud til dem.