Underskriftsindsamling imod ny skolestruktur i Silkeborg kommune


Gæst

/ #5

2015-09-25 12:24

Det lyder fint at have som mål ikke at lukke skoler - modsat Randers kommune, hvor man prioriterede et ledelsesteam med en skoleleder pr. matrikel, og at personalet ligeledes arbejder på en matrikel. Men hvilke andre muligheder er der end de to? -Har Buskelundskolens og Dybkærskolens fleksible hold på tværs af årgange givet dårlige undervisningsmiljøer, siden denne mulighed ikke kommer i spil? Og er der i øvrigt indhentet erfaringer i forhold til strukturproces fra de kommuner, der har været igennem øvelsen? Lige nu er det rodet nok med ny arbejdstid, reform og øget sygefravær på skolerne. Jeg kender store mængder af forskning, der understreger vigtigheden af fælles vi-kultur, relationer, læreres kendskab og forståelse for den enkelte elev, professionelle læringsfællesskaber, hvor team arbejder tæt sammen, er fælles forpligtet med fælles ansvar for planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisning. -Læs også gerne side 17 i Bæredygtig skoleledelse (Hargreaves & Fink). Modsat har jeg ikke kendskab til de gode historier om "cykellærere" og matrikelløse elever. Hvis Silkeborg skal være den første til at skabe sådan en historie, vil der være brug for et langt større planlægnings- og strategiarbejde med inddragelse af ledere, medarbejdere og lokalsamfund.