Imod Lukning af Irak-kommissionen
Kontakt forfatteren af dette andragende
Jeg har underskrevet denne, fordi at jeg går ind for åbenhed og demokrati, som bør gå hånd i hånd i et land som Danmark. Det handler ikke om, at jeg er venstreorienteret - tværtimod - så handler det om, at der skal skabes en sammenhængskraft og kontinuitet i vores demokrati, da det er den eneste måde, hvorpå vi kan forbedre dette konstant og skabe fremskridt. Og ved at lukke Irak-kommissionen, mener jeg blot, at vi blåstempler, blindt, en i forvejen udemokratisk beslutning, som der iøvrigt ikke var juridist opbakning, grundlag eller FN-mandat til i resolutionsrådet. Det er denne form for lukning, der bekræfter og vaccinerer de ekstremistiske kræfter mod vores demokrati, hvilket ikke gør os bedre end dem.
Under 2. Verdenskrig og den Kolde krig for den sags skyld, kan man fint tale om en "War of Survival" (Krig for at overleve), hvorimod Irak-krigen hele vejen igennem har været en "War of Choice" (Krig, man vælger). Dette rejser en masse spørgsmål, der placerer den vestlige verdens deltagelse i Irak-krigen, herunder Danmarks deltagelse, i et spørgsmål om mangel på legitimitet og et ikke-eksisterende grundlag for at gå ind.
Både Amnesty International og Transparency Denmark, den ene organisation, som kæmper for menneskerettigheder, den anden, som bekæmper korruption, har været ude og kritisere lukningen af Irak-kommissionen. Med andre ord - hvis vi skal kunne forsvare demokratiet, så er det i sagens natur afgørende at få afdækket den danske krigsdeltagelse i Irak - både politisk, juridisk og iht. de internationale konventioner.
En fortvivlet demokrat,
Jesper Salazar
PS
Hvis politikerne havde lyttet noget mere efter alle de advarsler, eksperter i Mellemøstens historie fremsatte, havde vi undgået alle de nyttesløse tab af menneskeliv og så stod vi uden tvivl ikke med de problemer, som IS har skabt i regionen. Jfr professor i historie fra Oxford University's arkikel i Financial Times, hvor han frarådede Bush at gå i krig mod Sadam Hussein.
This comment has been removed by the author of the petition.
Reason for the removal: Tsk ;-)
Normalt bør der være bred politisk og folkelig opbakning når vi sender vores borgere ned i krigszoner. Det var der ikke!
Normalt bør der være et juridisk grundlag, der er holdbart og ikke opfundet til given lejlighed. Det var der ikke!
Nu vil man stoppe en kommision, der stort set er færdig med arbejdet, for at beskytte sine egne. Det lugter langt væk!
Danske soldater til Irak uden FN mandat.
Kan ikke forstaa der ikke blir raabt hoejere fra de andre partier omkring dette?
Gud bevare Danmark.
Fuldført arbejde, tak.
Jeg tror Venstres retsordfører, Preben Bang Henriksen, gav et godt argument for, at fortsætte kommissionens arbejde, da han forsøgte at argumentere imod en offentliggørelse af kommissionens foreløbige aftale, i fald kommissionen nedlægges:
»Umiddelbart lyder det besnærende, men det er en dårlig idé. Hvis man udleverer alt rub og stub, svarer det til at stoppe en retssag, når man har fået fremlagt en tilfældig del af papirer. Det kan give fejlkonklusioner,« [kilde]
Helt enig. En nedlæggelse af kommissionen svarer til at stoppe en retssag før den er tilendebragt. Kommissionen skal gøre sit arbejde færdigt, så vi kan få fuld indsigt i både om og i hvilket omfang krigen var ulovlig, og hvilke hændelser der førte til potentielt ulovlig krigsførelse fra dansk side. Deriblandt også indsigt i, hvorvidt Fogh gav støtte til krigen før en afgørelse var truffet i det danske folketing - dvs. om Fogh påtog sig en fortidens rolle som enevældig.
Peter Castor
| This discussion has been closed. |