NEJ tak til den nye offentlighedslov

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ tak til den nye offentlighedslov.


Gæst

#976

2013-04-19 18:15

Dette er en af den siddende regerings største svinestreger - indtil videre!
H.R.

#977 Bare noget at tænke på...En regering som styrer 5 millioner mennesker.. http://www.skrivunder.neRe:

2013-04-19 19:18

#7: -

og jeg vil da slet ikke tænke på fru Helle Thorning-Schmidt og hendes skat skandale.. Hmm jeg tror ikke at Island er det eneste land, som har gjort fejltagelser. Men i det mindste, da er der Så store demonstrationer i Island at alle gader er fyldt med mennesker - imod regeringen. Og vi har enddog væltet en regering af styre- de måtte gå af. Jeg synes at det er GODT at danskere står nu sammen og har holdt demonstration imod kommunerne - lockout! Bare hvis flere gjorde det her - men denne gang imod regeringen og deres vanvittige love! Sammen står vi . Det siger vi i Island - det skal osse gælde om danskere.


Gæst

#978

2013-04-19 20:32

Kun den, der har noget at skjule, frygter åbenhed ...

Gæst

#979

2013-04-19 20:52

Nu har vi jo en tredeling af magten i Danmark. Den lovgivende er rigtig god til at blande sig i de udøvende og dømmendes arbejde. Kan godt forstå hvorfor de vil lovgive sig til deres eget frirum. Så står det jo i loven, som når der skal lovgives om egne lønforhøjelser, sommerferie med 3 måneders varighed, pinlige mininsterpensioner mm.... Det er lang tid siden at FOLKEtinget var for folket... Men det er stadigvæk dem der skal stås til ansvar over for.... Lærernes skal ledes... Fred være med det.... Men det skal de folkevalgte også. I udgør IKKE eliten inden for jeres områder, selv om der til tider er en arrogance over for kendt evidens på de forskellige områder.... Det ville jo være fint hvis nu de folkevalgte udgjorde en moralsk og etisk elite, som man kunne være sikker på vidste hvorledes man skulle tænke og handle, men der har vist igennem tiderne og aktuelt været mere end rigelige eksempler på at et siges og et andet gøres. Tag dog et eksempel i rigsdagen i Berlin. Her går folket på glasgulv tur over de lovgivende medlemmer, netop for at minde de folkevalgte om hvorledes det moderne feudalistisk system fungere. Nogle vil mene at det har vi ikke mere, men det er måske netop manglen i det politiske billede. At MF'er er ikke noget jeg arbejder mig op til med et Can. Polit studie, men er noget men nådigt får givet som opgave af befolkningen.... Og den befolkning vil gerne vide hvad i laver og har af værdier (eller mangel på sammme).
Kamil Stoor, 2700 Brønshøj

#980

2013-04-19 21:29

Det er af altafgørende betydning for demokratiet, at politiske beslutninger og processer kan underkastes offentlig kontrol og undersøgelser i form af aktindsigt tilgængeligt for alle, der måtte ønske det, for at imødegå enhver form for tendenser for magtfuldkommenhed.

Se blot, hvad mangel på gennemsigtighed i magtudøvelsen i yderste tilfælde har ført til i den tidligere Østblok. Heldigvis er denne æra henvist til historiens losseplads.

Ikke desto mindre er det en glidebane at begå sig på ifølge lovforslaget at undtage "et fortroligt rum" fra offentlighedens indsigt. Dette "fortrolige rum" kan i fremtiden befrygtes af magthaverne til lejligheden defineret stadig bredere med flere undtagne områder til følge.

I værste fald kan intraministeriel korrespondance undtages indsigten for Folketinget, herunder den til enhver tid værende opposition, hvorefter et af de væsentligste demokratiske kontrolelementer (oppsitionens adgang til oplysninger) over statsadministrationen (regeringen) sættes ud af kraft.

Vi må og skal værne om demokratiets grundpille i form af åbenheden i forvaltningen og offentlighedens adgang til at verificere grundlaget for de trufne beslutninger for at imødegå at erodere fundamentet for demokratiet - det offentlige indsigt i forvaltningsprocesser; forvaltningsprocesser, som med udgangspunkt i principper vedtaget den 5. juni 1849, hvorved enevælden blev afskaffet, skal tjene folket og ikke forvalterne (regeringen) selv.

Underskriftsindsamlingen er glædeligvis blevet bemærket i medierne, så jo flere, der skriver under, desto større gennemslagskraft af budskabet.

Jeg takker alle for jeres underskrifter
Susanne S.

#981 Re:

2013-04-19 22:33

#979: -

Som opfølgning på dit indlæg vil jeg forslå en ny underskriftsindsamlig til en ny reform som supplement til de grønthøsterreformer, vores "kære" folkevalgte har vedtaget på det sidste:

Den skal omhandle politikernes løn- og pensionsforhold samt efterløn:

De skal aflønnes og beskattes som alle andre i dette samfund - også af alle frynsegoder. (Fri telefon, transport, m.m.)

Når den almindelige lønmodtager fratræder sit arbejde, ophører pensionsindbetalingerne - dette skal også gælde for vores politikere. Og deres børn skal IKKE have en tillægspension, bare fordi deres far/mor er minister - det må da være nok, at de får børnetilskud.

Det er på tide at gøre op med deres lukrative rettigheder - hov, den er jo hørt før om andre grupper her i samfundet, lærere, m.fl...

Hvis der er mere, I andre kan komme i tanke om, så udfyld hullerne, så vi kan få en underskriftsindsamling igang og tørre de fjogede grin af deres ansigter. Så kan vi forhåbentlig også komme af med levebrødspolitikerne, hvoraf nogle af dem er 3. - 4. generation i folketinget....

 


Gæst

#982 Re:

2013-04-19 23:14

#943: -

TAK! Enig


Gæst

#983 Re: Re: NEJ tak til den nye offentlighedslov

2013-04-19 23:28

#898: Bjørn Thrane - Re: NEJ tak til den nye offentlighedslov

Mange tak skal du have. Det vil jeg glæde mig til at se. Alle medierne var over det interview dagen efter. Og efterfølgende er det væltet ind med underskrifter. Håber det bliver ved, for sjældent har en lov været så vigtig at fange i opløbet.

Med venlig hilsen

Dorthe


Gæst

#984

2013-04-20 04:29

Al mulig grund til at afvise dette lovforslag.

Gæst

#985

2013-04-20 04:34

til de ansvarlige politikere for endnu en underminering af demokratiet: I BURDE SKAMME JER GODT OG GRUNDIGT !!!!!!!!!! FØJ!!!:-(

Gæst

#986

2013-04-20 07:05

bekræfter herved min underskrift

Gæst

#987

2013-04-20 07:10

U-demokratisk langt ud over hvad man kunne forvente i 2013

Gæst

#988

2013-04-20 07:20

Det er mildest talt et tvivlsomt forslag.

Gæst

#989

2013-04-20 07:36

Der var en gang, hvor folkevalgte til kommuner (sogneråd), amter og folketing var et æreshverv, men i dag drejer det sig tilsyneladende kun om penge, lange ferier og gode og tidligere pensioner for den flok, og så er de bange for at stå frem med det L..., som de laver, så derfor skal der være lukkethed. (DEMOKRATUR) I Syrien er der også lukkethed, og sjovt nok så fordømmer vores valgte til æreshverv, det der sker der nede.


Gæst

#990

2013-04-20 08:37

Demokratiet indskrænkes med denne nye offentlighedslov
daniel larsen

#991 Re:

2013-04-20 09:08

#978: -

Præcist


Gæst

#992

2013-04-20 09:18

Fremragende ide

Jens Kantsø

Gæst

#993

2013-04-20 09:35

Findes der i dag troværdige politikere?
Nævn blot navnet på en inde på Christiansborg!
Folketingets politikere er hastig i færd med at afskaffe demokratiet, hvis denne offentlighedslov, som den er fremsat bliver vedtaget.
Jens Fisker
Underskriveren

#994 Hykleri

2013-04-20 10:08

Vi accepterer efterhånden mere og mere overvågning i samfundet, fordi "vi ikke har noget at skjule".

Hvad har politikerne at skjule, siden vi ikke må følge med? Kun lyssky affærer, tror jeg nok.

Gennemsigtighed, tak!

Gæst

#995

2013-04-20 11:17

Godt initiativ.
Gæst

#996 Nej til mørklægning og skjult politisk dagsorden

2013-04-20 11:41

Helt fantastisk at 55.000 nu har skrevet under!!!
Mørklægning og 'hemmelige rum' hører ikke hjemme i et demokratisk samfund!


Gæst

#997

2013-04-20 11:43

Luk staten!

Gæst

#998

2013-04-20 11:53

Nej tak til flere rævekager.

Gæst

#999

2013-04-20 12:09

Denne lov må stoppes om muligt.

Gæst

#1000

2013-04-20 12:30

Nej tak til den nye offentlighedslov