Stop politi chikane mod hestefolk!

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Stop politi chikane mod hestefolk!.


Gæst

#1

2012-09-08 18:26

Syntes det er åndsvagt

Gæst

#2 Re:

2012-09-08 23:53

Jeg synes også det virker dumt. Men at svine landbruget til når det er de samme vilkår de kæmper med synes jeg også er mærkeligt. Landbruget er heller ikke ude på at mishandle dyrene. da det er meget nemmere at tjene penge på raske dyr. Vi er enige om der er mange åndsvage regler, men jeg kan trøste jer med at i har kun set starten.


Gæst

#3

2012-09-09 10:26

Måske burde overskriften have været: "Ét sæt regler for slagteheste, men ET ANDET for sportsheste - som det er alle andre steder i EU"?!
MTDressage

#4

2012-09-09 11:40

Det er fuldstændig grotesk det som foregår. Vi ved efterhånden at politiet holder på lut ved hingstekåringen i Herning og at de nu også er begyndt ved det store JBK stævne i Odense. Men at de også er begyndt som i denne weekend at ligge på lur ved hoppe og føl skuer som ved Eliteskuet er simpelthen groteskt. Ydermere er bøder totalt horrible. Nu må politikkerne op af stolen og vise de også kan lægge 2 og 2 sammen og ikke blot sidder på deres flade og slynger om sig med love og regler der er helt ude i skoven!

Gæst

#5 Re: Re:

2012-09-09 20:42

#2: - Re:

Det var bestemt ikke mening at svine landbruget til-tværimod. Jeg respekterer alle som stadig driver landbrug i denne del af Europa hvor reglerne/kontrollene er meget strikte og lønomkostninger er skyhøje! Men tilskud for at fragte slagtedyr levende igennem hele Europa er i min verden åndsvag og burde afskaffes!

Mia

#6 Så i mener ikke

2012-09-10 10:58

Så i mener at det er ok ikke at overholde reglerne?

Skulle man så også, hvis man havde kørt for stærkt, bare få en advarsel og ikke betale ved kasse 1, som du skriver?
Er reglerne ikke overholdt, ja så må man betale bøden..

Det her er bare brok...

Gæst

#7 Re: Så i mener ikke

2012-09-10 11:54

#6: Mia - Så i mener ikke 

 Kære Mia,

selvfølgelig skal alle overholde reglerne. Samligne dette med at køre for stærkt er lidt ud af hampen. Jeg savner 2 regelsæt som laver forskel mellem konkurenceheste og slagteheste. Og jeg synes at bøden af 7.500.-kr. for at have glemt sin fx kompetencebevis er måske også lidt i overkanten...Jeg kender ikke din lønseddel men for alm dansker svarer det til ca. 1/2 månedsløn.

Mia

#8 Re: Re: Så i mener ikke

2012-09-10 11:59

#7: - Re: Så i mener ikke 

 

Ja bøden er høj, men hvorfor ikke bare overholde reglerne? Måske lidt sat på spidsen at sammenligne med at køre for stærkt. Men at kalde det chikane er altså lidt for langt ude....
cenima

#9 Mia

2012-09-10 12:31

Mia - når du kører for stærk udsætte du andre for fare - glemmer du dit kørekort derhjemme får du ikke en bøde på 7.500 kroner, vel?

Gitte

#10 Re: Re: Re: Så i mener ikke

2012-09-10 12:52

#8: Mia - Re: Re: Så i mener ikke

Det er vel også ok at gøre opmærksom på at reglerne er helt ude i hampen? Selvfølgelig skal der være nogle regler - men man laver altså ikke konkurrenceheste for at lade dem lide overlast under transport - og det er sådan set det reglerne handler om! Disse regler er tænkt som en pengemaskine og har intet med dyrevelfærd at gøre. Det kan man vist ikke helt sammenligne færdselsloven med....


Gæst

#11 Re: Re: Re: Re: Så i mener ikke

2012-09-10 14:35

#10: Gitte - Re: Re: Re: Så i mener ikke 

 

Self er det ok at gøre opmærksom på at man ikke er enig i reglerne, men det er altså ikke chikane at de sørger for at folk overholder reglerne. Politiet må jo have erfaret at det kan betal sig at holde de her razziaer, hvis man har sine ting iorden er der jo intet at frygte!? Men fx som dy skriver med transportgamacher i traileren, så kan det altså gå rigtig galt hvis disse ryger ind under hesten og den går i panik el. andet.. Jeg kan da godt forstå det er ulovligt. Alle bøder er jo blevet hævet - også for cykelister. Men igen, hvorfor ikke bare sørge for at ha orden i sine ting, så får man altså ingen bøde, længere er den vel ikke...
niels

#12 Re: Re: Re: Re: Re: Så i mener ikke

2012-09-10 16:05

#11: - Re: Re: Re: Re: Så i mener ikke

Kære Gitte, jeg tror ikke at du har forstået noget. At have sin ting i orden betyder at mange aftjente heste der nyder sit otium skal aflives pga. chipregler da det er for dyrt at få papirerne i orden. Kørselsbestemmelserne betyder i praksis at man ikke kan have sin veninde med til stævne, at barnet ikke kan få sin pony med på ridelejr, hvis den er beliggende mere end 80 km. fra bopæl og man selv vil køre, for i praksis får du ikke mor eller far til at tage kompetencebevis før de har et regelmæssigt behov. I andre lande er chipmærkede heste og konkurenceheste undtaget mange af disse regler.

Anna

#13 Til ovenstående kommentarer

2012-09-10 16:50

I bund og grund handler dette om at, lovene er lavet for at beskytte de dyr som (heldigvis ganske få) ejere er ligeglade med.

Hesteejere som bruger deres heste i konkurrencesammenhænge, har helt bestemt deres hests velbefindende og ikke mindst velfærd som 1. prioritet. En hest der er halt - hvad enten det er som følge af et uheld under rytter, på folden eller sket i traileren koster ejeren/rytteren mange bekymringer og hovedbrud, for hvornår går det over igen og går det i det hele taget over? Når man går op i hestene med liv og sjæl som (heldigvis) langt de fleste hesteejere gør, så er det jo meget svært at se positivt på begrundelserne for bøderne samt størrelsen på disse.

Den lille pige der blot har en hest hjemme og som mener den skal leve så naturligt et liv som muligt (og som for konkurrencehestenes vedkommende er utopi, da disse er "gymnaster" hvor selv små skader eller den mindste medicin er af afgørende betydning), kan ikke se hvad forskellen er på om bøden bliver givet til den ene eller den anden eller med hvilken begrundelse den er givet.

Det samme gælder for hr. Jensen der heller ikke kender forskellen på hestehold. Så ja, problemet er skabt hos den lovgivende forsamling, da der ikke er nuanceret efter behov... nøjagtigt som tilfældet var vedr. våbenlovgivningen for ganske kort tid siden. Her blev håndværkeren straffet på samme måde som den kriminelle gjorde - på trods af den meget store og åbenlyse forskel der var for de to personer til at bære en kniv.

Det er den forskel vi som personer skal forstå - og samme forskel politikkerne skal forstå så lovgivningen kan ændres til noget brugbart. Som reglerne er pt. er det ikke nemt at være seriøs hesteejer der gerne vil vise omverdenen hvilken dejlig hest man har. Det er ikke nemt som hesteejer at udøve sin interesse - det ville være langt lettere at spille fodbold.

Pt. gør politiet desværre blot deres job - som de gjorde med våbenloven... loven bør ændres - hvilket egentlig også er underskriftsindsamlerens budskab.

Gæst

#14 Landbrug

2012-09-10 17:08

Jeg er helt enig i, at vi bør blive informeret om nye love og regler, og at flere af disse nye love lige burde blive overvejet en ekstra gang, eller som nævnt, burde deles op i to regelsæt.
Men jeg synes ikke der er nogen grund til at klage over EU-reglerne omkring svinelandbruget, for vi skal være yderst taknemmelige for at EU ønsker at støtte landbruget eftersom det allerede i forvejen næsten er umuligt at drive et landbrug i dagens Danmark. Vi skal være stolte over, at nogen gør indsatsen.
- Stine

Gæst

#15

2012-09-10 23:50

stavekontrol og et mere passende sprogbrug vil måske fremme din sag....

Men hvor er DRF??
Safina

#16 Ikke tilpasset den virkelige verden

2012-09-11 13:42

Har just "lånt" begge mine heste ud til min far, så han kan hente min unghest hjem fra Ansager dyrehospital, når hun bliver udskrevet efter sin operation for tarmslyng, da jeg ikke selv kan gøre det pga arbejde. Skulle der ske noget med den anden, så lavede vi en "låne aftale" på den også. Meget mærkelige regler og så sandelig ikke gennemtænkt til at virke i den virkelige verden.
lise andressen

#17 Re:

2012-09-11 15:25

#1: -

Hvad pokker er ondsvagt?

lise andressen

#18 Nej

2012-09-11 15:26

hvad søren er ondsvagt her? :)

Gæst

#19 Re: Til ovenstående kommentarer

2012-09-11 17:56

#13: Anna - Til ovenstående kommentarer

Hørt, hørt og så rigtigt formuleret.


Gæst

#20 Ukendskab til loven fritager ikke for straf....

2012-09-13 15:26

Det har altid været sådan - uanset hvilke love, vi taler om - at ukendskab ikke fritager. Det er op til hesteejeren, der vil transportere sine egne og/eller andres heste at sætte sig ind i lovgivningen, hvor åndsvag den kan virke.
Reglerne er ikke nemme at gennemskue, og dog - mange har ingen problemer. De bruger særdeles meget tid på at finde alle undtagelserne, og så går det tit galt, fordi man lige troede, man havde fundet hullet!
Se dog at få taget det kompetencebevis og få traileren godkendt til dyretransport - og måske også lige et +E kørekort, så du kan køre lovligt. Politiet gør ikke noget forkert. Så længe, der er sager at skrive i forbindelse med store hestearrangementer, er deres razziaer også nødvendige!
Husk, det er ikke politiet, der laver lovene, de håndhæver dem bare, fordi det er deres arbejde. ;-)
Flouberg

#21 Re: Så i mener ikke

2012-10-07 12:58

#6: Mia - Så i mener ikke

Efter at havde læst oplæget og nu en del af kommentarene.

citere >>Skulle man så også, hvis man havde kørt for stærkt, bare få en advarsel og ikke betale ved kasse 1, som du skriver?
Er reglerne ikke overholdt, ja så må man betale bøden.. <<

Er jeg nu også tilbøjelig til at opfatte det som brok.

 

Nulhest

#22

2012-11-09 01:09

Politiet er pålagt at udskrive et bestemt beløb i bøder. Engang var bødeindtægter bare en rar lille ekstragevinst på statsbudgettet. Nu er de på finansloven og SKAL hentes ind. En del af disse bøder skal endda ligge inden for bestemte områder, såsom cyklister, lastbiler, kreaturtransport etc.
For at gøre det så nemt som muligt, vælger politiet derfor at skrive der, hvor det er nemt at finde overtrædelser.
Hvilket omvendt bestemt ikke behøver at være der, hvor der er behov for kontrol.

Loven skal holdes, men det kan være, at hestetransport er et nemt område at finde mange uvæsentlige overtrædelser. Og så fokuserer politiet deres indsats der.
Svaret er at overholde reglerne, og SKRIV så til folketingspoltikere. Trafikordførerne f.eks.
De reagerer på klager hvis der komme tilstrækkeligt mange.
MR

#23

2012-11-14 03:22

Jeg vil bare ønske jer velkommen i klubben, os lastvognschauffører har været udsat for politiets "chikane" i gennem rigtig mange år, f.eks. hvis du er ordblind og for stavet forkert på skiven f.eks. vedr. den by hvor du skifter skiven, ja så for du en bøde på 3000,- Kr. for en stavefejl, plus vognmanden for en på 6000,- Kr. (p.g.a. dit handicap), fordi du ikke kan stave, og det stopper ikke der, nej for så beder de om at se alle skiver for det sidste år, og så for du en bøde for hver eneste stavefejl du har lavet igennem det år (og vognmanden for igen det dobbelte), og du kan nu gå fra hus & hjem, for snart mange år siden satte de nemlig bøderne til lastbiler op med 300% (mener at det var tilbage i 2004-2005 eller der omkring), p.g.a. "trafiksikkerhed" hvilke resulterede i at ca. 3/4 af de erfarne chauffører stoppe med at køre, og der kom rigtig mange nye og uerfarne chauffører som ikke havde 15-40 års erfaring at tage af, det hjælper jo også på trafiksikkerheden, og hvad ang. den først nævnte eks., hvad har det med trafiksikkerhed at gøre, og så tror jeg for øvrigt at vi er den eneste arbejdsgruppe der får bøder for at arbejde en halv time over ;-)

Og for at vise forskellen på udenlandske og danske chauffører, tager vi lige et andet eks., en udenlandsk chauffør bakkede her i foråret med hans lastbil, på motorvejen ved kvistgård, da han åbenbart var kørt forlangt, og påkørte derved en svensk kvindelig bilist, politiet kom til stede, og kunne selvfølgelig ikke kommunikere med chaufføren, så det endte med at han slap med en bøde på 1500,- Kr., havde det været en dansk chauffør havde han mistet retten til at køre, eller i det mindste blevet kald op til fornyet køreprøve, og det er disse udenlandske lastbiler som samtidig tager indrigskørsel fra alle de danske vognmænd, da deres chauffører ikke for ret meget i løn, ikke at de danske eksportchauffører er overbetalt, nej da, de for ca. 35,- Kr. i timen, og vel og mærket godkendt af fagforeningerne....

Så hvis de er begyndt at gå efter hestefolket nu, så pas på, for når de først har fået lov til at "hænge sig" i petitesser, så går de til den, jeg kan jo så håbe at det måske går lidt mindre ud over de danske chauffører ;-)
Gæst

#24 Økonomisk / ikke-økonomisk transport

2012-11-21 13:56

Jeg vil gerne skrive under men jeg har lige nogen afklarende spørgsmål :
Gælder underskriftsindsamlingen økonomisk eller ikke-økonomisk transport ?
Mht reglerne skelnes der jo i lovgivningen, og begge ting er blandet sammen i det du har skrevet i teksten
Jeg ville gerne at afsnittet om svineavlerne blev taget ud, det gavner ikke vores sag at der er tåbelige regler i EU, og den passage afholder nok nogen fra at skrive under ?

Gæst

#25

2013-01-30 19:51

AHAHAHAHAHA Og i tror i bliver chikaneret, ha! Prøv du at ryge en lillesmule uskadeligt hash, så skal i fandme få politiet på nakken. Så stop jeres tuden.

Og hvorfor syntes alle i tosser at der skal være forskellige regelsæt for slagteheste og jeres heste? Er jeres heste mere følsomme fordi i rider på dem?? Føj nogen ignoranter herinde.