Nej til spildevandsanlæg på Tuse Næs

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Nej til spildevandsanlæg på Tuse Næs.


Gæst

#51

2016-03-05 23:38

De må være gået helt gag gag, hvorfor ikke reparere det allerede store rensningsanlæg på havnen i Holbæk,tænk hvilken udgift det giver at bygge nyt,og så ude i et naturskønt område,det må være en overtrædelse af indtil flere love og bekendtgørelser, klima..og miljø formand Harpødt, jeg synes det skal ligge helt ude på landet,f.eks.ved Kirke Eskildstrup, eller på Eriksholms mark...,så kan det rensede vand ledes ud i Tempelkrogen og derefter flyde nordpå op af Isefjorden !!! Punktum....

Gæst

#52

2016-03-09 20:03

Som gammel beboer på Tuse Næs, kan jeg ikke se hvorfor mandskab ødelægge naturen på denne måde.
Der er masser af jord areal i Holbæk kommune at tage af

Gæst

#53

2016-03-14 06:55

smuk natur, skønt lokalsamfund med skole, foreninger mm som mange ildsjæle kæmper for.
Et rensningsanlæg vil skade hele tuse næs mest af alt på grund den trafik der vil komme, det vil blive indnu sværer at få tilflyttere til næsset.

Gæst

#54

2016-03-15 19:01

Hvorfor ødelægge et naturskønt område, når der er andre muligheder?

Gæst

#55

2016-03-17 11:50

Vi kan da ikke have alt den færdsel på vores veje
Det kan da ikke være rigtig vi skal ødelægge vores skønne Tuse Næs

Gæst

#56

2016-03-19 19:09

Sommerhusbrug på Tuse Næs

Gæst

#57

2016-03-20 16:23

Tuse Næs er et naturskønt område med et rigt natur- og kulturliv, som tiltrækker både tilflyttere, turister og sommerhusejere.
En placering på Tuse Næs af et stort spildevandsanlæg vil i væsentlig grad forringe områdets karakter, som det har været fremført adskillige gange fx i pressen og på denne hjemmeside.
Jeg er enig i alle protesterne, og vil begrænse mig til at fremhæve trafikforholdene:

Trafik

Som beskrevet i miljøvurderingen er vejene (næsten alle) uden faciliteter for de lette trafikanter, hastighederne er 80 km/t og vejene er smalle.
I stiplanen er flere af vejene foreslået som rekreative stier på de eksisterende veje.
Vejene er uegnede til den foreslåede tunge trafik. På grund af den højere kørselshastighed vil trafikstøjen blive værre end ved den nuværende placering. Samtidig vil der være et trafiksikkerhedsaspekt ved at den tunge trafik kommer til at køre på veje med højere hastighed end ved den nuværende placering. Hertil kommer, at det overvejes fremover at udvide anvendelsen af et nyt renseanlæg, dvs. med yderligere tung Trafik.
I miljøvurderingen vælges det at se bort fra støjgener, da det rammer færre personer, end ved den nuværende placering. I denne sammenhæng grænser dette synspunkt til det useriøse. En placering skal selvfølgelig vælges, så tung trafik ikke ledes gennem beboede naturskønne områder. Hvis man vælger at fastholde forslaget, bør reglerne om ekspropriering og erstatning vurderes og indarbejdes i forslaget.
Miljøvurderingen oplyser, at ”Da det lokale vejnet til det nye renseanlæg på Tuse Næs ikke ligger nær f.eks. skoler eller større boligområder, vurderes det, at der ikke er væsentlige trafikale konsekvenser og væsentlige miljøpåvirkninger i forbindelse hermed.”
Synspunktet kan ikke følges, da enhver kan konstatere, at der hyppigt ses ryttere i vejkanten, lige som cyklister, joggere og hundeluftere mm. Anlægget vil selvfølgelig genere og medføre en fare for alle disse personer – herunder særligt for børn.

Anden placering af nyt anlæg

Som adskillige har anført, så skal det selvfølgelig ligge i et industriområde eller lignende med gode trafikforhold for tung trafik, gerne knyttet til rute 21. Se gerne mere på denne hjemmeside, og i høringssvarene, hvor der er mange rigtige gode forslag til placering.

Udvalgets beslutning er spinkelt funderet

I øvrigt er udvalgets beslutning spinkelt funderet, idet udvalget består af 5 medlemmer, hvoraf to efterfølgende har oplyst, at de ikke mener, at der skal placeres et nyt anlæg på Tuse Næs. Herefter er situationen den, at kun 3 af 5 medlemmer foreslår Tuse Næs. En fastholdelse af Tuse Næs med så lille et flertal, vil således være en form for majorisering, som grænser til det udemokratiske.


Gæst

#58

2016-03-20 17:30

har sommerhus på to-bjerg

Gæst

#59

2016-03-22 12:43

sagen bør udsættes indtil der er valgt et kompetent byråd. Magen til inkompetance som vi er vidne til i øjeblikket især fra

miljø og teknikudvalget  bør tale for en udsættelse.


Gæst

#60

2016-03-22 15:14

Bognæs er en naturperle ikke et industriområde!!!

Gæst

#61

2016-03-22 15:47

Placeringen på Tuse Næs er på rigtig mange måder ikke hensigtsmæssig.

Gæst

#62

2016-03-22 20:04

Bognæs er en naturperle, ikke et industriområde !!!

Gæst

#63 Re:

2016-03-23 12:37

#58: -  

 Jeg giver dig helt ret og sender dig et placeringsforslag jeg har sendt til et par lokal politiker.

 

Nyt rensningsanlæg.

Et nyt rensningsanlæg bør placeres, hvor der er gode tilkørselsforhold og hvor naturen beskadiges så lidt som muligt. En fornuftig placering vil være tæt på rute 21, eventuelt nord for Hagested i forbindelse med kommunens nuværende lagerplads. Rørføring fra Orø og Holbæk kunne føres i Holbæk fjord og herefter langs rute 21. Når de små rensningsanlæg lukker, kan de tilsluttes den sidste gren.
Rørføringen fra renseanlægget kan føres i Lammefjorden til Isefjord.
Der kan spares en del transporttid pr. bil ved denne placering, både under bygning af anlægget, men også under senere drift. Der skal ikke graves på Næsset og vejnettet skal ikke udbygges/ekstra vedligeholdes.
Der vil også være en besparelse på tilslutning af de anlæg der lukkes i fremtiden, da rørføringen på Næsset undgås. Der vil muligvis være ekstra omkostninger til rørføring i fjordene og eventuelt pumpestationer, samt eventuel til- og frakørsel direkte til rute 21, men muligheden for projektet burde undersøges.

vh

Finn


Gæst

#64

2016-03-23 16:15

Jeg mener ikke, at et stort rensningsanlæg på nogen måde kan tilpasses det vi alle elsker på Tuse Næs. Den nuværende ro, fred og landsby-idyl vil blive spoleret.

Gæst

#65

2016-03-27 08:08

jeg har sommerhus i Bognæs og nyder hver dag, jeg er her, den skønne natur og synes at det er et helt unikt sted. Jeg bor lige ud til vejen til Bognæsskoven, og ser at mange bruger skoven og naturen, de kommer kørende med børn og hunde, og det er ikke kun lokale tusenæsboere. Når jeg ser ud over min egen egoistiske næse, så ser jeg at Holbæk kommune planlægger at ødelægge et velfungerende lokalsamfund med skole, børnehaver, brugs, sportshal, kulturhus, forsamlingshuse mm, alt hvad der skal til for at holde et lille lokalsamfund i gang. For at bevare det, skal børnefamilier blive på Tuse Næs, nye skal flytte til og det bliver ikke attraktivt med et rensningsanlæg i baghaven og tung trafik. Kommunen skal bruge penge på udvidelse og reparation at veje, og hvor skærer de så? Så tænk jer dog om i Holbæk kommune

Gæst

#66

2016-03-29 06:33

det er ikke ok at ligge den der, der må være andre valgmuligheder.

Gæst

#67

2016-03-29 08:11

Fordi jeg har sommerhus ildervej 37 Bognæs

Gæst

#68

2016-03-29 19:35

det er da het galt at flytte så meget over til næsset de kan da udvige det i Holbæk det er da en gammel losse plads