Aktiv dødshjælp i dk

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Aktiv dødshjælp i dk.


Gæst

#101

2016-03-04 20:17


Ja fordi det er forfærdeligt at være meget syg også for ens pårørende og er der ingen vej tilbage så er detvmåden at gøre det på

Gæst

#102

2016-03-05 22:44

Fordi jeg har siddet på hospitalet og set min kæreste dø af tørst. Ja, han var svært hjerneskadet, og der var ikke mere at gøre. Han ville aldrig kunne vågne eller blive bedre. Derfor blev al behandling (det vil sige væske, mad og medicin) undtagen den smertestillende stoppet. De fleste ved ikke hvor lang tid, det tager. I hans tilfælde tog det en uge, for fysisk fejlede han ikke andet end en lungebetændelse, og han var heller ikke hjernedød, bare svært skadet. Selv om han ikke var bevidst på den måde, vi er, havde han ondt, og han var bange, når han ikke kunne få vejret. Hvorfor skulle han ligge og have det sådan i en hel uge, når der ikke var mere håb, og beslutningen var taget? Hvorfor er der ingen, der fortæller, at de ting foregår? Hvis nogen havde lagt en pude over hans ansigt eller givet ham en overdosis, havde det været drab, men hvordan kan det være mindre drab at berøve nogen væske end at berøve dem ilt? Den eneste forskel er den tid, det tager. Det er ganske enkelt ikke fair!


Gæst

#103

2016-03-07 08:11

Fordi jeg mistede min mand til kræften . Og de sidste 5 uger han levede var pinefuld for alle ..
Samt mistede 2 svigerfædre. . Hvor det ikke havde været nødvendig at holde dem i live til mange pinsler og alt var opgivet .. Men alligevel fortsatte man .

Gæst

#104

2016-03-09 23:03

Jeg skriver kun under hvis det også gælder for muslimer og andet pak der forpester vort samfund :)


Gæst

#105

2016-03-11 13:12

Jeg ønsker ikke at ende mere i smerter, end jeg allerede gør.
Livet giver ingen mening, hvis man kun kan ligge i en seng og lide.

Gæst

#106

2016-03-12 20:17

Min far døde af og med sclerose 64 år gammel. Han var meget syg til sidst, drak og spiste ikke 8 dage inden sin død. De sidste 6 dage inden han døde bad han inderligt lægerne om at få en sprøjte, så han kunne komme herfra. Han blev tilses hver dag af diverse læger de sidste 6 dage inden han døde en smertefuld død. 3 dage inden spurte vi en af lægerne om vi ikke selv kunne give ham ekstra morfin, af den morfin han allerede fik, så han endelig kunne få fred, men vi måtte som pårørende ikke give morfin - det eneste svar vi fik fra lægen var; "du skal vide, at det din far dør af, er udtørring af åndedrætsorganerne". Der var ikke en værdig død! Derfor skriver jeg under!!

Gæst

#107

2016-03-14 07:24

Fordi det IKKE er værdigt at lade folk lide i uendelige smerter, for derefter at proppe meningsløse doser af medicin i dem, for at de kan holde ud at være her.

Gæst

#108 Re:

2016-03-17 09:53

#104: -  

 Fy, gg


Gæst

#109

2016-03-18 22:35

Fordi Det Kun Er Mig Selv som Afgør Hvornår og Hvordan jeg skal Dø !!! Hverken Professorer eller Selveste Døden Skal bestemme!!!

Gæst

#110

2016-03-22 18:04

Man har selv ret til at bestemme om man vil leve mere h is der intet er at gøre

Gæst

#111

2016-03-26 12:25

Vil selv have lov til at bestemme, hvis jeg bliver alvorligt syg eller kommer ud for en ulykke, ønsker ikke at ende som en grøntsag.

Gæst

#112

2016-03-26 17:59

Jeg har set begge mine forældre, min lillebror, min mand og andre i min familie ligge som levende "grøntsager" lidende af smerter kun med ønske om fred.
Er selv ræd for at lide samme skæbne, uden at kunne vælge døden frem for et smertefuldt liv....

Gæst

#113

2016-04-02 08:51

Fordi mine børn ikke skal stå i sådan en situation. Og fordi vi som mennesker har ret til at vælge selv.

Gæst

#114

2016-04-07 01:23

Fordi man skal have selvbestemmelse over eget liv.
Når man ligger død syg og bare venter på at dø, koster det samfundet rigtig mange penge. Det burde være et valg man kunne tage lige som når man vælger at være donor
Anja

#115

2016-04-09 21:41

Jeg kan sagtes se hvorfor nogen gerne ville have denne lettere afslutning istedet for at skulle leve i smerte sine sidste dage, men hvem i alverden skulle give denne hjælp, hvis man ikke selv er istand til det? Skal læger selv have lov at vælge om det er noget de vil yde eller skal de tvinges? For det er lige netop AKTIV dødshjælp. Der er én selv og éns egen ret, men der er også et andet menneske som er indblandet, og det er den, der skal yde dødshjælpen. Jeg synes bare ikke at det er fair at lægge den byrde over på et andet menneske.

Problemet for mig er at jeg er psykisk syg og jeg har haft en del venner og bekendte der har forsøgt at tage livet af sig. Og fordi man ifølge dansk lov ikke har retten til at tage livet af sig, er de (fleste) af dem blevet reddet ... Derfor kan jeg bare ikke gå ind for at det skal være en menneskeret at ende sit eget liv. For hvor går grænsen? Hvem skal tvinges til at leve og hvem skal have ret til at få et andet menneske til at tage livet af sig? Hvilket liv er for meget værd og hvilket er intet værd? Hvis det er et spørgsmål om ens egen vurdering - hvis man selv kan bestemme at dø fordi det gør for ondt at leve - så havde jeg ingen venner tilbage. 


Gæst

#116

2016-04-10 23:40

Jeg ønsker selv at bestemme over mit eget liv, samt dets afslutning. Arbejder selv i sundhedsvæsenet, og har set alt for mange unødige lidelser, både for patienter og deres pårørende. Dette ønskes jeg ikke, og vil ej heller udsætte min familie for dette. Derfor går jeg ind for aktiv dødshjælp.

Gæst

#117

2016-04-15 08:22

Som selvstændigt menneske, skal man da have lov til at kunne bestemme sig for en værdig død. Alt for mange ligger og lider, og kun ønsker sig en værdig afslutning på livet. Nu må vi altså, som land, tage os sammen!!

Gæst

#118

2016-04-15 19:32

Die hunde sollen wieder in ihr zu hause alles klar

Gæst

#119

2016-04-16 06:51

Fordi jeg har stået i en situation, hvor min kære bror ønskede hjælp til at stoppe livet og de umenneskelige smerter, han fik i forbindelse med sin uhelbredelige kræftsygdom. Det var forfærdeligt ikke at kunne tilbyde ham den udvej

Gæst

#120

2016-04-16 22:29

Jeg har i en alder af 57 år bare fået amd
I den tørre form men med et vådt element. Så det er i tilfældevat jeg skulle ende mehet syg og ensom
Min fars sidste år-7-på et plejehjem har vist mig hvor slemt man kan få det hvis man er træt af livet og udtrykker ønske om at dø eller urealistisk håber at kunne flytte og klare sig selv fordi man hader sit liv i andres hænder. Ikke min far som ikke kunne tale ret meget mere, men en anden beboer mefd hang til flasken
Og genn min far kunne jeg godt fornemme utrygheden han må have næret mod et regelstyret system uden den store varme eller mulighed for respekt for individuelle ønsker eller behov hos ham.

Gæst

#121

2016-04-17 16:08

Jeg vil have muligheden for,at afsluttet mit liv på en værdig måde og ikke lide,bare fordi loven foreskriver jeg skal.

Gæst

#122

2016-04-18 18:00

Fordi jeg vil ikke selv sidde som en grønsag i mange år og ikke kunne kende mine børn og børnebørn. Og ikke vide hvad der foregår. Så vil jeg gerne herfra.

Gæst

#123

2016-04-19 12:45

Hvis jeg skulle få en uhelbredelig sygdom hvor jeg ikke kunne noget som helst og jeg ikke kunne blive helbredt af læger, så vil jeg gerne have aktiv dødshjælp.

Gæst

#124

2016-04-21 19:44

Jeg er uhelbredelig syg med kræft i bugspytkirtlen og får snart livsforlængende medicin igen og kæmper men der kommer et tidspunkt hvor smerterne er så store og livet ikke er værdig længere jeg vil ikke ligge så et afpillet menneske af skind og ben og alt i kroppen gør ondt... Så vil jeg gerne ha' en finger med i min egen død . Mvh Sanne

Gæst

#125

2016-04-23 11:44

Jeg har altid ment at aktiv dødshjælp er det eneste rigtige. Når min hund ikke længere har et værdigt liv og bliver aflivet, er de da urimeligt at jeg ikke selv må have dette valg.