Islandshest
Kontakt forfatteren af dette andragende
Re:
vi har før fået egen dyrlæge til at chipse og angive farve, hvilket DI ikke accepterede, vi måtte herrfter have hingsten til følshow for at gå farven rettet, som vores egen dyrlæge rigtigt havde skrevet. Jeg mener at egen dyrlæge også har chek på farverne, og det har vi også som avler. DI udsendte beskrev vores Thor som sortering, selvom vi havde skrevet han var sort. Dette er åbenbart en sjældenhed. Til kåring som 7 års står det ; sort så jeg mener faktisk vi selv har rimelig styr på det. Og dyrlægerne har såmænd også. :/)
nej til mere gebyr grib - det må stoppe nu....og som det ser ud kan det ende med vi hver i ser også skal betale Koda afgift .0)
Bedre planlægning, dvs, når vi har tid. mindre pris.
Re:
Det bliver spændende at høre, hvad dyrlægeforeningen siger til det. Selvfølgelig kan dyrlægerne finde ud af farven.
Det er blot extra udgift uden reel værdiskabelse eller forbedrede vilkår for mennesker og dyr. Flere regler, nejtak!
Jeg er dyrlæge og avler, har desuden stor interesse for farvegenetik og den islandske hest. Jeg må ikke længere chippe mine egne føl?! Jeg må gerne sælge denne ydelse til andre hesteejere, der har andre racer, Men jeg må ikke chippe mine egne??!!?
Re:
Lige præcis.
Du er ikke dygtig nok og laver for mange fejl..
Ifølge DI altså....
Og jeg vil da klar mene at føllet er bedre tjent med at blive chippet tidligere, hvor man kan se hvirvler og små aftegn tydeligt, og der er bedre muligheder for et rent -og ikke mindst tørt føl.
For med lang tyk vinterpels skal de godtnok ikke stå inde ret længe før de kommer til at svede og de er jo bare generelt oftere våde og beskidte pga vejr og folde mm...
Det er dybt Godnat...
Vi som avler har det svært i forvejen, men dansk islænderforening gør det ikke nemmere for os, de har sagt at det nye tiltag med chipning af føl, er en følge af at dyrlægerene har laver fejl, i chipsskemaerne.
Det kan jeg ikke forstå jeg har aldrig oplevet at der er fejl i skemaerne fra dyrlægene, da jeg skriver skemaerne når føllene er nye, da man bedre kan se hvirvlerne.
Når så dyrlægen kommer bliver det dobbelt tjekket, og han går alle skemaerne igennem igen, samtidig med dyrlægen er der bliver føllene vac. og hopperne bliver scannet. hopperne kender dyrlægen i forvejen er der mere ro
Med Chipser udefra bliver de stresset unødig, min hopper er meget rolig af natur, men de gange vi har brugt Seges, har det været forbundet med stres.
Jeg har ikke registeret mine føl endnu, da jeg ikke ved hvad jeg skal gøre, enten skal jeg vælge at betale overpris, eller så skal jeg vælge at jeg skal samle mine føl unødig en ekstra gang med fatale følger, da min hopper går på 280 td land, og skal hentes væk fra hingsten, og køres hjem i trailer, samles i stor flok, med stor forvirring, da hopper og føl ikke er vant til at gå sammen på den tid af året. I stedet tager vi og dyrlægen, kun de hopper ind der skal scannes ind i en indhegning, og chipser føllene og vac. dem, i deres vante omgivelser.
Den gang vi skulle have medecin sider i hestepasset, kostede det os 4.000 kr. ekstra til DI, de tog 188 kr. mens Seges tog 88 kr. det er ikke lovligt.
| This discussion has been closed. |