Protestbrev imod lammende nedskæringer på RUCs filosofiafdeling


Gæst

#1

2015-03-27 16:37

Det er helt hen i vejret, at man skærer, hvor der produceres meget og god videnskabelig erkendelse, hvor der leveres god undervisning og et stærkt fagligt miljø, og hvor der produceres stærke, alsidige kandidater, der faktisk afsættes til arbejdsmarkedet. Danmark er et lille videnssamfund, så denne linje er skadelig og forhastet. Se hellere til at få lukket de enorme, blødende sår, der er opstået som følge af folkeskolereformen, hvor 10tusindvis af kroner fosser ud hver måned pr. skole til lektiecafeer, hvor ingen møder op, og hvor lærerne betales, selvom de faktisk går fra arbejde! Der kunne man finde håndører.
Preben Pirat

#2 Re:

2015-03-27 16:41

#1: -  

 Jeg tror sgu ikke lærerstanden er meget bedre bevendt end os andre.

Både i folkeskolen, gymnasiet, på tekniske uddannelser og universiteterne generelt (hvor humaniora er hårdest ramt) har der været omfattende og stort negative reformer de sidste 12 år.

Alt er skåret ind til benet, men ja du har så også ret i at den ledelsesstruktur man sætter op selvfølgeligt gør en hel afgørende forskel på om der opstår spild.


Gæst

#3

2015-03-27 18:38

llknklnlnl

Gæst

#4

2015-03-27 20:13

Because I agree with the cause.

Gæst

#5

2015-03-27 20:56

Klaus Frovin 4 President

Gæst

#6 Re: Re:

2015-03-27 21:24

#2: Preben Pirat - Re:  

 Teacher bashing og humaniora bashing - 1 fedt.

Nogle lader deres frustration gå ud over lærerne, andre bekæmper humanistiske fag. Skulle vi ikke i filosofiens navn hæve os over den slags?


Gæst

#7

2015-03-27 23:50

Fordi der er vigtigere mål for universitetet end at producere arbejdere, der kan skabe materiel værdi på bundlinjen. Der er brug for filosofi, som har et højere og ædlere formål, nemlig at udtænke et samfund, der skaber mening og immateriel værdi for mennesker - det enkelte såvel som flertallet. Hvor mennesket ikke er et middel, men et mål i sig selv. Brug for et fag, der kan danne hele mennesker, som er kritiske overfor det bestående og kan tænke selv. Opponere og ikke tankeløst reproducere!

Gæst

#8

2015-03-28 10:12

Fordi at jeg synes brevet var værd at skrive under på.

Gæst

#9

2015-03-29 19:16

jeg fik kage for det

Gæst

#10

2015-03-30 08:17

For at støtte såvel studerende som undervisere på RUC.

Gæst

#11

2015-03-30 08:38

Fordi nedskæringerne er katastrofale for faget og generelt for fagligheden på RUC. Filosofi og videnskabsteori er for mig at se altafgørende for god akademisk praksis.

Gæst

#12

2015-03-30 12:00

Det er et ekstremt vigtigt fokusområde, hvor der er sket nogle drastiske beslutninger, der får store konsekvenser for kvaliteten af vores humanistiske uddannelser!
Gæst

#13 Re:

2015-03-30 16:30

#5: -  

 #cut4klaus

Asger

#14 #6: Tænk på, hvor der virkelig kan hentes penge!!

2015-03-31 11:23

Globus
Gæst

#15

2015-04-02 13:25

So meditate
On what we've all become
On a cold day in springtime

Civil war
Is what we were all born into
Raise your left hand, right, sing

Don't capitulate to the forces
Of the market place
They've long departed

Consolidate
The love we have together
On a cold day in springtime


Gæst

#16

2015-04-13 09:28

Nedskæringer er en trussel mod den danske velfærdsstat, særligt når de rettes mod studiegrene, der holder et højt fagligt niveau og en høj produktivitet af forskning i verdensklasse. Et lille videnssamfund som Danmark er afhængig af en alsidigt uddannet befolkning, der er gearet til et omskifteligt og hastigt udviklende markedsmiljø. Her er en uddannelse som filosofi, der ind til nu har produceret gode kandidater med en høj grad af beskæftigelse, ikke et sted, man bør spare et par håndører kortsigtet.

Tag vare på de tilgange vi har!

Gæst

#17 Re: Re: Re:

2015-04-13 12:40

#6: - Re: Re:  

 Der var intet teacherbashing i mit indlæg, og jeg tolker heller ikke Prebens svar som bashing. 

Pointen er, at der er mange ressourcer, der bliver spildt, fordi hullede reformer i al hastværk gennemføres. F.eks. folkeskolereformen. Hvis man havde blik for de blødende huller, man introducerede, så ville der være penge at flytte rundt på. Men der er ingen politisk vilje til at kvalitetssikre. Lige nu fosser der rent faktisk penge ud, f.eks. i folkeskolerne, hvor lærerne bliver tvunget til at tage betaling for tjenester, der egentlig ikke benyttes, og deres ledere er så opgivende, at der intet gøres ved det. Der er penge at hente på mange måder, og at spare ved fagligheden og den faglige variation er, i mine øjne, at pisse i bukserne for at holde varmen. Vi har som samfund ikke råd til det. 


Gæst

#18

2015-05-07 21:47

Filosofferne er dem der står fast og tør se virkeligheden i øjnene. Der er brug for flere af os ikke færre.