STOP lukning af Børne- og Ungdomspsykiatrien i Hillerød

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen STOP lukning af Børne- og Ungdomspsykiatrien i Hillerød.

Støttegruppen for Børne- og Ungdomspsykiatrien i Hillerød

#1 Lidt uddybning

2014-08-16 07:51

Vi er kommer i besiddelse af en viden om, at Region Hovedstadens Psykiatri ifm. Budgetoplæg 2015 arbejder med, at flytte døgnafsnittet i børne- og ungdomspsykiatrien i Hillerød til Glostrup pr. 1.1.2015 og fremrykke flytningen af voksenpsykiatrien i Frederikssund til Hillerød umiddelbart herefter.

Det fremgår af en notat som er sendt til de psykiatriske centre i Region Hovedstaden og bekræftet af Dagens Medicin den 12. august. 2014.

Udover disse områder er der i notatet forslag om
- at lukke akutmodtagelserne på Psykiatrisk Center Hvidovre og Psykiatrisk Center Frederiksberg, samt
- at lukke forsøgprojekt med aftenåbent i fire distriktpsykiatriske enheder.

Hospitaler, virksomheder og administration er anmodet om at indsende forslag til besparelser svarende til en samlet reduktion i udgiftsniveau på 300 mio. kr.

Psykiatrien er bedt om at reducere sine årlige udgifter med 43 mio. kr, men kommer til at holde for med besparelser, der langt overgår sundhedsvæsenet som helhed.

Sundhedsvæsenets forbrug af ressourcer øges med gennemsnitlig 3,4 pct i 2015 og 2,9 pct i 2016, medens psykiatriens ressourceforbrug kun øges med 0,22 pct i 2015 (næsten 16 gange mindre end sundhedsvæsenet som helhed), og -0,62 pct i 2016 (medens sundhedsvæsenet som helhed øges med 2,9 pct)!!

Vi er meget bekymret over, at det sker så kraftige nedskæringer i psykiatrien, når regering og folketingets partier tales om at psykiatrien skal have et generelt løft - og sidestilles med den øvrige sundhedsvæsen - men istedet udhules psykiatriens ressourcer fortsat og fjerner alt længere væk fra en ligestilling med somatikken i sundhedsvæsenet, hvilket vi stærkt protesterer imod.

STØT OP OM VORE AKTIVITETER - OG UNDERSKRIFTINDSAMLING IMOD VARSLEDE LUKNING OG FORRINGELSER I PSYKIATRIEN I REGION HOVEDSTADEN.


Gæst

#2

2014-08-18 09:10

Først lover man flere penge til psykiatrien - hvorefter man lukker sengepladserne for de svageste - børnene... det kan gøres bedre...

Gæst

#3

2014-08-18 10:31

Afskaf regionerne. De kan jo ikke finde ud af det alligevel.

Gæst

#4 Re:

2014-08-18 10:53

#2: - nemlig !! Der er udover dette endnu flere besparelser på bordet - dette kan læses under "flere oplysninger" på facebook "støttegruppen for børne- og ungdomspsykiatrien i Hillerød" !! 

 


Gæst

#5

2014-08-18 20:53

Tilgængelighed og mulighed for kontakt til familie or netværk er enormt vigtigt for at få det optimale ud af psykiatrisk behandling. Klart en ommer.


Gæst

#6

2014-08-19 13:32

Min datter går i et forløb på Hillerød ,fordi hun er skitzofren,og hvis det lukker ned ,er det 100 % sikkert !at hun ikke formår at komme til samtaler !behandlinger med mere .
Det kan uoverskueligt nok ,bare at komme til Hillerød ,for de sygdomsramte , hvis så yderligere de skal helt til Glostrup ,,,,,,,,,,,
Uha det kan da kun give dem flere problemer .

Gæst

#7 Lokal behandling = Succes.

2014-08-19 18:06

Undskyld mit direkte sprog, men nu må de kraftedeme tage sig sammen!!! Det er IKKE transporten der er det største problem, det er et stort problem, men ikke det største. Det er af yderste vigtighed for den psykisk syge at afdelingen ligger så lokalt som muligt, og at flytte den psykisk syge fra de vanlige rolige omgivelser, eksempelvis i Nordsjælland, væk fra den indre by, til Glostrup der ligger tæt på København, hvor alting ligger meget tæt, der er mange mennesker over alt, der er stress og jag lige meget hvor du er..... Det er kun at gøre det yderst besværligt at blive rask. Mindre lokale afdelinger er løsningen for en psykisk syg, ja det koste lidt ekstra, men giver 200% støre chance for succes, og så er der også sparet penge ved en kortere indlæggelse, og det handler da i den sidste ende om den syge.

Tro mig, jeg ved hvad jeg taler om. Jeg har selv været bruger af psykisk afdeling i Hillerød i de sidste 4 år, og er bestemt ikke i tvivl om hvad der hjælper mig. At skulle til Glostrup ville for mig at smadre mine muligheder for at blive hurtig rask, og jeg kan ikke forstille mig at jeg skulle være den eneste der har det sådan........!


Gæst

#8

2014-08-19 20:37

godt i også har lukning omkring fredrikssund mv med hvis man lukker Frederikssund betyder det at borger i yderkanten af regionen b.la. skiiby får flere timers transport til hjælp b.la. pga ringe offentlige transport på tværs af regionen
Per

#9 Re:

2014-08-20 00:32

#2: -  

 Forslag om forringelser - kommer fra RHP, altså direktionen for Psykiatrien i Region Hovedstaden i et notat til de psykiatriske centre - og er ikke forelagt politikerne endnu, som har fået besked på, at der skal spares 43 mio kr på psykiatrieområdet. Dagens Medicin er besiddelse af notatet, som ikke er offentlig tilgængelig endnu.

Der er første behandling af budget 2015-18 den 19/8 2014.

Per

#10 Indslag i TV2 Lorry den 19/8 2014

2014-08-20 00:42

Rigig fint indslag i TV2-Lorry, hvor i hvertfald Venstre melder ud til medierne, at de er imod psykiatriforringelser. Håber at der kan opnås bred politisk enighed om dette.


se indslaget via dette link

http://www.tv2lorry.dk/arkiv/2014/8/19?video_id=94188


Gæst

#11

2014-08-20 10:40

Det er i forvejen umenneskeligt hårdt at være psykisk syg eller aktivt deltagende pårørende. Det skal ikke gøres sværere.

Gæst

#12 Re:

2014-08-20 12:56

#11: -  

 Husk at der findes pårørende samtalegrupper i mange lokale afdelinger af BEDRE PSYKIATRI, som netop i dissse dage opstarter nye grupper, hvor en erfaren pårørende eller psykoterapeut er tovholder. Det er gratis at deltage, samt at man kan være anonym. Men mange oplever stor glæde - og en kæmpe sten, der falder fra hjertet - når de deltager i samtalegrupper for pårørende og møder andre i lignende situation, som dem selv. Det hjælper at tale om det.
Ha' en god dag :-)


Gæst

#13

2014-08-20 14:42

Besynderligt med disse besparelser, i juni md offentliggjorde regeringen ellers at der var smidt 2,0 milliarder i spil netop til psykiatrien ?

Gæst

#14

2014-08-20 14:44

Jeg har kun en ting at sige og det er at de høje herre og damer skulle selv prøve at have et sygt familiemedlem der er plejekrævende hele døgnet,for så måtte det da trænge ind at der bliver prioeteret forkert når det gælder plejekrævende borger HÅBER AT DE SNART VÅGNER OP med venlig hilsen Lone Bremer(har selv været helt derude)

Gæst

#15

2014-08-20 17:46

Der er ingen grund til at straffe forældre med psykisk syge børn yderligere.
Britt

#16

2014-08-20 20:10

Besparelse på 43 millioner, det går jo så næsten lige op med de 48 millioner,  vi har "lånt" wonderfull Copenhagen, så de kan dække underskuddet fra MGP :0(

Per

#17 Re:

2014-08-21 01:11

#16: Britt -  

 Som man kan høre på regionsmødet den19/8 - links på støttegrupens FB-side er regionens budget delt op i tre søjler, hvor der er 'vandtætte skotter' imellem. Så underskuddeet i Wonderfull Copenhagen - får ingen indflydelse på sundhedsområdet.


Gæst

#18 Re:

2014-08-21 01:17

#13: -  

 Du har helt ret - der mangler sammenhæng i lands- og regional politik.

Det er Folketingspolitikkerne - og i princippet SR-regeringen, der beslutter hvormange penge regionerne skal have.

Så man kan ikke love ét (løft til psykiatrien og ligestilling med somatik i sundhed) - og så ikke betale dét, som det koster til regionerne. Det er løfter, der ikke holder det, de lover.


Gæst

#19 Forhandlingsplan ifm Budget 2015-18 Region Hovedstaden

2014-08-21 01:26

Forhandlingsplan ifm Budget 2015-18 Region Hovedstaden

1. behandling den 19/8 - overstået. Sagen går videre til 2. behandling. Mange bekymrede udmeldinger, at det bliver svært at finde besparelser.

'Sættemøde': 21/8.

Præsentation og fremlæggelse af leder- og medarbejderes forslag
til besparelser til Regionsrådet: 28/8.

Opstart af politiske forhandlinger: 1/9.

Udvalg på sundhedsområdet, herunder Psykiatriudvalget: 2/9.

Forretningsudvalg: 16/9

Anden behandling af Budget 2015-18 (sidste frist for ændringsforslag):  23/9.

Mette

#20 Re: Lidt uddybning

2014-08-21 08:34

#1: Støttegruppen for Børne- og Ungdomspsykiatrien i Hillerød - Lidt uddybning 

 Hold da op! Hvor dobbelmoralsk kan man være. på den ene side siger vores "kære" politikere, at de vil prioritere psykiatrien, på den anden side vil de spare flere væsentlige funktioner væk. Og der skal nok findes alverdens undskyldninger og bortforklaringer.

Det hele bunder i manglende lyst og evne til at tage de rigtige beslutninger. I stedet for at smide nytteløse penge efter dyre konsulentfirmaer, der kontrollerer de forkerte parametre, at kræve dyre pakkeforløb og skreeningsforløb, der ofte, helt ukritisk, medfører ekstra, nytteløse undersøgelser, spares der på dem der virkelig er syge og som virkelig har brug for hjælp.

Og i stedet for at give efter for pres for at få nye uhyrlig dyre behandlinger taget i brug, ville det være rart, hvis politikerne satte sig ned og regnede på, hvordan man kan få mest gavn for flest mennesker for den pose penge der nu er til rådighed i vores samfund. Politikerne vajer i vinden og følger blindt stemningen det piskes op af diverse ressoucestærke patientforeninger og medicinalfirmaer, der gerne vil sælge netop deres vidundermiddel.

Hvis man ved noget om psykiatrien, så er man klar over, at der er tale om meget skrøbelige patienter, der nemt kan få det meget værre, hvis der ændres på deres behandling og især rammerne omkring deres behandling. Og hvis vi skal tale om tal, så er det rigtig dyrt for samfundet, hvis disse mennesker falder ud af deres behandlingsforløb. 

Det kan være helt uoverskueligt for en psykisk syg, at skulle tage diverse busser og tog for at komme frem til et hospital. Så lader de bare være.

Tag jer dog sammen regionspolitikere! Hvis I ikke kan tage ordentlige, forsvarlige, beslutninger på det grundlag regering udstikker til jer, så tag dog ansvaret og rejs jer fra jeres taburet og gå jeres gode vej med stoltheden i behold.

 

tut

#21 de kan ikke andet end at medicinere

2014-08-22 16:53

Hvor er den kognetive terapi henne  der kan hjælpe et barn  ?  hvor er i det hele taget støtten  ? 

det eneste der sker er ligeså snart barnet træder ind af døren så  værsgod her er en pille  

nå for søren  giver den dig hallucinationer - her tag en til . 

for søren forældre tænk jer om   denne medicin ødelægger jeres børns hjerner 

Hillerød er berygtet for at   kun at  medicinere og ellers intet foretage sig  . lad det skidt lukke i en farlig fart glostrup er langt bedre 

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2014-08-23 07:52


Alex

#23 Re: de kan ikke andet end at medicinere

2014-08-23 08:28

#21: tut - de kan ikke andet end at medicinere  

 Jeg er ked af du har haft en dårlig oplevelse ! Kan ikke sige andet end at vi er mange andre forældre der kun har set rigtige gode fremskridt for vores børn under opholdet på Hillerød. Mit barn fik ikke medicin ! Nu er hun udskrevet og går i sin gamle folkeskole ! Men der er altid risiko for et tilbagefald ! Jeg kan slet ikke overskue hvis vi skal tage til Glostrup flere gange om ugen - måske hver dag !!     Mit barn der er 14 år har selv haft indflydelse på sin behandling og fået kognitiv terapi ! Mit datter udtrykker selv bekymring for yderligere behandling hvis hun skal så langt væk fra hjemmet,famile,skole og kammerater !!! 

Ældre medarbejder

#24 Re: Forhandlingsplan ifm Budget 2015-18 Region Hovedstaden

2014-08-23 12:33

#19: - Forhandlingsplan ifm Budget 2015-18 Region Hovedstaden 

 Måske har jeg misforstået noget,ved bare at vo som personale ikke blevet spurgt til hvor der kunne sparres


Gæst

#25

2014-08-23 19:43

Syntes efterhånden der bliver flere og flere afdelinger der lukker.
Det er fuldstændig uhørt at lukke ungdomspsykiatrien i Hillerød.