Bevar den skønne naturoplevelse centralt i Ådalen - Høringssvar til kommunalplan 2021 – vedrørende Område 5 (og område 6)

Høringssvar til kommunalplan 2021 – vedrørende Område 5 (og område 6) Bevar den skønne naturoplevelse centralt i Ådalen

Som del af kommunalplan 2021 er planlagt/foreslået at bebygge området mellem Sorøvej og Havemøllevej, kaldet ”Område 5 Ringsted Vest – ved Torpet”.

Dette vil påvirke hele naturoplevelsen og udsigten langs oplevelsesstien fra tunnelen under Sorøvej langs skøjtesøerne ned til Havemøllevej og på strækningen fra parkeringspladsen og videre langs åen, såvel som udsigten fra ”kælkebakken”, gåturen langs bjergbakken og gåturen hen over marken med køerne.

Ringsted Kommune har med stor succes lagt mange ressourcer i at gøre dette til et skønt rekreativt område, hvor man fra stien i bunden og bakken i toppen kan se ud over det fantastiske bakkede morænelandskab med marker og natur på den anden side af åen helt op til horisonten. Netop dette gør Ringsted attraktivt: et fantastisk område med grønt og blåt midt i byen.

Hvis område 5 udvikles til et ”boligområde med udsigt over Ringsted ådal” (jf. ”pixibog” s. 7 og ”turguide”) vil en del af disse nye boliger desværre også komme til at udgøre en dominerende del af udsigten fra oplevelsesstien og resten af det rekreative område langs åen, da det vil dække toppen og horisonten på en lang strækning ved den mest bakkede del af området.

Det er netop denne udsigt, der har trukket flere indbyggere til Ringsted, hvor det helt unikt er muligt at være tæt på både bykernen, stationen og andre trafikmuligheder og så at kunne slappe af ved at vandre og kigge ud over naturen og horisonten i den skønne ådal. Det vil blive ødelagt med dette tiltag.

For fremtiden vil brugerne af området, som både gælder de lokale og vandrere fra nær og fjern, på en væsentlig del af strækningen ikke kun se ud over åbne bakkede marker, naturområder og horisonten, men over et boligområde. Det ødelægger helt oplevelsen af at være i åbent land.

Vi håber, at I vil gå en tur på stien fra Sorøvej og op ad bakken til ”Kælkebakken” og nyde den fantastiske udsigt, og herfra se, hvor stor en del af denne perle, der går tabt, hvis ”område 5” bebygges. Det må simpelthen ikke ske. Tabet er for stort for Ringsteds indbyggere.

I vedhæftede fotos kan anes, hvad der vil gå tabt, men det kan først rigtigt ses, når I selv står der. I fotoet fra kælkebakken gælder det (jf. kortet i ”turguiden”) hele den viste horisontstrækning fra toppen af skoven mod venstre til torpet husene mod højre – inklusiv hele det grønne markområde øverst til venstre mellem ”skoven” og gården.

I foto fra skøjtesøerne gælder det horisontlinjen for hele området.   Vores opfordring er derfor, at området ikke bebygges, hvor det vil kunne ses fra oplevelsesstien og det øvrige rekreative område samt vej- og beboelsesområde på den anden side af åen og dermed gå ud over naturoplevelsen og udsigten i området.

(Ps. Tilsvarende vil naturoplevelsen for oplevelsesstien og øvrige områder i Ådalen overfor det såkaldte område 6 gå tabt, hvis der senere bygges der, så vi opfordrer også her til at opprioritere værdien af at bevare natur- og markområderne langs oplevelsesstien)

Xxxx, XXXX [alle underskrivere]

Ådalen_fra_stien_op_til_kælkebakken-Annette_Kjølby_28sept20211.jpgÅdalen_fra_skøjtesøerne_udsigt_op_til_område_5_i_horisonten_-_Foto_Annette_Kjølby_26sept20212.JPG

Annette Kjølby, Havemøllevej 28    Kontakt forfatteren af dette andragende