Vestervangsskolen Randers - Sammenlægning af 8. klasser

Er du også er imod, den meget pludselige sammenlægning af 8. Klasserne på Vestervangsskolen i Randers.

Forklaring

Klasse sammenlægningen er meddelt os forældre i en skrivelse, som eleverne har fået med hjem fredag d. 24.02.207. Sammenlægningen træder i kraft i uge 12 2017.

Sammenlægningen af 8. klasserne, betyder splittelse af 8 a. Den mest velfungerende 8. klasse, rent socialt. Der er 20 elever i 8a som som splittes i 3. Elev antallet vil være på gns. 25 elever pr. klasse for de tilbageværende 5. 8. klasser.

Eleverne har været en del af en meget kaotisk hverdag, siden de blev overført i starten af 7 klasse. Det har betydet nye klassekamerater, en del af byggerod, og administrative mangler.  Vestervangsskolen var ikke gearet til at håndtere det antal elever de modtog. Endelig er der bare lidt kommet ro på deres hverdag og så smider skolelederen denne bombe.

Klassesammenlægningen harmonerer ikke med folkeskolens principper:

• ”Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati”.

Desuden er det en direkte modsigelse af skolens egne principper:

• Jf. skolens hjemmeside og principper for klassedeling og klassesammenlægning kan vi bl.a. læse, at klassedeling og klassesammenslag vedrører et højere antal end de 21 elever, der er i den nuværende 8a:
  • ”Klassedeling og klassesammenslag hviler på Folkeskolelovens bestemmelser. Det betyder, at der dannes en klasse for hver påbegyndt 29 elever. Elevtallet i en klasse må på planlægningstidspunktet ikke overstige 28 elever - elev nr. 29 udløser en ny klasse.
  • Skolebestyrelsen orienteres inden beslutningen om klassesammenslag/deling.
  • Sammenslag af klasser finder sted, hvis det skønnes nødvendigt af pædagogiske, økonomiske, sociale eller andre hensyn.
  • Det er ønskeligt, at en årgang ikke udsættes for sammenslag/deling to år i træk.
  • Elevernes og forældrenes hensyn og/eller ønsker forsøges imødekommet, såfremt de harmonerer med de førnævnte mål”.

Underskrifterne her indsamles til klage hos skolebestyrelsen, og evt. Undervisningsministeriet hvis aktuelt. Håber du / I vil tilkendegive jeres frustrationer gennem denne underskriftsindsamling.

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh Randi Christensen - Forældre 8 a