Trygge cykelveje vest for Sorø

”Det skal være let og trygt at være cyklist i Sorø Kommune”. Sådan lyder første punkt i visionen for Sorø Kommunes Cykelstistrategi fra 2015. Men vi ved, at det flere steder står helt galt til med at leve op til strategien og det vil vi gerne være med til at ændre.

Vi, der bor vest for Sorø, vælger alt for ofte bilen frem for cyklen som transportmiddel - selvom vi har skoler, institutioner, fritidsaktiviteter, og indkøbsmuligheder indenfor en radius af få kilometer fra bopælen (med andre ord: I cykelafstand fra hjemmet). At vi vælger cyklerne fra skyldes i høj grad de trafikale vilkår. Det er utrygt selv at cykle eller at sende sine børn af sted på cykel både på Parnasvej og Smedevej på grund af høj fart, tung trafik på smalle veje og dårlige oversigtsforhold i kurvet og kuperet terræn.

Vi er helt enige i ordvalget i Sorø Kommunes Skolevejsundersøgelse fra 2010, hvor Parnasvej og Smedevej får en sur rød smiley med den begrundelse, at de er stærkt trafikerede og utrygge at cykle på. Og selvom Parnasvej er angivet som ”planlagt cykelsti” i Sorø Kommunes Cykelprioriteringsliste fra 2009, er der stadig ikke sket noget her 8 år senere.

Vi vil gerne bruge cyklerne meget mere og vi synes ikke, at det er acceptabelt, at vi og vores børn skal være afskåret fra let adgang til hverdagslivet og sociale aktiviteter i Sorø på betryggende vis. Vi ønsker derfor, at Sorø Kommune og byrådet handler på de givne forhold og lever op til deres egen vision.