Thy - Siger nej tak til Naturnationalpark.

Thisted Kommunes kommunalbestyrelse takkede pænt nej tak til en Naturnationalpark i Thy (25-2) - Alligevel er Thy fortsat i spil til at blive omdannet til en Naturnationalpark.

En del borgere siger også pænt -  Nej tak til en Naturnationalpark, indhegning og rewilding af Thy - og også pænt nej tak til 1.100 ha indhegning ved Nors sø - Vilsbøl plantage.

Forskerne er ikke enige - Om man faktisk med sikkerhed kan afgøre om rewilding med store græsere vil kunne være direkte skadeligt for dele af områderne i Thy og i klithederne. Såfremt dette skulle være tilfældet risikerer man at miste vigtige arter frem for at redde dem - Der mangler kort og godt færdig forskning på området, hvilket selv varme fortalere for re-wilding også anfører!

Mange befolkningsgrupper vil blive begrænset i deres adgang til naturen på grund af låger og hegn!

De udsatte dyr hindrer fri færdsel, da man selvfølgelig først skal tage hensyn til dyrene og færdes i indhegningen på deres præmisser.

Så børns frie leg vil larme og forstyrre, det samme vil hundegøen, løb generelt, orienteringsløb, mountainbikes, ridning, jagt, etc. Handicappede kan måske ikke komme gennem lågerne, ældre og svage borgere kan have samme problem!

Jagt forbydes, og det samme gør indsamling af porse, bær, svampe mm. til skade for lokale aktører.

Loven burde sikre os borgere og vores besøgende turisters bevægelsesfrihed i vores natur - Og vores flotte bestand af hjortevildt vil heller ikke have uhindret adgang til området uagtet hegnet bliver lavt!

Det er også vores natur - Så hjælp naturen i Thy til at forblive fredet og vild. Giv naturen i Thy din underskrift - Biodiversiteten har det rigtigt fint i Thy og der er passet godt på naturen i snart 80 år.

Jeg giver med min underskrift P. Slot tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.