STØT RETTEN TIL MEDICIN I DÅSE/GLAS, FREMFOR BLISTERPAKNINGER.

I stadigt stigende omfang, leveres piller og tabletter i blisterpakninger. Dette til stor daglig gene og ulempe for tusindvis af os patienter, samt sundhedspersonale, der vil få det meget nemmere med medicin i glas/dåser.

Som patienter har vi mange forskellige skavanker i tilknytninge til vores sygdomme, som ofte umuliggør at vi selv kan håndtere Blisterpakninger. Når vi alligevel forsøger, ender vi tit med ødelagte fingre, knækkede negle, ødelagte medicinkapsler og måske medicin der ender på gulvet. I bedste fald har vi familie, venner, sundhedspersonale, eller vort apotek (der mod betaling) der kan hjælpe os.

Sundhedspersonale skal åbne blisterpakninger i tusindvis hver dag og ender tit med ødelagte fingerspidser og negle, og nogle gange med medicin tabt på gulvet der så skal kasseres.

Medicin i glas/dåser har sædvanligvis blot 2 funktioner der kan være besværlige: 1/At tage låget af. 2/At fjerne den membran under låget, der skal fjernes. Glasset/dåsen kan efter brug sendes til genbrug. Den maskinelle fyldning af glasset/dåsen er forholdsvis enkel.

Blisterpakninger koster en krig at producere, med specialmaskiner der skal pakke i blister og derefter i æske. Blisterarkene og æsken er ikke umiddelbart genbrugsvenlige, hvilket gør produktet til et voldsomt stigende ressourcespild.

Den Danske Lægemiddelstyrelse svarer venligt på problematikken, at Medicinalindustrien suverænt bestemmer hvilken indpakningsform der vælges til deres medicin.

Denne underskrifteindsamling skal ikke medvirke til at forbyde blister, som nogle har glæde af, af flere grunde.

Men jeg ønsker at sætte fokus på et dagligt problem som tusindvis af patienter og sundhedspersonale har. Og jeg ønsker at Myndighederne beslutter at medicin i glas/dåser stadigvæk skal være et alternativ til blister - også helst et økonomisk attraktivt alternativ, da glas/dåser over tid er blevet en dyrere vare ift. blister.

Ved at underskrive giver jeg Børge Neiiendam tilladelse til at videregive min underskrift til dem, der har myndighed på dette område.

Bemærk venligst at du ikke kan bekræfte din underskrift ved at svare på denne meddelelse.