Stop 94 ha solcelleanlæg i Østrup, der fejlplaceres på bekostning af fredet natur og kulturarv

Nordfyns Kommune planlægger at bygge 94 ha solcelleanlæg, op ad landsbyen Østrup, der er udpeget som en særlig bevaringsværdig landsby, da byen blandt andet har bevaret sin middelalderstruktur; mange huse er af oprindelig karakter, og veje afgrænses stadig af stendiger.

Solcelleanlægget placeres også så det grænser op til fredet natur, og fredede områder hvor sjældne dyrearter, såsom havørne, kan blive truet på deres eksistens, da de er afhængige af den nuværende, omgivende natur.

Desuden slettes stisystemer, der benyttes af borgere i Østrup og omegn og af vandrelaug og cykelklubber. Det er stisystemer, der har forbindelse til stier helt ind til Odense og vil for mange forringe de rekreative muligheder der er for at være i naturen.
Vi går ind for Grøn Energi, men alt for mange, store solcelleanlæg fejlplaceres i det åbne landskab, hvor der kan gå flere år før el-nettet er udbygget til at aftage strømmen, og klimaministeren maner kommunerne til besindighed og råder til, i stedet , at placere solceller i blandt andet industriområder, hvor el-nettet har kapaciteten til at aftage den producerede strøm.

Ved at skrive under, støtter du Østrups kamp, for at bevare vores unikke natur og vores kulturarv og vores ret til at bo i disse omgivelser, og for at solcelleanlæg placeres de rigtige steder, hvor det ikke har konsekvenser for natur og kulturarv og de borgere der bor i de berørte områder.

Jeg giver med min underskrift Vibeke Andersen tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Vi viser ikke dit telefonnummer offentligt online.