Samarbejde om coronarestriktioner

Håndtering af smitsom pandemitrussel ved samarbejde og høring.

Det afgørende for om en forebyggende indsats virker efter hensigten, er mere et spørgsmål hvordan folk opfører sig i forhold til smittefaren, end det er et spørgsmål om, hvad der skal lukkes ned, og hvad der må holdes åbent. Og samarbejde, høring, vejledning og påbud er en bedre måde at opnå hensigstmæssig opførsel på end ved udstødelse af forbud og lukninger. Generelt gældende forbud kan yderligere på det konkrete niveau i mange tilfælde virke tåbelige og ulogiske og dermed modsat deres hensigt, specielt hos ikke-autoritære personer (unge).

Procedure for håndtering at smittetrussel.

Når en trussel er erkendt og smittevejene tilstrækkeligt belyst indkalder sundhedsmyndigheden brancheorganisationer og fagforeninger til en drøftelse, hvor det bliver pålagt de enkelte organisationer, at udarbejde retningslinjer og vejledninger for håndtering af smittefaren inden for hver deres område. Disse retningslinjer godkendes af sundhedsmyndighederne og sendes derefter ned i systemet til de enkelte virksomheder med pålæg om konkrete tilbagemeldinger om, hvordan de vil overholde disse. Tilbagemeldingerne godkendes af organisationerne og er bindende. Kontrol af overholdelse af vedtagne retningslinjer varetages af virksomhedernes arbejdsmiljøorganisationer, branchens folk, sundhedsmyndigheden og politiet.

Folketing og regering sørger for tilstrækkelig lovgivning til lukning eller gennemførelse af andre restriktioner ved eventuelle overtrædelser af gældende vedtagne retningslinjer. Ligesom det politiske niveau kan tage stilling til, hvor vidt virksomheder skal holdes lukkede indtil udarbejdede retningslinjer er godkendt eller om de kan holde åbent med en deadline for godkendelse.

Ved at underskrive giver jeg Jørgen Aanæs tilladelse til at videregive min underskrift til dem, der har myndighed på dette område.

Bemærk venligst at du ikke kan bekræfte din underskrift ved at svare på denne meddelelse.