Protest mod L102 arbejdsgivers ret til at pålægge ansat test for covid-19

Protest mod beskæftigelsesminister Peter Hummelgaards hastelovforslag, fremsat den 12. november 2020.
Loven giver (flg. kopieret direkte fra lovudkastet): “en generel lovhjemmel til, at arbejdsgivere kan pålægge ansatte at blive testet for covid-19 og at blive oplyst om testens resultat. Et krav om testning skal kunne tages i brug af arbejdsgiveren, hvis det er sagligt begrundet i hensynet til at begrænse spredningen af smitte med covid-19, herunder arbejdsmiljøhensyn, eller i væsentlige driftsmæssige hensyn”.
—————

1. Dette giver arbejdsgiver lovmæssig ret til at fyre en ansat, hvis vedkommende
           ikke, på arbejdsgivers pålæg, vil lade sig teste for covid-19

Derudover:

2. Loven overruler den danske model, da den sætter forhandlingsretten ud af kraft.

3. En tidsbegrænset aftale på arbejdsmarkedet vil være ligeså effektiv og give
          mulighed for fagretslig behandling ved fyring.

Ved at underskrive giver jeg Helle Dyrnø tilladelse til at videregive min underskrift til dem, der har myndighed på dette område.

Bemærk venligst at du ikke kan bekræfte din underskrift ved at svare på denne meddelelse.