Protest mod Køge Kommunes overvejelser om en Stevnsforbindelse lige syd i Herfølge

Vi protesterer ved vores underskrift mod, at Marie Stærke i Dagbladet Køge har udtalt sig positivt om Stevns kommunes kommende høringssvar til en ny forbindelse til Stevns.

Stevns kommunes høringssvar er et forslag, som er et tidligere forkastet forslag og som vil gå lige syd for Herfølge og ramme Holmebækvej. I forslaget fra Stevnskommune står bl.a.

”Herfra løber den frem til nord for rundkørslen øst for Hårlev, hvorefter den slår et sving mod nord og løber langs Østbanens strækning til syd for Vedskølle. Videre går vejen mod vest og rammer Holmebækvej syd for Herfølge og lige nord for Vallø Storskov og Præsteskoven, inden den krydser Vordingborgvej og løber ud til Sydmotorvejen, som den fanger på en ny tilkørselsrampe”

Billede3.jpg

Det er dette forslag som Marie Stærke udtaler sig positivt om, og som skal behandles af Køge byråd. Marie Stærke udtaler endvidere, at hun endnu ikke har hørt nogle proteser mod denne løsning. Det er vi dog flere borgere i Herfølge og den bevaringsværdige landsby Tessebølle syd for Herfølge, som gør. Når vi ikke har gjort det før, er det fordi, det er et tidligere forkastet forslag, som nu pludselig bliver bragt op igen.

MarieStærke.png

Vejføringen indover syd for Vedskølle og mødet med Holmebækvej, vil ikke alene være til stor gene for borgerne i Herfølge i almindelig og borgerne i det sydlige Herfølge i særdeleshed. Den vil også ødelægge en meget stor del af det gamle og bevaringsværdige kulturhistoriske landskab i området og afskære Herfølgeborgere den lette og store naturrige og kulturhistoriske oplevelse det er at besøge den gamle og bevaringsværdige landsby Tessebølle og det rekreative område omkring Vallø storskov. Landsbyen Tessebølle og det rekreative område omkring gadekæret og storskoven er en attraktiv del af Herfølgeområde og bliver brugt af mange herfølgeborgere på tur, herunder mange børnefamilier. Det kulturhistoriske landskab og landsbyens originalitet og bevaringsværdighed, vil blive fuldstændig ødelagt af forslaget fra Stevns kommune. Det vil berøre alle borgerere i Herfølge og Køge kommune vil miste en stor del af sit bevaringsværdige kulturhistoriske landskab omkring Vallø slot, Vallø storskov, Vedskølle og Tessebølle.

Derudover ligger der rigtig mange institutione i områder, herunder vuggestuer, ørnehaver, folkeskoler, SFO og frititdsklubber, hvor meget udeundervisning, idræt/løberuter, biologi- og zoologiundervisning m.m for Holmbækskolen, foregår i Præsteskoven og i området omkring. Desuden er Præsteskoven en yndet fritidsområde til hulebygning og anden leg for børnene, fra især Holmebækhuse. Altså skal børnene krydse en trafikeret vej, hvor der må køres op til 80 km i timen! Hvorfor mon man nu kun må køre 50 km/t? Derudover vil der også være store boligområder med udendørs opholds- og legeområder, som vil blive voldsomt berørt i Herfølge.

Uden direkte at forholde os til de to konkrete forslag der er til høring om en ny forbindelse til Stevns, vil vi her med vores underskrift protestere mod, at Køge byråd tilslutter sig Stevns kommunes nye forslag til en vej forbindelse syd i Herfølge.

Mvh Thomas Hansen

Formand for landsbylavet i Tessebølle

21Charlotte Falk Andersen og 20 andre

26 kommentarer

10 delinger

Synes godt om

Kommenter

Jeg giver med min underskrift Thomas Hansen tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Vi viser ikke din e-mailadresse offentligt online.