MØN - Underskriftindsamling imod Møn Klint Feriepark, ved Hjelm Bugt.

Møn er blevet et populært feriemål. I de senere år har ildsjæle skabt en række initiativer, som har gjort Møn endnu mere attraktivt. Møn er blevet et godt ”brand”, som folk forbinder med natur, ro, kultur og livskvalitet.

Nu har en investor fra sit skattely i Monaco udtænkt et projekt, hvor han vil lukrere på Møns brand. Projektet hedder "Møns Klint Feriepark", men det må kaldes falsk varebetegnelse. Tanken er nemlig at opføre 500 ferieboliger ved Hjelm Bugt (senere skal det blive til 700). Det vil betyde omkring 2800 flere fastboende på Møn i højsæsonen. Til sammenligning bor der omkring 3800 i Stege.

I projektmaterialet nævnes nogle af de fine lokale projekter, som har skabt Møns ry: Camønoen, UNESCOs Biosfæreområde og Dark Sky Community, men hvad har en kæmpe feriepark med Camønoen og Dark Sky at gøre? Camønoens gæsterne kommer for at vandre i Møns uspolerede natur, og Dark Sky handler om at kunne nyde stjernehimlen uforstyrret af kunstigt lys. Alt det går naturligvis fløjten, hvis der bygges 700 feriehuse ved Hjelm Bugt. Projektet rammer helt forbi alt, hvad Møn står for. Det er alt for stort og giver ikke plads til lokalbefolkningen, det bevaringsværdige landskab og den uberørte natur i området. Vi risikerer tværtimod med den slags byggerier, at fjerne grundlaget for det der er Møns særkende i dag.

Argumenterne for byggeriet er blandt andet, at de mange turister vil lægge en masse penge på Møn. Faktum er, at størstedelen af de penge "Møns Klint Feriepark" genererer, aldrig kommer hverken Møn eller vores kommune til gavn, og meget tyder på, at pengene går til udenlandske investorer eller forsvinder i skattely. Mange af de turister der vil bruge "Møns Klint Feriepark", vil være udlændinge der kommer med fyldte køletasker, og derfor ikke vil bruge de penge på dagligvarer, som kommunalpolitikerne giver udtryk for. De penge turisterne lægger, kan simpelthen ikke opveje de gener og det slid et så massivt projekt vil medføre. Vi fastboende mønboere bliver taberne i det spil.

Kommunen fastholder, at byggeriet ikke kommer til at koste os skatteydere noget. Hvem skal betale for det enorme slid, der kommer på veje og broer i byggefasen? Hvem skal betale for det store ekstra slid, der vil komme af de titusindvis af ekstra biler, som skal køre rundt på de mønske veje. Dertil kommer udgifter til ekspropriering af landbrugsjord til nye veje til og fra ferieparken - for slet ikke at tale om det trafikkaos der vil opstå på hele øen.

Møn er et unikt sted, og det er der mange, der har fået øjnene op for. Lad os kæmpe for at det forbliver unikt og ikke lade os friste af overdimensionerede ferieparker, der ødelægger den ro og atmosfære, alle holder så meget af. Det er de fastboende og deres kreativitet, der skal drive Møn frem - ikke spekulanter.

Vi er blevet spurgt om, hvorvidt en underskrift også er en tilkendegivelse for eller imod feriepark-projektet på sukkerfabrikken i Stege. Hjelm Bugts Venner har ingen officiel holdning til projektet på sukkerfabrikken, og din underskrift er udelukkende en tilkendegivelse af, at du ikke støtter etableringen af "Møn Klint Feriepark".

Støt vores arbejde i at redde vores ø, giv os din underskrift.

Mange tak for støtten, Hjelm Bugts Venner.

Ved at underskrive giver jeg Hjelm Bugts Venner tilladelse til at videregive min underskrift til dem, der har myndighed på dette område.

Bemærk venligst at du ikke kan bekræfte din underskrift ved at svare på denne meddelelse.