Gratis psykologhjælp til unge under 25 i Svendborg og Langeland!

Mange unge bliver presset og døjer med psykiske problemer som angst, depression og stress. Brækker du benet får du hjælp, men knækker du psyken, er du alene. Det vil i SFU Sydfyn og øerne gøre noget ved!

I SFU kæmper vi for ligestilling mellem fysiske og psykiske sygdomme. Vi ønsker derfor indførslen af gratis psykologhjælp til lægehenviste under 25 i Svendborg Kommune og Langeland Kommune. Vi mener at alle, uanset alder, bør have ret til gratis psykologhjælp. Grunden til at vi især ønsker at få det indført for unge, er der flere grunde til:

- Hvis man sætter tidligt ind, kan man sikre, at problemerne ikke hænger ved resten af livet.

- Unge har ofte en presset økonomi, og en udgift til psykologhjælp kan derfor være svær at håndtere.

- Gratis psykologhjælp til alle vil skabe lange ventelister, hvis det skete på en gang. En indfasning, hvor vi gradvist hjælper flere, er derfor optimalt.

Årligt koster psykiske lidelser samfundet 55 milliarder kroner. Danske Regioner har beregnet, at samfundet for hver krone, der investeres i psykologbehandling for depression får fem kroner igen. Yderligere viser undersøgelser, at halvdelen af alle psykiske lidelser starter ved 14-års alderen, og at 75% af dem, som bliver ramt, er syge inden de er 25 år.

SFU har på landsplan fået indført gratis psykologhjælp til lægehenviste under 25 år i 21 kommuner, men endnu ikke i nogen fynske kommuner. Det vil vi i SFU Sydfyn gøre noget ved! Så skriv under, om det er for dig selv, dine venner, dine børn eller for et bedre samfund!

SFU-logo-rough_cmyk2.png

På vegne af:

- SFU Sydfyn og øerne

Formænd Nanna Kræmmer Hansen og Yasmin Dal Bach

Kildehenvisning:

Nanna Kræmmer Hansen, SFU Sydfyn og øerne    Kontakt forfatteren af dette andragende