Gør rygning forbudt i det offentlige rum i Aarhus Kommune

Det er blevet foreslået til byrådsmøde i Aarhus Byråd, at det skal være forbudt at ryge udendørs (visse) offentlige steder i Aarhus kommune.

Se artikel: https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/raadmand-i-aarhus-vil-indfoere-rygeforbud-udendoers-vil-ikke-udsaettes

og referat:

Forslaget er i sin spæde begyndelse, men det klare formål med denne underskriftsindsamling er at vise, at mange borgere i Aarhus Kommune støtter sådan et forslag.

At ryge er et personligt valg, som det står frit for individet at tage. Desværre er det sjældent et valg, om man vil udsættes for passiv rygning, når man færdes på offentlige steder. Forskning har for længst klarlagt konsekvenserne og generne ved passiv rygning og det skal derfor være muligt for ethvert menneske at kunne færdes frit uden at blive udsat for disse risici og gener. Dette kan sandsynligvis kun løses ved et forbud, da almen folkeoplysning endnu ikke har hindret, at folk udsættes for passiv rygning.

Eventuelle positive konsekvenser ved røgfri zoner i Aarhus Kommune:

- Færre mennesker udsættes for passiv rygning

- Mennesker med særlig sensitivitet overfor røg har lettere ved at færdes genefrit i det offentlige rum.

- Færre skodder vil sandsynligvis blive smidt på jorden, hvilket vil reducere udgiften til oprydning.

- Færre mennesker vil begynde at ryge, idet de eksponeres mindre for rygekulturen.

- Flere rygere vil holde op med at ryge, da det kan motivere til et rygestop, at rygning bliver besværliggjort uden for hjemmet.

Skriv under, hvis du mener, du kan støtte op om det grundlæggende tiltag, der ønsker at forbyde rygning i det offentlige rum i Aarhus kommune.

Jeg giver med min underskrift Siff Marie Sahlholdt tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.