Gør Øverød til en trafiksikker by

Quoted post


Gæst

#3

2012-04-19 22:06

Jeg skal gerne forklare, hvorfor jeg absolut ikke har tænkt mig at skrive under:
1. Øverødvej er klassificeret som en kommunal overordnet trafikvej, og før kommunalreformen var det en amtsvej. Dette burde ikke være ukendt for beboerne på og omkring Øverødvej.
2. Der er mig bekendt i de 18 år, jeg har boet på Øverødvej kun været én ulykke med personskade. Det var en rigtig kedelig ulykke, men som den er blevet beskrevet - og det er faktisk gjort ganske nøjagtigt af øjenvidner - er det meget tvivlsomt, at den kunne være undgået ved nogen af de foranstaltninger, som aktivitetsgruppen foreslår. Kommunen er naturligvis nødt til at forholde sig til fakta og dermed prioritere ændringer af vejanlæg, hvor der bevisligt er sket undgåelige ulykker.
3.Mange af gruppens argumenter kan bruges på en hvilken som helst vej i bebygget område. Hvor er der ikke skoleelever, børnehavebørn, cyklister og ældre mennesker? Er oversigtsforholdene på Øverødvej dårligere end alle andre steder? Er der mere lokaltrafik fra sidevejene end andre steder? Hvad f.eks. med Vangebovej, Mothsvej, Skodsborgvej, Langhaven, Rundforbivej, Kohavevej, Strandvejen?
4. Jeg er i høj grad modstander af bump. Jeg er ret sikker på, at beboerne tæt ved eventuelle bump bliver ret trætte af hele tiden at skulle høre på opbremsninger og opgasninger, ikke mindst af busserne (og her har vi både rutebusserne 193 og 195 og også De Bla Omnibussers garagekørsel). Hvor findes de omtalte 50 km/tim bump, og er man sikker på, at kommunen i givet fald vil bruge dem? Det er i hvert fald ikke dem, der er konstrueret på Rudersdalsvej.
5. For min skyld kan man sagtens etablere mere synlige overgange ved Vestre Paradisvej og Pile Alle. Man kunne såmænd helt lukke Pile Alles indkørsel i Øverødvej, så tilkørslen med den dårligste oversigt fjernes.
6. Og så kan jeg ikke lade være med at kommentere folks adfærd ved biografen, når forestillingen begynder og slutter. Parkerede biler på Øverødvej, bildøre der går op ud til vejen, folk inklusive børn der uden ret meget tanke for den øvrige trafik krydser vejen. I øvrigt den samme adfærd som ses ud for købmanden på Vangebovej, specielt om søndagen. Så helt ærligt - de bløde trafikanter er altså også i stand til at skabe noget uoverskuelige trafiksituationer, når de ikke tænker sig om.
Poul Crone, Øverødvej 45B

Svar


Gæst

#4 Re:

2012-04-19 22:41:45

#3: -

For år tilbage var der ofte politi med fartmålinger "øst" for Borgmester Schneidersvej/ Øverødvej krydset, det gav vidst mange penge i een eller anden kasse, der var i alle tilfælde mange der blev standset.Men dette er nok sparet væk. Heroppe i "vores" ende af Øverødvej er der et stykke vej mellem Borgmester Schneidersvej og Forældrekredsens Børnehave hvor der ingen sving er på vejen, dette indbyder til MANGE fartoverskridelser. Der gasses op efter rødt lys og så går det ellers derud af, jeg tror ærlig talt ikke BUMP vil være værre at leve med. Om natten er det de travle mennesker fra hjemmeplejen der kører ræs herude, sammen med taxa'erne. Der køres ganske hensynsløst, LANGT over de tilladte 50km/t, og det er ikke få gange jeg næsten har GENERET de bagvedkørende når jeg skal svige ind i min indkørsel eller ganske enkelt overholder de fartgrænser der er. Og så har det da forresten også kostet os flere kæledyr. Ved det også gælder mine naboer. Med andre ord, Øverødvej øst for Borgmester Schneidersvej er en motorvej....jeg glæder mig til der forhåbentlig snart kommer fartbegrænsende foranstaltninger.

Pia Lorite. Øverødvej 114

P. Nielsen

#8 Gode argumenter

2012-04-22 13:04:28

 

Jeg er 100% enig i Poul Crones argumenter, især #3 og #4. Jeg kan tilføje:

  • Vejbump vil genere alle motoriserede trafikanter, både dem der altid overholder hastighedsgrænserne og dem der ikke gør det.
  • Vejbump garanterer ikke en præcis hastighedsafgrænsning: Visse køretøjer - afhængigt af parametre som køretøjets masse, undervognsgeometri, bumpenes profil - vil blive generet allerede ved hastigheder under 50 km/t, mens andre vil kunne passere uden problemer med noget højere hastigheder. (Jeg har specialiseret i køretøjsteknik på DTU, og har dermed indsigt i dette emne).
  • Til Poul Crones argument #4 kan jeg tilføje andre miljøgener end støj: Bremsning frembringer bremsestøvspartikler, mens den efterfølgende acceleration vil resultere i øget emmission af udstødningsgasser og partikulær forurening - samt øget forbrug af fossile brændstoffer.
  • Vejbump har ingen direkte konsekvens for fartsyndere. En langt bedre løsning vil være fartkameraer, som kun vil have konsekvens hvis man bryder loven.
  • Jeg er enig i at Pile Alle bør lukkes ud til Øverødvej. Som ivrig cykelrytter kører jeg ofte mod vest ad Øverødvej - forbi udmundingen - og er altid meget bekymret (desværre ikke uden grund, idet jeg har været "tæt på" et par gange) for at blive overset af bilister der kører ud fra Pile Alle.

Som entusiastisk (men absolut ikke fartgal) bilist, ivrig cykelrytter og fanatisk løber kan je se problemet udfra flere synsvinkler. Min konklusion er at vejbump ikke er den rette løsning, men vil være en spild af penge og en konstant irritation for trafikanter såvel som omkringliggende beboere.