StopLetbanen

Quoted post

Jakob S. Koed

#1 Læs rapporten om letbanen

2014-06-23 11:42

Alle der overvejer at skrive under her bør læse denne rapport http://www.ringtre.dk/letbane-ring-3/tidsplan-og-proces/udredning/
Letbanen støjer mindre, forurener mindre, flytter flere passagerer og udvikler byen mere, end fx. busser.
Det vil kun blive en fordel for Lyngby, og derudover er venstresving stadig muligt i de kryds som idag er lysregulerede.

Svar

Nils Peter Astrupgaard

#2 Re: Læs rapporten om letbanen

2014-06-23 14:44:44

#1: Jakob S. Koed - Læs rapporten om letbanen

Alle der skriver under her støtter en mulig højklasset Bus Rapid Transfer løsning, som enten er el/hybrid eller fuld elektrisk, som nye BRT systemer andre steder i verden. Disse systemer støjer mindre, forurener mindre, flytter flere passagerer og udviklker byen hurtigere end letbaner, da de er på gummihjul, er eldrevne,kan implementeres på 2 år (Jf. www.malmoexpressen.se) - og derved hurtigere hjælper miljøet ved at flytte passagerer 5 år før letbanen - en miljøgæld letbanen får. Gennemføringen i Lyngby vil også være langt mindre "smertefuld" og man vil fortsat kunne svinge til venstre fra sin grund ud mod Buddingevej samt fra sidevejene.

Rapporten om letbanen er skrevet på et "gammelt" grundlag. Den teknologiske udvikling har overhalet den for længst. Sporvogne er elefanter i trafikken og sporene kan ikke udnyttes af den øvrige kollektive trafik, hvilket er tilfældet med BRT systemer.

Jeg anbefaler at skrive under - men adressen som er givet i det Grønne Område er forkert, så der er ikke mange der finder denne hjemmeside uden lidt arbejde med den. Der er derfor næppe chance for, at den virkelig bliver brugt med mindre annonceringen kommer på plads.

 

I øvrigt så jeg gerne, at alt dette "imod letbanen" blev erstattet af noget "for en fremtidig moderne og smidig højklasset kollektiv betjening"

RichardSandbæk

#21 Re: Læs rapporten om letbanen men hvad med økonomien

2014-07-21 02:40:25

#1: Jakob S. Koed - Læs rapporten om letbanen

..Men hvad med hele driftsøkonomien i et letbaneprojekt..der er tal der siger at det årlige underskud vil være mellem 30-35 milliioner kroner årligt og der er intet der tyder på at et sådan letbane projekt nogensinde vil give et overskud og hvordan skal dette underskud finansieres ?..via skatteforhøjelser ?..eller er det via nedskæring i velfærd herunder ældre og skoler ??.

Interessant at både S og SF ikke vil indgå i en diskussion omkring økonomien i letbane projektet og finansiering heraf..og jeg tænker ikke på anlægsøkonomi men på driftsøkonomien. Det vil sige det årlige underskud som vi borgere skal betale for via skatteforhøjelser eller reduktion i velfærd for vore ældre borgere eller vore børn

jaaf

#52 Re: Læs rapporten om letbanen

2016-02-20 11:11:36

#1: Jakob S. Koed - Læs rapporten om letbanen 

 Letbanen er gammel teknologi, som godt nok er blevet opdateret i de byer, hvor de fandtes i forvejen; men som alt andet lige er et sindsygt dyrt, ufleksibelt og utidssvarende skrummel.

Det er det dårligst tænkelige signal at sende fra "vidensbyen Lyngby", som jo netop bør kendes på visionær teknologi. Ingen kan forestille sig, hvad fremtiden vil byde på af transportløsninger; men det vil utvivlsomt være smartere, billigere og mere fleksibelt end en letbane. Hvis først vi får lagt Lyngby i lænker (=skinner), vil al trafikal udvikling være bundet til denne voldsomt dyre "dinosaur".

Lad os starte med el-busser og lad os tage udviklingen derfra.

Vh Jens Aagaard Frandsen