Stop Marselistunnelen. Brug pengene på velfærd!

Quoted post

HeinrichP

#1 Den ønskede effekt

2013-04-19 07:32

Tunnellens ønskede effekt er at forbedre færdselssikkerheden for cyklister, fodgængere og i det hele taget beskytte mindre billister mod de store lastbiler, som bliver tvunget igennem vejene, der, når letbanebyggeriet står færdigt, vil være indsnævrede eller helt nedlagte. Derfor bygger man tunnellen - for at få lastbiler og andre større køretøjer væk fra ovenjordsvejene - samtidigt med, at man anlægger "motorvejs-cykelstier", altså ekstra brede cykelstier i begge retninger, som man har prøvekørt i København.

Uddybning:
Med den nye letbane vil man nedlægge op til flere veje, og andre snævres ind til et spor. Da tunellen kommer til at ligge omkring den gamle Marselis Boulevard Kystvejen/Strandvejen, skal der som sagt en del lastbiler til og fra havnen og videre gennem disse nu indsnævrede veje. Man har i mange år ment, at man bør gå ind i at nedbringe CO2 (derom alene kan man diskutere), og derfor har man partipolitisk gået ind og sagt, at man vil have lastbilerne og større køretøjer væk fra byens veje; (1) for at nedbringe "lastbil-os", og (2) for at forbedre kørselssikkerheden for de øvrige billister og derigennem nedbringe CO2 og få flere til at benytte sig af offentlige transport og måske endda leje byens cykler. Derfor vil byen faktisk tjene flere penge på at bygge denne tunnel end at lade være, selvom den ønskede "velfærdseffekt" i første øjemed vil have lange udsigter.
Yderligere, så er der EU-støtte på, så det er skam ikke "vores" penge, som bliver beskåret fra velfærden, og det vækker måske heller ikke til undring i disse krisetider - såvel på den rent fiskale som på den politiske side - at SF bakker ud og prøver at redde skindet, netop som vi udskriver Kommunalvalg i Århus efter sommerferien :)

http://da.wikipedia.org/wiki/Marselistunnelen

Svar

Rune Popp

#3 Re: Den ønskede effekt

2013-04-19 08:26:14

#1: HeinrichP - Den ønskede effekt

Du fremhæver en række kritikpunkter, lad mig forsøge at svare på dem:

"Derfor bygger man tunnellen - for at få lastbiler og andre større køretøjer væk fra ovenjordsvejene - samtidigt med, at man anlægger "motorvejs-cykelstier", altså ekstra brede cykelstier i begge retninger"

De cykelstier du referer til bygges i forbindelse med første etape af projektet, som primært relaterer sig til krydset mellem ringvejen og motorvej syd, samt Åhavevej. Det arbejde nærmer sig sin afslutning, og det er slet ikke det vi tager stilling til med dette initiativ.

"Man har i mange år ment, at man bør gå ind i at nedbringe CO2 (derom alene kan man diskutere), og derfor har man partipolitisk gået ind og sagt, at man vil have lastbilerne og større køretøjer væk fra byens veje; (1) for at nedbringe "lastbil-os", og (2) for at forbedre kørselssikkerheden for de øvrige billister og derigennem nedbringe CO2"

Den rapport som kommunen har fået udarbejdet (http://www-marselisboulevard-dk.version3.dk/file/29/pdf) kigger på samfundsøkonomiske gevinster ift. støj- og luftforurening. På side 268 i tabel 9,7 er der tal for disse gevinster.

Her ses det at hvis man bygger en tunnel får man rigtig nok en større samfundsøkonomisk gevinst hvert år i forhold til hvis man bygger støjafskærmning. Til gengæld er der ingen luftforureningsmæssig gevinst ved at bygge tunnelen.

Når tunnelløsningen er så meget dyrere, er det en virkelig dårlig løsning. Dertil kommer årlige driftsomkostninger på 15-20 millioner.

Yderligere, så er der EU-støtte på, så det er skam ikke "vores" penge, som bliver beskåret fra velfærden

Det er rigtigt at EU yder et bidrag til byggeriet. Det beløber sig til 124 millioner - Derudover finansierer staten og havnen også en del af projektet.

Det efterlader stadigvæk en meget stor del af regningen hos de aarhusianske skatteydere. Derfor synes vi det er rimeligt at der bliver sat fokus på om pengene nu også bruges fornuftigt

(http://marselisboulevard.dk/file/806/pdf)