Stop Marselistunnelen. Brug pengene på velfærd!
Quoted post
HeinrichP |
#1 Den ønskede effekt2013-04-19 07:32Tunnellens ønskede effekt er at forbedre færdselssikkerheden for cyklister, fodgængere og i det hele taget beskytte mindre billister mod de store lastbiler, som bliver tvunget igennem vejene, der, når letbanebyggeriet står færdigt, vil være indsnævrede eller helt nedlagte. Derfor bygger man tunnellen - for at få lastbiler og andre større køretøjer væk fra ovenjordsvejene - samtidigt med, at man anlægger "motorvejs-cykelstier", altså ekstra brede cykelstier i begge retninger, som man har prøvekørt i København. Uddybning: Med den nye letbane vil man nedlægge op til flere veje, og andre snævres ind til et spor. Da tunellen kommer til at ligge omkring den gamle Marselis Boulevard Kystvejen/Strandvejen, skal der som sagt en del lastbiler til og fra havnen og videre gennem disse nu indsnævrede veje. Man har i mange år ment, at man bør gå ind i at nedbringe CO2 (derom alene kan man diskutere), og derfor har man partipolitisk gået ind og sagt, at man vil have lastbilerne og større køretøjer væk fra byens veje; (1) for at nedbringe "lastbil-os", og (2) for at forbedre kørselssikkerheden for de øvrige billister og derigennem nedbringe CO2 og få flere til at benytte sig af offentlige transport og måske endda leje byens cykler. Derfor vil byen faktisk tjene flere penge på at bygge denne tunnel end at lade være, selvom den ønskede "velfærdseffekt" i første øjemed vil have lange udsigter. Yderligere, så er der EU-støtte på, så det er skam ikke "vores" penge, som bliver beskåret fra velfærden, og det vækker måske heller ikke til undring i disse krisetider - såvel på den rent fiskale som på den politiske side - at SF bakker ud og prøver at redde skindet, netop som vi udskriver Kommunalvalg i Århus efter sommerferien :) http://da.wikipedia.org/wiki/Marselistunnelen |
Svar
Rune Popp |
#3 Re: Den ønskede effekt2013-04-19 08:26:14#1: HeinrichP - Den ønskede effekt Du fremhæver en række kritikpunkter, lad mig forsøge at svare på dem: "Derfor bygger man tunnellen - for at få lastbiler og andre større køretøjer væk fra ovenjordsvejene - samtidigt med, at man anlægger "motorvejs-cykelstier", altså ekstra brede cykelstier i begge retninger" De cykelstier du referer til bygges i forbindelse med første etape af projektet, som primært relaterer sig til krydset mellem ringvejen og motorvej syd, samt Åhavevej. Det arbejde nærmer sig sin afslutning, og det er slet ikke det vi tager stilling til med dette initiativ. "Man har i mange år ment, at man bør gå ind i at nedbringe CO2 (derom alene kan man diskutere), og derfor har man partipolitisk gået ind og sagt, at man vil have lastbilerne og større køretøjer væk fra byens veje; (1) for at nedbringe "lastbil-os", og (2) for at forbedre kørselssikkerheden for de øvrige billister og derigennem nedbringe CO2" Den rapport som kommunen har fået udarbejdet (http://www-marselisboulevard-dk.version3.dk/file/29/pdf) kigger på samfundsøkonomiske gevinster ift. støj- og luftforurening. På side 268 i tabel 9,7 er der tal for disse gevinster. Her ses det at hvis man bygger en tunnel får man rigtig nok en større samfundsøkonomisk gevinst hvert år i forhold til hvis man bygger støjafskærmning. Til gengæld er der ingen luftforureningsmæssig gevinst ved at bygge tunnelen. Når tunnelløsningen er så meget dyrere, er det en virkelig dårlig løsning. Dertil kommer årlige driftsomkostninger på 15-20 millioner. Yderligere, så er der EU-støtte på, så det er skam ikke "vores" penge, som bliver beskåret fra velfærden Det er rigtigt at EU yder et bidrag til byggeriet. Det beløber sig til 124 millioner - Derudover finansierer staten og havnen også en del af projektet. Det efterlader stadigvæk en meget stor del af regningen hos de aarhusianske skatteydere. Derfor synes vi det er rimeligt at der bliver sat fokus på om pengene nu også bruges fornuftigt (http://marselisboulevard.dk/file/806/pdf)
|
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
STOP besparelser på vores børns skoler og SFO’er
3407 Oprettet: 2024-05-07
Bevar Palads
27533 Oprettet: 2020-05-16
Underskriftsindsamling; Bevar læreruddannelsen i Skive
1057 Oprettet: 2024-04-30
NEJ til solcelleørken i Naturens rige!
636 Oprettet: 2024-05-09
Bevar Røde Rose 2
576 Oprettet: 2024-05-11
BEVAR 4H GÅRDEN I PRÆSTØ
500 Oprettet: 2024-05-02
Kalaallit Nunaanni nalunaaqquttap kingumut allangortinneqarnissaanut atsiortitseqattaarneq, 10.-22. april 2024 / Underskriftsindsamling i Grønland for at ændre tidszonen tilbage, 10.-22. april 2024
2688 Oprettet: 2024-04-10
Akiani qimmilivik naaggaarparput / Nej til hundehold i Akia
419 Oprettet: 2024-04-27
Atsiortitsineq: Saunagus Minguik ataannarli / Underskriftindsamling: Bevar Saunagus Minguik
367 Oprettet: 2024-04-26
Det grønne område ved Vejen Hallen
576 Oprettet: 2024-04-15
Behold billedkunst i 1.klasse
1868 Oprettet: 2024-03-27
Transformér landbruget - udfas intensiv husdyrproduktion
2027 Oprettet: 2024-03-26
Bevar pølsevogn og p-pladser på Torvet i Sorø.
1050 Oprettet: 2024-04-15
Sløjfning af gangbro over banen i Fårup
203 Oprettet: 2024-05-08
Bevar Dagplejen i Gladsaxe Kommune!!! Børne- og undervisningsudvalget skal 2. maj træffe beslutning om, hvorvidt dagplejen, som vi kender den i dag, skal nedlægges. Hjælp os med at bevare dagplejen..
698 Oprettet: 2024-04-16
Bevar Baunesletten
812 Oprettet: 2024-04-02
BEVAR KUNSTHALLEN GL. HOLTEGAARD
3015 Oprettet: 2024-01-26
Få Lidl til Lystrup
704 Oprettet: 2024-04-08
Sig nej til nedrivning af "LilleSiam" i Ebeltoft
152 Oprettet: 2024-05-13
Aalisarnermut Inatsisussaq Akerleraarput
127 Oprettet: 2024-05-11