Afskaf 4års reglen for læger

Quoted post

Paul Peterslund

#18 Tal-magi

2013-04-15 10:50

vil meget gerne se kilder der bekræfter dette:

"Beregninger viser, at hver uddannet speciallæge bidrager med mange millioner kroner til statskassen, efter omkostningeringerne til uddannelsen er betalt. Disse læger bliver nødt til at rejse udenlands, for at sikre sig den uddannelse, de drømmer om, på grund af 4 års reglen. Og mange af dem, vil ikke komme tilbage til Danmark. Det betyder, at Danmark dels vil få en større mangel på speicallæger, dels at statskassen vil miste mange penge fremadrettet."

Ikke at det nødvendigvis er usandt, men tvivler på at beregninger viser andet end indtil første punktum....resten er vist fiks-fakserier taget ud af en, formodentlig, erfaren KBU'er eller lignendes forestillinger.

Vi skal nødigt ned på politikernes niveau, når vi bruger statistik - vi har trods alt en troværdighed at bevare

(jeg pointerer igen, at jeg ikke tror at det nødvendigvis er usandt. Dette er blot en kritik af måden det fremlægges som beviseligt på!)

Svar

Michael Bøndergaard

#19

2013-04-15 11:24:21

#18: Paul Peterslund - Tal-magi

kære Paul.

Betragt det som et opråb. Beregningerne om løn er bragt før i debatten.

udsagnene om, at vi kan blive nødt til at rejse funderes i "case-stories"; ihvertfald indtil videre. eks: http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER?public_visningsType=15&public_modtager=5&public_nyhedsId=86994

Der er simpelthen ingen der har regnet på det.

De bedste tal er tilgængelige på ugeskriftets hjemmeside, men man skal lede godt for at finde dem. Hvis du finder dem og kigger efter vil du se, at der er flere læger fra de to første hold under 4-årsreglen, der "ikke kan findes" dvs, at de ikke har en dansk folkeregisteradresse. Derudover er ca 50% af de to første hold uden HU. Det er mange, der potentielt bliver ramt.

At vente til vi kan lave statistik på 4-årsreglen og se, hvor mange der ejste er vist ikke nogen god ide. Og det er på tide, at vi også taler om økonomien i det hele. Dette er et forsøg på en chain of logic, der kan ende med at ske/er ved at ske.

og, ja. jeg er biased. Afstemningen er startet af min bror på baggrund af et brev jeg skrev til Astrid Krag i frustration over hendes udtalelse if rob. med lægemødet. Formuleringen er hans, men nok mere eller mindre baseret på info fra mig.

Men, betragt dette som et debat indlæg.

Jesper Helbo Vinther
Underskriftindsamleren

#32 Re: Tal-magi

2013-04-15 17:40:25

#18: Paul Peterslund - Tal-magi

Kære Paul, jeg søgte langt og længe, for at være sikker i min sag. Det laveste tal jeg fandt, var 9 mio. I debatten har været nævnt 20 mio. kr. Jeg valgte derfor ikke at sætte beløb på, da jeg ikke kunne sige det ene var mere sandt end det andet. Beregningerne er foretaget af arbejderbevægelsens erhvervsråd, og viser at læger har en af de højeste merværdier for samfundet.

Her er dokumentation http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/02/20/095714.htm

Vil ikke gå mere ind i udrejsen, den er vist vendt nok :)