Jeg vil også stemme om EU!


Gæst

/ #351

2016-06-30 10:46

Jeg husker som ung afstemningen 2. okt. '72. Jeg var den gang med i en gruppe mod EF (hed det dengang); dengang anså vi/jeg Folkebevægelsens argumentation mod tilslutning som en streg til det lovlig meget nationale, men siden har jeg indimellem konstateret at samme Folkebevægelse ret hurtigt begyndte at argumentere ud fra en klar politisk vurdering af fænomenet samt udmærkede tekster om sider af do. (bl.a. ved medvirken af Ole Kraup m. fl.) Jeg husker endvidere afstem- ningen i 1992 (Maasrtricht-traktaten), den første hvor der blev stemt imod regeringen & massiv propaganda, hvor jeg og hele det selskab jeg rejste med havde brevstemt; vi jublede i fællig da vi hørte resultatet over radioen hjemmefra. Poul Schlüter kom med den usmagelige udtalelse at han ikke ville lade sig diktere af "58.000 stemmer" (differencen, der var nær 1½ mill. nej-stemmer). Jeg har gjort min borgerpligt dvs. stemt imod EF, EEC, EU... hver eneste gang vi har fået lov til at give et besyv med, og jeg vil snarest melde mig ind i Folkebevægelsen mod EU.
En til grineren: Kært barn har mange navne... Blandt andet hed det en overgang osse Europæisk Økonomisk Fællesskab, forkortet EØF: Dette navn forsvandt pludselig sporløst fra offentligheden efter at salig Klaus Albrechtsen med morderisk sikkerhed lavede en af sine træffere, osse med sigte på "EF-hæren": En tegning af ansigtet af en anonym soldat med hjelm på, denne sidste gik oventil over i et grisehoved med dertil en taleboble: "EØF"...
Jakob Hansen, Århus.