Nej tak til nye kampfly!
Gæst |
/ #42 Ubrugelig2016-02-16 00:06Pentagons testchef advarer: F-35 er ikke egnet til kampDen højteknologiske favorit i Danmarks kampflykonkurrence blev sidste år erklæret ‘kampklar’. Men flyet har store tekniske vanskeligheder og er ikke egnet til kamp, lyder det i ny rapport. Af Steffen McGhie 12. feb 2016 kl. 08:56Efter 20 års udvikling plaget af forsinkelser, fordyrelser og store tekniske udfordringer blev de første F-35-kampfly i sommer endelig erklæret klar til kamp af det amerikanske marinekorps. Alligevel er det langtfra forsvarligt at sende flyet i kamp, hedder det i en ny rapport fra Pentagons våbentestenhed, Director for Operational Test and Evaluation (DOT&E), anført af direktør J. Michael Gilmore. Enheden leverer sin rapport om flyet hvert år, men den har i år været særligt imødeset som den første, efter at F-35 blev erklæret kampklar. Det bliver samtidig den sidste af slagsen, inden de danske politikere tili foråret vælger nyt kampfly. I den 48 sider lange rapport gør J. Michael Gilmore rede for en lang række problemer med det højteknologiske kampfly fra Lockheed Martin, nogle af dem gammelkendte, andre hidtil ukendte. J. Michael Gilmore er direktør for Pentagons våbentestenhed, Operational Test and Evaluation (DOT&E), og langer i en ny rapport hårdt ud efter F-35.‘I et kampscenarie ville F-35 Blok 2B være nødt til at undgå konfrontationer med fjender og behøve hjælp fra allierede styrker,’ opsummerer testchefen flyets kampform. Blok 2B er flyets aktuelle softwarekonfiguration, som for første gang forsyner F-35 med såkaldt combat capability. Våben- og accelerationsproblemerBlandt de mest foruroligende problemer er varmeudvikling i våbenlastrummet. Det betyder, at hvis flyet flyver med høj hastighed i under 7,6 kilometers højde og ved temperaturer over 32 grader, må lemmen til våbnene ikke være lukket mere end ti minutter ad gangen. Men når flyet åbner våbenlemmen, kan det opfanges på radar og bryder altså ud af stealth-mode, som det har kostet store designkompromiser og fordyrelser at forsyne flyet med. Flyet er heller ikke i stand til at trække mere end 3,8 G med en fuld brændstoftank, fordi det skaber for højt tryk i brændstofsystemet. Faktisk kan det kun trække de maksimale 7 G med en brændstofbeholdning på under 55 procent. Våbenlemmene kan heller ikke åbnes ved flyets topfart på mach 1,6. Hvis flyet skal affyre sine våben, skal det ned på mach 1,2. ‘Sådan en taktisk restriktion begrænser brugen af våben til lav hastighed, hvilket kan give fjendtlige fly en fordel i kamp mod F-35A,’ skriver J. Michael Gilmore. Heller ikke flyets selvbeskyttelsessystemer mod fjendtlige missiler virker ved høje hastigheder, ‘hvilket tilsvarende begrænser de taktiske muligheder,’ skriver testchefen. Tidsplan holder ikkeDet er usandsynligt, at de samme problemer stadig vil hjemsøge flyet, når Danmark modtager de første kampfly mellem 2020 og 2024, såfremt Danmark altså vælger F-35. Rapporten rokker derimod også ved en anden faktor, der kan få betydning for Danmark, nemlig tidsplanen for den videre udvikling. J. Michael Gilmore peger specifikt på Blok 3F, der er den næste og afsluttende datablok, som med Lockheed Martins ord bringer flyet op på ‘100 procent af den fornødne software til krigsførelse’. Allerede nu er det urealistisk, at planen for udvikling og test af Blok 3F holder. ‘Det bliver ikke muligt at udvikle og afprøve de komplette missionsystemer under Blok 3F inden maj 2017, som er den senest anførte dato i programkontorets tidsplan. (…) I stedet vil programmet sandsynligvis først kunne afslutte udvikling og testflyvning med Blok 3F i januar 2018,’ skriver han og påpeger oven i købet en risiko for, at de sidste operationelle våbentests først er færdige i november 2021, hvis udviklingen følger samme tempo som testfasen for Blok 2B. Danmark må regne med problemerHos Forsvarsakademiet vurderer lektor Peter Viggo Jakobsen, at de danske politikere i lyset af den nye rapport må forvente, at problemerne med F-35 vil vare ved længe efter Danmarks kampflyvalg. »Hvis man køber F-35, må man som ansvarlig politiker gøre det baseret på en forventning om, at problemerne kommer til at fortsætte også efter, at vi har købt flyet. Det skal man holde op imod de andre højteknologiske fordele, der kan gøre flyet attraktivt,« siger Peter Viggo Jakobsen. »Hvis du med dette flys historie tror på, at der ikke vil være problemer i 2020, så ville jeg være ked af at betro dig en så vigtig beslutning,« siger han. F-35-projektets Joint Program Office (JPO) har udsendt en kommentar til den nye rapport, som overordnet afviser risikoen for yderligere forsinkelser. 'Selv om rapporten fra DOT&E er faktuelt korrekt, indeholder den ikke det fulde omfang af bestræbelserne på at løse de kendte tekniske udfordringer og risici i tidsplanen,' skriver JPO og fremhæver, at en række tidligere udfordringer i dag er løst. |
|
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
Kalaallit Nunaanni nalunaaqquttap kingumut allangortinneqarnissaanut atsiortitseqattaarneq, 10.-22. april 2024 / Underskriftsindsamling i Grønland for at ændre tidszonen tilbage, 10.-22. april 2024
2694 Oprettet: 2024-04-10
Transformer landbruget - udfas intensiv husdyrproduktion
1766 Oprettet: 2024-03-26
Behold billedkunst i 1.klasse
1621 Oprettet: 2024-03-27
Bevar Palads
26287 Oprettet: 2020-05-16
Bevar Sydbyen i Frederikssund - nej til DSB baneterræn
1975 Oprettet: 2024-03-14
Bevar overfarten Kulhuse-Sølager
2913 Oprettet: 2024-03-10
Bevar pølsevogn og p-pladser på Torvet i Sorø.
972 Oprettet: 2024-04-15
Vi foreslår at afholde en folkeafstemning om erstatning til minkavlere
790 Oprettet: 2024-04-05
Bevar Baunesletten
674 Oprettet: 2024-04-02
Bevar Dagplejen i Gladsaxe Kommune!!! Børne- og undervisningsudvalget skal 2. maj træffe beslutning om, hvorvidt dagplejen, som vi kender den i dag, skal nedlægges. Hjælp os med at bevare dagplejen..
667 Oprettet: 2024-04-16
Få Lidl til Lystrup
633 Oprettet: 2024-04-08
Det grønne område ved Vejen Hallen
455 Oprettet: 2024-04-15
NEJ TAK til energipark ved Revsing og syd for Andst St.!
491 Oprettet: 2024-03-24
Nej tak til vindmølleparken Lillebælt Syd
1522 Oprettet: 2017-11-16
Áheitan um at lata føroysku sendistovuna í Ísrael aftur
370 Oprettet: 2024-03-25
Nej tak til, at Augustenborg skov skal være urørt skov!
236 Oprettet: 2024-04-06
Bevar læreruddannelsen i Nørre Nissum og Skive
196 Oprettet: 2024-04-09
Uvildig juridisk undersøgelse af international adoption
1656 Oprettet: 2024-02-06
Nej til vindmølleindustriens nedrivning af Thylejren og landsbyerne Hjardemål Klit og Glæde
3017 Oprettet: 2023-10-22
Bevar 443 og 444 busserne til Krejbjerg
138 Oprettet: 2024-04-15