StopLetbanen
Nils Peter Astrupgaard |
/ #28 Re: Re: Re: Re: Re: Læs rapporten om letbanen2014-07-24 20:41#24: Martin G. Finch, London - Re: Re: Re: Re: Læs rapporten om letbanen Kære Martin, Tak for dine gode bemærkninger, som jeg langt hen ad vejen allerede har hørt før i talrige diskussioner på Ingeniøren. Jeg har næppe tid til at finde alle baggrundsrapporter frem lige nu - men vil forsøge at svare dig så godt som muligt. Fælles for din og dine kollegers argumentation er, at i baserer jer mest på materiale frem til 2010 og ikke på de erfaringer der først nu kommer endeligt på plads ved kommerciel implementering af moderne serielle hybridkøretøjer samt rene elektriske BRT do. Endvidere er "driverless" transport indenfor rækkevidde efter mange forskellige afprøvninger. Det vil give mulighed for højere frekvens med mindre enheder uden, at det koster ekstra chaufførlønninger. Mine ovenfor angivne argumenter benyttes ofte til at fordreje opfattelsen af mine data med argumenter om, at vi ikke kan benytte os af disse teknologier, fordi de stadig er under udvikling mv. Derfor skal vi holde os til gode gamle skinneløsninger! Fakta er, at elbusserne virkelig kommer nu og har køretider, som er realistiske. BYD er på prøve i København, men implementeres flere steder i verden i egentlig kommerciel BRT drift. Elhybriderne er efterhånden gammelkendte og specielt de serielt opbyggede har eminente kørselsegenskaber, som flere refererer til svarer til at køre i tog. Der foreligger ingen analyser af skinnefaktor eller systemeffekt for disse, men baggrundsrapporten vedr. ring 3 erkender, at letbaner og almindelig bus ligger nær hinanden. Først for egentlig togtransport og metro er der signifikante fordele. Som gammel letbanefortaler plæderer jeg idag for at sparke bolden til hjørne og indføre BRT. Idag har vi gammeldaws dieselhakkerbetjening i korridoren, som tidsmæssigt kan matche en letbane i det eksisterende vejtracee. Med optimeret trafikprioritering og både lukkede og åbne busbaneafsnit kan de største fordele opnås for stærkt reducerede investeringer og ved indsættelse af serielle elhybrider a la MalmöExpressen kan vi udskyde den endelige beslutning om sporveje til 2022 - til indsættelse i 2026. Vi opnår herved, at have et højklasset system i løbet af 2 år fra nu - trafikprioriteringen kan gennemføres allerede idag, men det nye materiel tager lidt længere tid at få fat i. Samtidig kunne der være mulighed for at få en 150 S BRT løsning helt fra lufthavnen og med +WAY gennem alle universitetscampus helt til Scion DTU i Hørsholm og med forbindelse til Kokkedal station. Dette tracee gennem både Amagerbrogade, som allerede nu bliver indskrænket til optimal busbetjening vil give non stop til DTU fra lufthavnen og det er der flere af mine kolleger som vil billige (Arbejder i Lundtofte). Det er pt. også det tracee, som DTU Transport udpeger, som det mest attraktive at udbygge - langt mere attraktivt end Ring 3. Den dyre letbane med de afledte høje omkostninger til driften er således en hindring for etablering af andre højklassede løsninger. DTU Transport har opgjort kroner og ører i analysen af letbaner og BRT i Hovedstadsområdet og vi kan få det hele bare for Ring 3 omkostningerne, hvis vi vil. Kort ti dine punkter 1) COWI analysen har måske fejl men er under alle omstændigheder outdated, fordi den baserer sig på dieseltraktion. Højere frekvens vil inden længe være egentlig mulig og har i mange projekter været demonstreret. (faktisk må vi forvente, at vi om 20 30 år ikke længere får lov til at føre vores egen bil, når den kommer højere op i hastighed end 40 - 50 km/t) 2) Elektrisk fremdrift var dyrt. Litiumion-jernfosfat batterierne ændrer på dette sammen med de enorme investeringer i verdens største batterifabrik, der lige nu er igang med japanerne (National mener jeg) samt Tesla (Elon Musk) Skinnebåren trafik larmer. I hvert tilfælde de steder jeg observerer den i Frankrig, Tyskland, Tyrkiet, Sverige og hvad med Nærum grisen? Diesel traktion er ikke en option, så lad os lige glemme den igen! 3) Afstanden mellem BRT busser kan indskrænkes til stort set samme afstand som letbaner med automatisk drift. Magnetspor bussen har været demonstreret siden 2007 og tilbydes idag på kommerciel basis. Jeg vil dog foretrække et autoværn i midten til sikker adskillelse. Malmö har kun brugt ca. 66 mio. SEK alt inklusive for bane/trafikprioritering af en 17 km lang rute - iøvrigt etableret istedet for en letbane og med mulighed for at en letbane etableres senere - eksakt samme løsning jeg foreslår i Ring 3 og andre steder. 4) Igen forholder du dig til gamle udsagn fra før 2010. Jeg kan iøvrigt henvise til at Otto Anker m.fl. i en rapport fra 2009, som jeg har et eller andet sted beskrev at sporbusser havde samme skinnefaktor som letbaner! i rapporten vedr. letbaner og BRT i København kan man også læse, at systemeffekt ved alm. bus er 100, så er letbane 95, mens tog og metro er ca. 70. Her er elhybrid BRT ikke inddraget, men vil opbygget i egne kørefelter og med samme stationer som letbane nok have samme værdi på 95. Sjovt nok er disse tal helt udeladt i resumerapporten, så der er ikke mange beslutningstagere, som er orienteret om disse forhold. Jeg har dog bemærket det i mit høringssvar til VVM. 5) Stationsnærhed er også en gammel traver. Desværre har letbane modstanderne i LTK ikke fattet, at det ikke er en fordel, at en bus bare kan lægges om. Derfor skal en BRT løsning laves i faste spor og med de samme stationer, så den ikke bare kan lægges om. En fordel er dog, at det vil være muligt for busserne at køre udenom havarerede køretøjer eller hurtigt at blive slæbt ud til siden i et kryds mv. ligesom en midlertidig forlægning af anden vej kan gøres ved evt. ledningsarbejder mv. Systemet skal dog være fast, så "stationsnærhed" opnås og opleves af alle - også af investorer langs traceet. 6) Det er noget forfærdielig vrøvl. MalmöExpressen" blev etableret på 2 år og busprioritering kan man starte på med det samme og gradvis få forbedringerne i de 2 år. BRT sporene har endvidere den fordel, at de kan benyttes af anden kollektiv trafik og dermed hjælpe passagerer frem til stoppestederne, det kan ballasterede spor ikke (sveller). Det vil naturligvis ikke være alle busser, som får lov at køre i BRT traceet. 7) Så fik vi en tur i Curitiba eller andre Sydamerikanske byer, hvor BRT i dieseludgaven stortrives og har gjort det i mere end 30 år. Ja - BRT er ren U lands teknik står at læse i din kommentar! Vi taler efter 2010 idag. BRT systemerne har vist deres overlegenhed på mange sæt og de nye erfaringer - sidst MalmöExpressen skal benyttes som referenceramme - eller hvad med den nye BRT i franske Metz? Der udbygges - måske fodslæbende - med flere og flere BRT systemer i elhybrid udgaven og jeg håber sandelig, at det også kommer til at ske i Ring 3 samt i 150 S traceet fra lufthavnen til kookedal station. Det er der perspektiver i. Indrømmet - så finder jeg at netop Københavns Kommune har læst DTU Transports rapport om letbaner og BRT i Hovedstadsområdet med de helt rigtige briller - derfor har de valgt +WAY. Det kan sikkert optimeres på, men al begyndelse er svær! |
|
Lad mig blive en del af Danmarks fremtid
Vi vil fred og velfærd - ikke krig og bomber
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
Transformér landbruget - udfas intensiv husdyrproduktion
Nej Tak til forlystelsespark på Rørvig halvøen!
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
STOP nyt kæmpecenter af boks-butikker i Svendborg
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
Naturnationalparker uden demokrati – dyr uden beskyttelse
1790 Oprettet: 2025-05-30
BEVAR Centerhallen i Lillerød
2998 Oprettet: 2024-10-28
NEJ til grusgrav i Skjoldungernes Hjerte
489 Oprettet: 2025-06-19
Kitaani nuna allannguttaaliukkamik pilersitsinissamut akerliuneq
320 Oprettet: 2025-06-13
Nej til vindmøller på Vosnæs Pynt
313 Oprettet: 2025-06-15
Bevar Landsbyordning i Kerteminde Kommune
312 Oprettet: 2025-06-20
Bevar 2 biblioteker på Østerbro – Forlænget frist
2909 Oprettet: 2025-05-02
STOP nyt kæmpecenter af boks-butikker i Svendborg
444 Oprettet: 2025-05-21
✍️ Navneindsamling: Bevar BodyAttack hos SATS! 💥
187 Oprettet: 2025-06-23
Luftledninger Nej Tak
464 Oprettet: 2025-05-20
Bevar Borgerservice på Øbro Jagtvej 227- forlænget frist
742 Oprettet: 2025-05-02
NEJ TAK til Energiø i Ryådalen og Store Vildmose
155 Oprettet: 2025-06-23
Børnene i Sydhavnskvartererne mangler en varig klubløsning – tid til handling!
141 Oprettet: 2025-06-16
STOP Forskelsbehandlingen af Danske Udlandspensionister udfra geografisk bosted.
112 Oprettet: 2025-07-04
NEJ TAK til Biogas på Præstbrovej
107 Oprettet: 2025-07-03
✍️ Bevar Dåstrup Skole – Stop Nedrivningen!
94 Oprettet: 2025-06-22
Udvidelse af tunellen fra Bramming Banegård til Ribevej/Hellesvej
145 Oprettet: 2025-06-03
Øg trafiksikkerheden ved Søndre Ringvej
68 Oprettet: 2025-06-18
Gør Slotherrensparken til et grønt, trygt og aktivt mødested for alle
68 Oprettet: 2025-06-10
Opfordring fra danske læger: Danmark skal modtage medicinsk evakuerede patienter fra Gaza
761 Oprettet: 2025-01-16