Bevar Museum Ovartaci!
Kontakt forfatteren af dette andragende
Jeg kæmper for psykisk sårbares vilkår.
Det er meget dårligt, at psykisk syge bliver ramt af besparelser rundt om i kommunerne.
Lokalpolitikerne skal råbes op.
Jeg besøgte engang musæet på Risskov sammen med en LAPgruppe fra Aalborg, det var en uforglemmelig oplevelse, sikke kreativitet og evner der er blevet udfoldet af patienterne, virkelig imponerende! Måske kan man flytte det med held et helt andet sted hen i al sin mangfoldighed, hvor disse billeder og kunstværker får en betydelig bedre ramme at være i, hvor mange flere mennesker kommer! I betragtning hvor storslået en billed og kunstsamling det er, fortjener disse værker "at komme frem i dagens lys", men det er jo nok ikke i medicinalindustriens interesse, at sindslidende fremstår som kreative mennesker i større stil? En slags terapi er det at arbejde kreativt, det ved vist enhver der sysler med et eller andet kunstnerisk arbejde!
Re:
Århus er heldige, at de huser et sådant museum. Helt klart skulle de reklamere med det overfor turister og andre der kunne være interesserede i kunst. Det er den slags oplevelser der sælger i dag. Det er der mange der er optagede af.
I sig selv og da vi har kultur år i 2017 er det da vigtig at ha det med og også fremover .
Forkert at politikerne kun vil give penge til den etablerede kunst...
En rolig ånd hviler over stedet i dag, det er et godt sted at komme på besøg,
Kan næsten føle de mennesker, som igennem kunsten har kæmpet for at få det godt.
Min far og farbror har flere gange været indlagt på Psyk., så ja, jeg kender det.
| This discussion has been closed. |
Jeg synes, museet har stor berettigelse og betydning for eftertiden i forståelsen af, hvordan tiden var samt for at kunne vise, hvordan livet udleveres i datidens hjem for bl.a. psykisk syge med behandlingsformer, vi i dag for længst har lagt bag os, men som gennem forskning og forsøg gennem tiden er ført frem til nutidens standarder. Desuden ville en uvurderlig kunstskatte gå tabt, hvis museet blev nedlagt.